علامه عزیزی :

برجام باعث شد ایران به کلوپ قدرت بین المللی برگردد

۱۳۹۵/۱۲/۲۵ - ۰۹:۰۴:۳۲
کد خبر: ۵۳۵۲۰۲
برجام باعث شد ایران به کلوپ قدرت بین المللی برگردد
برجام یک انتخاب بین گزینه های متعدد نبود بلکه تلاش خردمندانه ای بود که مانع از تبدیل شدن اختلافات و تقابل های سیاسی به یک جنگ تمام عیار شد.

به گزارش خبر گزاری برنا، یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام برای ما نیاز  و برای قدرت های جهانی لازم بود،گفت: برجام یک انتخاب بین گزینه های متعدد نبود بلکه تلاش خردمندانه ای بود که مانع از تبدیل شدن اختلافات و تقابل های سیاسی به یک جنگ تمام عیار شد.

علامه عزیزی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، گفت: از همان ابتدا نیز پیش بینی می شد که برجام با چالش های جدی روبرو خواهد شد زیرا توافق هسته ای صرفا برای جلوگیری از ورود به یک درگیری متکی بر قدرت سخت انجام گرفت و از این رو اگر این مشکلات به خوبی مدیریت شود ، باعث بهینگی آن خواهد شد. ولی اگر این چالش ها به درستی مدیریت نشود،این امکان وجود دارد که برجام با مخاطرات جدی روبرو شود.

وی با بیان اینکه برجام یک کنش صلح جویانه بود،خاطر نشان کرد: از آنجاییکه مخالفان دولت که غالبا در دولت احمدی نژاد حضور داشتند یا از حامیان دولت وی بودند،هشت سال کشور را با شعارهای پوپولیستی اداره کردند، بدنبال عادی جلوه دادن اقداملت پوپولیستی و پرخطر خود هستند و از این رو بدنبال القا این موضوع هستند که دولت شعار "مقابله با جنگ و صلح جویی" را می دهد.اما دولت حسن روحانی در عمل با رویکرد تعامل سازنده و با ابزار مذاکره هوشمندانه و از کانال برجام، کشور را از شرایط جنگی دور کرد و برجام باعث شد ایران به کلوپ قدرت بین المللی برگردد که بنظر بنده این امر با اثبات رویکرد صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران در نهادهای بین المللی محقق شد.

عزیزی با تاکید بر بازتولید قدرت منطقه ای ایران بعد از برجام ،گفت: در سال های گذشته شاهد شکل‌گیری یک اتحاد قدرت سه گانه (تهران ـ ریاض ـ آنکارا) بودیم که حصول توافق هسته ای بین ایران و کشورهای  1+5 باعث شد تهران در راس این  تروئیکا قرار بگیرد. تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت باعث شد برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دیگر کشورمان تهدید جهان نباشد و بنده برخلاف برخی از تحلیل گران که معتقدند قدرت ایران به تعامل با دنیا ارتباطی ندارد و نمود آن را در نقش ایران در سوریه و عراق می دانند، معتقدم اگر مناقشات هسته ای ایران حل نمی شد ، سیاست های ما در سوریه و عراق نیز ناتمام و یا حتی با شکست مواجه می شد.زیرا با ادامه سیاست های تهاجمی احمدی نژاد نه تنها مناقشه هسته ای حل نمی شد بلکه ابعاد "جنگ نامتعادل" ایالت متحده علیه ایران گسترده تر می شد وبعد از عملیات سیاسی و حقوقی آنها در قالب وضع قطعنامه های کمرشکن ، با آماده کردن افکار عمومی دنیا یک اجماع بین المللی علیه تهران صورت می گرفت که در اینصورت امنیت و تمامیت ارضی کشور با مخاطرات جدی روبرو می شد که در آنصورت نه تنها نقش ایران در منطقه به شدت کاهش می یافت بلکه امنیت کشور نیز به خطر می افتاد.اما برجام باعث شد نه تنها نقش ایران در سوریه پررنگ تر شود بلکه قدرت منطقه ای تهران نیز افزایش یابد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت:دلیل مانع تراشی مقامات اسرائیلی و سعودی بر سر راه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 نیز ترس آنها از بازتولید قدرت منطقه ای ایران بود.آنها می دانستند در صورت به رسمیت شناخته شدن فناوری هسته ای ایران از سوی جامعه بین المللی و لغو تحریم های ایران ،نقش آفرینی تهران در سطح منطقه و حتی معادلات بین المللی با رشد زیادی روبرو می شود که بعد از گذشت یک سال از عملیاتی شدن برجام این موضوع اتفاق افتاده است.

