بازنشر/ فاطمه هاشمی در گفتگو با برنا:

می ترسند اسرار نظام را منتشر کنیم/ فیلم گلایه از فیروز آبادی را ما منتشر نکردیم/ پدر می گفتند تخریبگرها مریض هستند / روحانی یک کشور از بین رفته را تحویل گرفت

۱۳۹۶/۰۱/۱۳ - ۰۵:۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۳۸۹۴۳
می ترسند اسرار نظام را منتشر کنیم/ فیلم گلایه از فیروز آبادی را ما منتشر نکردیم/ پدر می گفتند تخریبگرها مریض هستند / روحانی یک کشور از بین رفته را تحویل گرفت
هنوز وقتی از پدر حرف می زند چشمانش خیس می شود، می گوید: هر کس از من می پرسد حالت خوب است گریه می کنم".

عصر یک روز زمستانی، در آخرین روزهای سال ۹۵، میهمان فاطمه هاشمی بودیم، از ورزش بیماران پیوند اعضا شروع کردیم و به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رسیدیم، از اینجا به بعد تقریبا در اکثر سوالات فاطمه هاشمی اشک ریخت. او بیشتر از اینکه یک چهره سیاسی باشد، یک چهره اجتماعی است، از بنیاد بیماری های خاص بگیرید تا فدراسیون پیوند اعضا، او در حال خدمت رسانی به بخش نیازمند جامعه است، به همین دلیل گفتگو را از این موضوع آغاز کردیم، خواندن این بخش را برای نگاه انسانی و نوعدوستانه فاطمه هاشمی حتما توصیه می کنیم. بخش دوم مربوط به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، بی پرده و صریح در مورد موضوعات مختلف حرف زد، از انتخابات پیش رو هم صحبت کردیم و رسیدیم به پیامی برای جوانان و جالب اینکه از همه جوانان خواست حتما ورزش کنند.

گفتگوی خبرگزاری برنا با فاطمه هاشمی پر از تیتر بود، تیترهایی که هر کدام می توانست موضوع گفتگوی جدیدی باشد، خواندن این گفتگو را به شما توصیه می کنیم.

ورزشی برای ایثار و گذشت

اگر موافق باشید از فدراسیون پیوند اعضا شروع کنیم، جایی که ما امروز میهمان شما هستیم؟

بله،فدراسیون پیوند اعضا بیش از 45 سال است که آغاز به کار کرده و افرادی که پیوند قلب، پانکراس، ریه و کلیه انجام داده اند در این مسابقات شرکت می کنند. هدف اصلی این فدراسیون ترویج ورزش در بین بیماران است تا آنها را با دنیای ورزش نزدیک تر کند. مسابقاتی برای این بیماران برگزار شده اما بیشتر این برنامه ها حول محور اخلاق و مسائل انسانی است. من بارها دیدم در مسابقات فردی که در آستانه برنده شدن است سرعت خود را کم می کند تا بیمار ضعیف تر برنده شود و نوعی روحیه سازی شکل می گیرد و در این روش ایثار و گذشت به چشم می خورد. اولین بار این فدراسیون توسط فردی به نام آقای رجبی تشکیل شد و سپس ما به این فدراسیون پیوستیم. خوشبختانه بیماران ما حرفه ای هستند و توانستیم مقام پنجمی را در بازی های بین المللی دور گذشته کسب کنیم و همچنین مقام اول را در خاورمیانه بدست آوریم. از آنجایی که تعداد ما به نسبت به ورزشکاران دیگر کمتر است بنابراین مدال های کمتری کسب کردیم.

علت کم بودن تعداد ورزشکاران ایرانی چیست؟

دلیل آن این است که بیماران خاص موافق با ورزش نبودند. پزشکان آنها را تشویق نمی کنند و نوعی نگرانی نسبت به وضعیت خود دارند. در این فدراسیون سعی کردیم آنها را ترغیب به ورزش کنیم اما به ایده آل موردنظر خود نرسیدیم. بحث دیگری که وجود دارد این است که آنها به دلیل بیماری باید مسایل پزشکی را رعایت کنند و هر ورزشی را نمی توانند انجام دهند. وضعیت ورزشکاران ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته از نظر تغذیه، ورزش و درمان مناسب نیست و باید مراقبت پزشکی انجام دهند. به همین منظور ما از ورزش های آرام تر مثل پینگ پنگ، شنا، شطرنج و پرتاب دیسک شروع کردیم که فشار به بیمار نیاید و هر روز اردوها را بیشتر می کنیم. من فکر می کنم، امسال افراد بیشتری نسبت به سال گذشته در اردوها شرکت کنند و در صورت بدست آوردن نتیجه مورد نظر در مسابقات اسپانیا حضور خواهند داشت.

از چه طریق باید برای بیماران خاص انگیزه برای ورزش کردن ایجاد کرد؟

مهمترین گزینه پزشکان هستند. چون هر کدام از بیماران با یک پزشک در ارتباط هستند. سپس وزارت ورزش و جوانان باید امکانات لازم را در سراسر کشور برای آنها فراهم کند. ما نمی خواهیم آنها را از جامعه ورزش جدا کنیم زیرا این ها می توانند در کنار سایر افراد ورزش کنند. فدراسیون ما با بقیه فدراسیون ها فرق دارد. برای مثال فدراسیون فوتبال و پینگ پنگ تنها بر روی یک ورزش کار می کنند اما ما در همه رشته ها فعالیت می کنیم. انتظار داریم، جامعه ورزش به ما کمک کند تا آن را گسترش دهیم. خوشبختانه فدراسیون ها از کار با ما استقبال کردند و تفاهم نامه ای نیز امضا کردیم. اما نیاز ما بیش از این است و در حوزه ورزش همگانی باید نگاه ویژه ای صورت گیرد.

آیا پزشکان اطلاعی از این موضوع برای ترغیب ورزشکاران ندارند؟

بسیاری از پزشکان از این موضوع اطلاعی ندارند. البته ما چندین سمینار ورزشی برگزار و از پزشکان دعوت کردیم. اما خانواده ها نیز بسیار مهم هستند که باید به آنها آموزش داده شود زیرا نسبت به این موضوع نگرانی دارند.

ورزشکاران ما همیشه با مدال برگشته اند

وضعیت اردوها برای حضور در مسابقات جهانی در اسپانیا در چه مرحله ای است؟

چندین اردو برگزار شده و دو اردو دیگر هم برگزار خواهد شد. امیدوار به کسب جایزه هستیم و همیشه ورزشکاران ما با جایزه برگشته اند. البته جایزه مهم نیست و فقط به دنبال روحیه دهی به ورزشکاران هستیم.

من همیشه تاکید می کنم در پایان مسابقات به همه ورزشکاران هدیه بدهند زیرا اینها نیازمند روحیه هستند و نباید فکر کنند که باختن کار بدی است. همیشه تاکید دارم جوایز را براساس تعداد شرکت کنندگان تهیه کنند.

چه میزان به کادرفنی برای ورزش بیماران خاص اهمیت می دهید؟

کادر فنی برای ما بسیار مهم است. مشاور پزشکی داریم تا پروتکل پزشکی این افراد را تهیه کنند. کادر فنی چه از نظر ورزشی و چه از نظر اطلاعات پزشکی باید به روز باشد.

پیام حضور مردم مظلومیت پدرم بود

از ورزش جدا شویم، شاید سخت ترین و غم انگیزترین اتفاق سال ۹۵ درگذشت آیت الله هاشمی بود، مردم حضور چشمگیر و کم نظیری در مراسم تشییع و یادبود داشتند پیام این حضور مردم چه بود؟

حضور مردم چندین پیام داشت. یک «اعتدال» یعنی اینکه مردم بدنبال اعتدال هستند. پیام دیگر«عقلانیت» بود. مردم دیگر از تندروی و شعار خسته شده اند و دنبال عقلانیت هستند. پیام دیگر نیز این بود که آیت الله هاشمی تدبیر داشت و می خواست مسائل و مشکلات جامعه را حل کند و شاید مهمترین پیام مظلومیت پدرم بود. در سالهای گذشته به ایشان تهمت، همجمه، افترا و دروغ بسیار زدند و مردم خواستند نشان دهند که این حرفها اثری ندارد.

پدر می گفتند اینها مریض هستند

آیت الله هاشمی هیچ گاه از هجمه ها در جمع خانوادگی گله نمی کرد؟

واقعا ناراحت نمی شدند. برخی کانال ها که علیه بابا صحبت می کردند به ایشان نشان می دادم می خندیدند و می گفتند، اینها آدم های مریضی هستند و اصلا نگرانی از این موضوع ندارم. همواره تاکید داشتند، اینها به خودشان، نظام و اسلام ضربه می زنند. بیشتر نگرانی پدرم از این بود که این افراد نظام را در چشم دنیا بد جلوه می دهند و همه این اقدامات ضربه به ایران است. همواره به ما توصیه می کردند تا می توانیم از این چیزها دوری کنیم و کار درست را انجام دهیم.

رسانه های خارجی روی تخریب پدر کار می کردند

علت تخریب آیت الله هاشمی در رسانه های خارجی فارسی زبان پس از ارتحال ایشان چه بود؟

همان رسانه های خارجی فارسی زبان بر روی تخریب آیت الله هاشمی کار می کردند و دروغ ها نیز از طریق آنها پخش می شد. این رسانه ها خوششان نیامد که مردم خودجوش در مراسم ارتحال آیت الله هاشمی شرکت کنند.

پیش بینی چنین استقبالی را داشتید؟

به این حد نه. در حقیقت هیچ گاه به فوت پدرم فکر نکرده بودم.

ماجرای انتشار گلایه از فیروز آبادی

انتشار تصاویر و انتقاد شما به سردار فیروز آبادی از طریق شبکه های اجتماعی منتشر شد؟ این اقدام باعث رنجش شما نشد؟

این عکس ها دست مردم بود و از طریق آنها پخش شد. فیلم گله من به آقای فیروز آبادی هم توسط ما ضبط نشده بود. آقای روحانی قرار بود که بیایند و قبل از حضور ایشان خبرنگاران آمدند. در خانه باز بود و همه وارد منزل شدند. چرا باید ناراحت شوم، آدم اگر کاری را انجام می دهد و می داند درست است نباید از انتشار آن ناراحت شود و اگر نادرست است اصلا نباید انجام دهد. حتی عکسی که در مورد بابا پخش کردند، کلک بود. من اصلا حتی با انتشار این عکس هم ناراحت نشدم چون ایشان را در بیمارستان و در زمان تدفین دیدم و اصلا این شکلی نبودند.

شما خیلی وابستگی به حاج آقا داشتید، این وابستگی علت خاصی داشت؟

نمی دانم شاید روحیه ام این طوری است و خیلی دلنوشته برای ایشان نوشتم و فقط چند مورد منتشر شد. تقریبا هر دو سه روز یک بار دل نوشته می نویسم یعنی هر اتفاقی می افتد برای ایشان چیزی می نویسم.

در حضور رییس جمهوری در مراسم تجلیل از ورزشکاران گریه کردید؟ علت چه بود؟

پرسیدند خوب هستید؟گفتم: نه. این روزها هر کی از من می پرسد خوب هستی گریه ام می گیرد.

این روزهای شما چه طور می گذرد؟

بسیار سخت می گذرد. چون برای ما جایشان خیلی خالی است. ایشان برای ما پدر نبودند بلکه مشاور و دوست بودند.همیشه به پدرم افتخار می کردم و خدا را بابت داشتن چنین پدری شکرگذاری می کردم.

نظر آیت الله هاشمی در مورد ورزش بانوان

نظر حاج آقا در مورد ورزش بانوان چه بود؟

ورزش بانوان در دوره ایشان گسترش یافت. پدرم زن ها و مردها را در کنار یکدیگر می دانستند و می گفتند هر امکاناتی که برای مردان وجود دارد برای زنان هم باید وجود داشته باشد. اگر نیازمند تغییر محیط برای بانوان هستیم این فضا را باید برای آنها فراهم کنیم. پدرم تا آخرین لحظه ورزش می کردند و می گفتند که همه به ویژه بانوان باید ورزش کنند.

نظر شما در حضور زنان در ورزشگاه ها چیست؟

چرا زنان نباید در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. مگر بانوان به پارک و جایی که مردان ورزش می کنند، نمی روند. مگر به یک سینمای مشترک برای دیدن فیلم نمی روند. این چه تفکری است که بگوییم به زمین بازی نروید و مردان را تماشا نکنید مگر از تلویزیون مردان را تماشا نمی کنند.

آیا بستر حضور بانوان در ورزشگاه ها فراهم است؟

ما برخی مسائل را تابو می کنیم و در آن می مانیم. از ابتدا در این موضوع اشتباه کردیم.

خودتان ورزش می کنید؟

دکتر به خاطر بیماری به من تجویز کرد که هفته ای سه بار شنا کنم اما من هفته ای یک بار بیشتر شنا نمی کنم. اگر جایی دوچرخه باشد دوچرخه سواری می کنم و همچنین والیبال بازی می کنم. در خانه میز پینگ پنگ داریم و با نوه های خودم بازی می کنم. البته الان کمتر ورزش می کنم، قبلا تنیس بازی می کردم که به خاطر عمل جراحی نمی توانم بازی کنم. همچنین قبلا اسکی بازی می کردم که به دلیل مشکل پا دیگر بازی نمی کنم.

می ترسند اسرار نظام را منتشر کنیم

چرا شایعه خروج خانوده آیت الله هاشمی از کشور مطرح شد؟

این هم مانند سایر دروغ هاست و باید از خود این افراد پرسید. اینها می دانند خانواده آقای هاشمی مانند خود ایشان اسراری دارند و همانطور که حاج آقا همیشه می گفتند که دل من «صندوقچه اسرار» است، برخی همیشه نگرانی دارند که این اسرار از سوی خانواده ما پخش شود. اما باید بدانند ما همان روش پدرمان را داریم. پیش خودشان نمی دانم چه فکری می کنند که می گویند به خارج می رویم. ما هیچ کدام علاقه به زندگی در خارج از کشور نداریم. برادرم مهدی به خارج رفت و علی رغم اینکه می دانست زندانی خواهد شد به کشور بازگشت. ما هیچ یک زندگی در خارج را دوست نداریم مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و مجبور شویم از کشور خارج شویم.

از مهدی حرف زدید، پرونده او در چه مرحله است؟ آیا فوت پدر روند رسیدگی را زمان بر خواهد کرد؟

حتما. مهدی در زندان ناراحت و تنها است. پدرم ارتباط خاصی با مهدی داشت. یکی از نگرانی های پدر من مهدی و البته بیشترین نگرانی اش مربوط به وضعیت کشور بود، چون معتقدند بودند کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد.

آیا کاندیدای انتخابات در شورای شهر خواهید شد؟

فعلا برنامه ای نداریم. اصلا هیچ تصمیمی نگرفتیم و باید تصمیم حزبی در این باره گرفته شود. باید گروه ها بیایند اسامی ارائه بدهند و ما نسبت به تصمیم حزب انجام وظیفه کنیم و هیچ وقت به تنهایی تصمیم نمی گیریم.

روحانی یک کشور از بین رفته را تحویل گرفت

نتیجه انتخابات در سال اینده را چطور پیش بینی می کنید؟

قطعا مردم به دنبال آقای روحانی خواهند بود. ایشان یک کشور از بین رفته را تحویل گرفتند و با بدهکاری فراوان و خزانه خالی مواجه بودند. قطعا در طول سه یا چهار سال همه مشکلات رفع نخواهد شد. تازه در عرض سه سال اولیه برنامه هایشان باید نوشته شود و در دور اول برنامه های خود را نوشتند و امیدواریم در دور دوم برنامه های خود را اجرایی کنند. برجام یکی از موفقیت های آقای روحانی بود و اگر برجام نبود الان وضعیت کشور نامشخص بود. من مطمئنم مردم خودشان کمک خواهند کرد و دوباره حماسه جدیدی را رقم خواهند زد تا آقای روحانی بیاید.

پیام شما به جوانان چیست؟

من به جوانان به خصوص به جوانانی که ورزش نمی کنند می گویم وقت بیشتری را برای ورزش بگذارند و بدانند که ورزش کردن فقط امکانات نیست. البته امکانات باید گسترش پیدا کند ولی می توانند در خیابان دوچرخه سواری کنند و به پارک ها بروند. اما برای بانوان وضعیت کمی سخت تر است. مدرسه محیط خوبی برای ورزش نیست، حتی دانش آموزان حاضر به ورزش کردن نیستند. خانواده ها در ورزش کردن فرزندان خود تاثیرگذار هستند. تکنولوژی امروز به جای اینکه بچه ها را وادار به ورزش کند ترغیب به نشستن کرده که کار بسیار نادرستی است. ما بچه که بودیم در اتاق کوچک هفت سنگ بازی می کردیم. به نظرم باید مردم جنب و جوش بیشتری داشته باشند.

... و پیام نوروزی؟

امیدوارم مردم سال خوبی را آغاز کنند و همانند بهار سبز، سبزی در زندگی داشته باشند و سال خوشی را سپری کنند. سال جاری، سال خوبی برای مردم نبود امیدواریم سال آینده سال خوبی برای ملت ایران باشد.

 

نظر شما