محمدجواد فتحی در گفت و گو با برنا:

مقاومت در برابر تحقیق و تفحص قابل درک نیست/ مجلس به تحقیق و تفحص از شهرداری رای می دهد

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۹:۵۴:۲۰
کد خبر: ۵۳۴۱۵۲
مقاومت در برابر تحقیق و تفحص قابل درک نیست/ مجلس به تحقیق و تفحص از شهرداری رای می دهد
نماینده مردم تهران گفت: تحقیق و تفحص موجب روشن شدن حقیقت می شود و مقاومت در برابر آن قابل درک نیست.

نماینده مردم تهران درباره تحقیق و تفحص از شهرداری و رد آن در کمیسیون عمران به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا گفت: به نظرم مجلس در خصوص تحقیق و تفحص ها باید  سهل گیر باشد و هر تحقیق و تفحصی را تصویب کند.

محمد جواد فتحی با بیان اینکه نظارت حق نمایندگان است گفت: هر کجا نسبت به عملکردی تشکیک و تردیدی ایجاد می شود یکی از راه ها برای کشف حقیقت این است که تحقیق و تفحصی صورت بگیرد.  

او اظهار داشت: برخی دوستان در مورد تحقیق و تفحص از شهرداری عنوان می کنند این تحقیق و تفحص وارد کردن اتهام است در حالی که برای ما تردیدی ایجاد شده و فقط به دنبال کشف حقیقت هستیم.

فتحی با انتقاد از مقاومتی که در برابر انجام تحقیق و تفحص از شهرداری ایجاد شده است بیان کرد:مقاومت ایجاد شده باعث می شود که ما بر این تشکیک پایدارتر باشیم. من هیچ توجیهی برای این مقاومت ها نمی بینم چراکه این یک موضوعی کاملا عادی است.

این عضو فراکسیون امید بیان کرد: برخی عنوان می کنند این تحقیق و تفحص سیاسی است در حالی که ما همان هایی هستیم که به تحقیق و تفحص در مورد نیشکر هفت تپه و همینطور به تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان هم رای مثبت دادیم لذا به نظرم مقاومت در برابر تحقیق و تفحص بیشتر سیاسی است چراکه از روشن شدن حقیقت کسی متضرر نمی شود؛ اگر ایرادی در کار باشد که با این تحقیق و تفحص روند اصلاح در پیش گرفته می شود و اگر هم ایرادی نباشد که مشخص می شود طبق ضوابط عمل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل کمیسیون عمران برای رد تحقیق و تفحص از شهرداری این بود که چون قوه قضائیه ورود کرده است دیگر نیازی به تحقیق و تفحص نیست گفت: هیچ ربطی ندارد «اثبات شی نفی ماعدا نمی کند» و هیئت رئیسه مجلس نیزدر این مورد تاکید کرد این دو موضوع هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: کار قوه قضائیه یک رسیدگی قضایی و برخورد و مجازات است در حالی که اقدام مجلس از جایگاه نظارتی است و این وظیفه ای است که قانون اساسی به مجلس داده و هیچ مانع قانونی در مورد بررسی موضوع در دو مرجع وجود ندارد ضمن آنکه مجلس قرار نیست کسی را مجازات کند و فقط می خواهد برایش محرز شود آیا تخلفی رخ داده یا خیر.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد ایراد کمیسیون عمران مبنی بر هزینه بر بودن این تحقیق و تفحص گفت: به نظرم هر چقدر تحقیق و تفحص هزینه داشته باشد سود آن از ضررش بیشتر است. درواقع این پولی که از جیب مردم می شود می شود برای  جلوگیری از یک ضرر بزرگتر است بنابراین طرح چنین مباحثی فقط بهانه هایی است برای جلوگیری از تحقیق و تفحص.

محمد جواد فتحی افزود: در مورد نیشکر هفت تپه آیا موضوع به اندازه شهرداری تهران با بودجه های چند صد میلیارد تومانی با این درجه از اختیارات و کثرت مراجعات وجود داشته است؟! اگر مردم، شهرداری را مکان سالمی ندانند خسارتی که به کشور وارد می شود خسارت غیر قابل جبرانی است.

او تاکید کرد: با این تحقیق و تفحص می خواهیم به مردم  این اطمینان را به مردم بدهیم اگر ایرادی وجود دارد تصمیم داریم این ایراد را رفع و اصلاح کنیم و اگر ایرادی وجود ندارد این موضوع را به اطلاع مردم برسانیم و باز از این بابت یک اطمینان خاطر به جامعه بدهیم.

این نماینده مردم تهران در مورد برایند مجلس نسبت به این تحقیق و تفحص گفت: به نظرم این تحقیق و تفحص در مجلس رای می آورد چراکه عمدتا نگاه نمایندگان یک نگاه ملی است و نگاه سیاسی ندارند ضمن آنکه اگر بیم آن دارند که نگاه سیاسی است این تحقیق و تفحص تشکیل بشود اصلا اعضای آن را از ما انتخاب نکنند و اعضا را از فرامسیون هایی غیر از امید انتخاب کنند.

محمدجواد فتحی در پایان گفت: به هر صورت این مباحثی که مطرح می شود مباحثی خارج از مروت است که برخی از دوستان نیت خوانی می کنند که ما با چه نیتی چنین موضوعی را مطرح کرده ایم. در حالی که هیچ نیتی جز اصرار بر اصلاح امور هیچ نیت دیگری وجود ندارد .

نظر شما