عزیزی در ادامه با اشاره به  اینکه مشکلات اقتصادی و عدم اعتماد متقابل دولت ایران با برخی از دولت های خارجی در یک روز شکل نگرفته که  در یک چشم بهم زدن نیز حل شود،خاطر نشان کرد: آنهایی که این روز‌ها ساز مخالفت با برجام را کوک می‌کنند، نباید فراموش کنند که کشورمان  بیش از سه دهه انواع و اقسام تحدید‌ها و تحریم ها را متحمل شده است و طبیعی است که دولت برای استفاده از پتاسیل پساتحریم به مدت زمان بیشتری احتیاج دارد.

وی با انتقاد از افرادی که معتقدند مولفه های اقتصادی تماما داخلی هستند،گفت: مشکلات عدیده اقتصادی از جمله بیماری هلندی،اختلاس های نفتی، فلج شدن چرخه تولید از عوارض دیدگاه های مسمومی بود که معتقد بودند تحریم ها اثری ندارد و مولفه های اقتصاد کاملا  تحت اثر  مسائل داخلی است. ولی با  پذیرش برجام و بصورت خاص با تن دادن به یک معامله بزرگ با ایالات متحده آمریکا به خاطر پرونده هسته‌ای این موضوع برای همه ثابت شد که تعامل اقتصادی با دنیا یکی از اولین شرط های توسعه اقتصادی است و با وجود اینکه تنها شرط لازم نیست اما بدون تعامل اقتصادی با دنیا رشد مولفه های اقتصادی ناممکن است.پس اقتصاد ایران از اقتصاد منطقه‌یی و پیش از آن از اقتصاد بین‌الملل تاثیرپذیر است و بنابراین نمی‌توان تحولات موجود در  آمریکا را بی‌تاثیر بر شرایط اقتصادی ایران دانست.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه سیاست های ترامپ باید با دقت از سوی مسوولان ایرانی رصد  شود،گفت: امروز ما با یک رئیس جمهوری در ایالت متحده مواجه هستیم که رفتارهای غیرقابل پیش بینی در حوزه سیاست خارجی دارد . ترامپ در ارتباط با ایران بدنبال محدود کردن ارتباطات بین المللی تهران است که غالبا از کانال  برجام شکل گرفته است. از این رو  محاصره منطقی تهران از سوی کاخ سفید دنبال خواهد شد.بنظر می رسد دولت ترامپ این سیاست ها را از دو مسیر دنبال خواهد کرد.یکی اجماع منطقه ای علیه ایران با فرماندهی اسرائیل و همراهی عربستان و تا حدودی ترکیه . اما مسیر دوم  از سوی کاخ سفید در داخل ایران دنبال می شود بطوریکه ترامپ دنبال این است تا با تحریک دلواپسان آنها را علیه برجام بشوراند.در صورت موفقیت کاخ سفید در همراه کردن دلواپسان ایرانی با سیاست های خود،آنها میخواهند با فشار این گروه در داخل ایران برجام از سوی تهران  نقض شود که در اینصورت ترامپ به راحتی می تواند اجماع بین المللی برعلیه تهران را به دست بیاورد.پس بنظر بنده آمریکا برجام را نقض نخواهد کرد بلکه از این دو مسیر به سمت محدود کردن ایران پیش خواهد رفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز