بازنشر/ بهرام قاسمی در پاسخ به برنا:

ایران بدون شانتاژ رسانه‌ای و فشارهای سیاسی به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد/ ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ایجاد شد/ تحولات و لحن تند روسای جمهوری آمریکا موضوع جدیدی نیست

۱۳۹۶/۰۱/۱۳ - ۰۵:۵۲:۲۱
کد خبر: ۵۳۸۹۵۹
ایران بدون شانتاژ رسانه‌ای و فشارهای سیاسی به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد/ ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ایجاد شد/ تحولات و لحن تند روسای جمهوری آمریکا موضوع جدیدی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: قریب به چهار دهه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون ما شاهد برگزاری 10 انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و روی کار آمدن 7 رییس جمهوری مختلف از احزاب مختلف و با گرایشات سیاسی و بین المللی متفاوت بوده‌ایم لذا این تغییر و تحولات و تند شدن یا تعدیل مواضع و لحن روسای جمهور در آمریکا برای ما امر تازه ای نیست.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا مهمترین اقدامات وزارت امور خارجه را در تأمین منافع ملی، جذب سرمایه گذاری خارجی و اقدامات این وزارتخانه را پس از روی کار آمدن ترامپ تشریح کرد.

حضور و تحرک بین المللی مقامات عالیه کشورمان

سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق روابط و تعاملات و همکاری های دوجانبه و چندجانبه و بین المللی با کلیه کشورها، مناطق و سازمان ها و نهادهای بین المللی است (به جز کشورهای معاند، معارض و نامشروع از جمله رژیم اشغالگر قدس) بر پایه همین سیاست اصولی از ابتدای شروع دولت یازدهم، شاهد تحرک چشمگیر و بسیار خوبی در عرصه سیاست و روابط خارجی با دیگر کشورها بوده ایم و در همین مدت مقامات عالی رتبه در سطح سران، روسای جمهور و نخست وزیران و همچنین وزرای امورخارجه و وزرای اقتصادی و صنعتی و فرهنگی بسیاری از کشورهای همسایه، اسلامی، حوزه غرب آسیا، آسیای مرکزی، شرق و جنوب شرق آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و همچنین قریب به نیمی از کشورهای اروپایی به کشورمان سفر نموده اند و بیش از 200 هیأت اقتصادی با صدها عضو و انعقاد ده ها سند همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، صنعتی، بانکی، انرژی، توریسم و غیره حاصل این تعاملات بسیار گسترده و کم نظیر است که بعضا تفاهمات و توافقات انجام شده به مرحله اجرا درآمده و یا مراحل اجرایی خود را می گذراند. متقابلا سفرهای متعددی نیز در سطح رییس محترم جمهور، وزیر امور خارجه و سایر وزرای دولت به کشورهای مختلف در حوزه های پیش گفته انجام شده به مرحله اجرا درآمده و یا مراحل اجرایی خود را می گذراند. متقابلا سفرهای متعددی نیز در سطح رییس محترم جمهور، وزیر امورخارجه و سایر وزرای دولت به کشورهای مختلف در حوزه های پیش گفته انجام شده و یا در حال برنامه ریزی و انجام است که شمار آن بسیار فراتر از ادوار گذشته است. این سطح بالای تعامل میان کشورمان با اغلب کشورهای جامعه بین المللی بیانگر شکست پروژه ایران هراسی دشمنان و توفیق نظام در جلب و جذب هر چه بیشتر کشورها برای برقراری روابطی متوازن و برابر بوده و حاصل این تحرکات دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی سطح عالی با دنیا، ناکامی دشمنان در خدعه ایجاد اجماع علیه نظام در سطح بین المللی است. طبعا دولت یازدهم بدون توجه به فشارها و مانع تراشی های دشمنان فرامنطقه ای و رقبای منطقه ای به روند موجود در توسعه و تعمیق روابط با این کشورها و حضور فعال در عرصه های بین المللی به خصوص در سطح نهادهای همکاری منطقه ای و سازمان های بین المللی با قوت و قدرت ادامه خواهد داد.

نقش وزارت امورخارجه در تأمین منافع ملی 

اصولا وزارت امور خارجه به عنوان مسئول مدیریت و راهبری دیپلماسی و روابط خارجی در کلیه سطوح دوجانبه، چند جانبه، منطقه ای و بین المللی، مسئولیت اصلی و ذاتی در تأمین منافع ملی کشور و ملت بزرگ ایران را برعهده دارد. وزارت امور خارجه به عنوان هماهنگ کننده و اجرا کننده فعالیت ها و اقدامات و تعاملات کلیه دستگاه های نظام در سطح بین المللی اعم از دستگاه های اجرایی و قوایی مقننه و قضاییه وفق مقررات و هنجارهای شناخته شده بین المللی، ضمن نمایندگی نظام اسلامی و نهادها و قوای قانونی آن در سطح خارجی و بین المللی، امر حساس و حیاتی دفاع از منافع ملی کشور را نیز عهده دار است. وزارت امور خارجه این مسئولیت اساسی و اصلی در دفاع و صیانت از منافع ملی نظام و مصالح ملت ایران را از طریق شبکه وسیعی از نمایندگی ها اعم از سفارتخانه ها، دفاتر نمایندگی نزد نهادهای منطقه ای و سازمان های بین المللی، سرکنسولگری ها و سایر دفاتر دیپلماتیک و یا هدایت و مدیریت ستاد مرکزی وزارت امور خارجه در تهران، تمشیت و مدیریت می نماید. وزارت امور خارجه در راستای مئسولیت های ذاتی و حرفه ای خود براساس معاهدات و میثاق های بین المللی از جمله کنوانسیون روابط دیپلماتیک و کنوانسیون روابط کنسولی، ضمن انجام امر مهم نمایندگی سیاسی نظام اسلامی نزد دولت ها و سازمان های مختلف بین المللی در سطح دنیا، زمینه ساز تعاملات فعال میان بخش های مختلف اقتصادی، صنعتی، پارلمانی، حقوقی و قضایی و حتی ورزشی و فرهنگی و هنری کشورمان با دیگر کشورها است. وزارت خارجه این مسئولیت سنگین و گسترده را در قالب های دیپلماسی رسمی، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانه ای، دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی اقتصادی مدیریت و تدبیر می نماید. همچنین دفاع و حمایت و صیانت از منافع ایرانیان در خارج از قلمرو ملی کشورمان اعم از حمایت کنسولی از اتباع ایرانی و پشتیبانی و حمایت از فعالان اقتصادی و تجار در خارج از کشور و... نیز جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. به علاوه رصد مستمر تحولات و رخدادهای منطقه ای و بین المللی در دیگر کشورها و ارایه راهکارها برای طراحی سیاست خارجی موفق جهت مواجهه با این رخدادها، از دیگر وظایف وزارت امور خارجه می باشد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها شاهد گردیده با هماهنگی نهادهای حاکمیتی و هدایت و رهبری داهیانه و مدبرانه رهبری معظم انقلاب توانسته است در بزنگاه ها و گذرگاه های دشوار و حساس در دوران پس از انقلاب اسلامی از جمله در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله، مذاکرات مربوط به قطعنامه 598، متجاوز شناخته شدن رژیم صدام از سوی سازمان ملل، مدیریت هوشمندانه بحران های منطقه ای از جمله ماجرای اشغال کویت از سوی رژیم بعثی عراق، حمله و اشغال عراق توسط آمریکا، مقابله موثر دیپلماتیک و سیاسی با گروه های تروریستی القاعده، طالبان و داعش و به خصوص در روند مذاکرات بسیار مهم و تعیین کننده با گروه 1+5 و حصول به توافق هسته ای موسوم به برجام توانست به خوبی از منافع جمهوری اسلامی ایران و مصالح و منافع و امنیت کشور و ملت بزرگ ایران صیانت و حفاظت نماید.

روابط ایران و آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ

قریب به چهار دهه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون ما شاهد برگزاری 10 انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و روی کار آمدن 7 رییس جمهور مختلف از احزاب مختلف و با گرایشات سیاسی و بین المللی متفاوت بوده ایم لذا این تغییر و تحولات و تند شدن یا تعدیل مواضع و لحن روسای جمهور در آمریکا برای ما امر تازه ای نیست و همان طور که رهبر فرزانه انقلاب نیز با فراست و هوشمندی فرمودند رییس جمهور جدید آمریکا در واقع پرده از واقعیت های جامعه و حاکمان آمریکا برداشت و تصویر واقعی و روتوش نشده دولتمردان این کشور را در پیشگاه افکار عمومی جهانیان به نمایش گذاشت. اصولا با توجه به رویکرد استقلال طلبی، سلطه ستیزی و استکبارستیزی انقلاب و نظام اسلامی و ارایه یک الگوی بی نظیر در مدیریت و اداره کشور، دولت ها و نظام های سلطه گر و زیاده خواه از جمله دولت آمریکا از ابتدای انقلاب سیاست تقابل، تخاصم و تخالف را در قبال جمهوری گوناگون از جمله طراحی کودتای نوژه، حمایت از رژیم متجاوز بعثی در جنگ تحمیلی 8 ساله علیه کشورمان، مقابله مستقیم نظامی از طریق حمله به سکوهای نفتی کشورمان در خلیج فارس، حمله جنایتکارانه به هواپیمای مسافربری و کشتن 290 مسافر بی گناه و ده ها پرونده ریز و درشت دیگر است، لذا در چنین شرایطی و به خصوص با توجه به اعمال تحریم های گوناگون و مواضع نابخردانه و سیاست های ستیزه جویانه و اظهارات تهاجمی دولتمردان آمریکا، موید تداوم و تشدید راهبرد کلان آمریکا در مقابله و مخاصمه با نظام اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به این لفاظی ها و بدون تاثیرپذیری از شانتاژهای رسانه ای و فشارهای سیاسی، مشی اصولی خود را در سیاست داخلی و خارجی با قوت ادامه و با تمام قوت و توان و با آمادگی کامل اقدام متناسب را در زمان مناسب معمول خواهد نمود.

نقش وزارت خارجه در جذب سرمایه گذاری خارجی

همان طور که قبلا گفته شد یکی از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه در راستای دفاع و حمایت از منافع ملی، تمهید و بسترسازی لازم برای افزایش مراودات اقتصادی و تعاملات و تبادلات تجاری است. در این زمینه ایجاد شرایط مناسب و رفع موانع خارجی جهت حضور و جذب سرمایه گذاران و سرمایه های خارجی، یکی از کار ویژه های وزارت امور خارجه است. دستگاه دیپلماسی کشور ظرف سه سال گذشته از رهگذر مدیریت و راهبری موفق مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 و حصول توافق تاریخی برجام توانست دو مانع بسیار جدی و اساسی برای جذب سرمایه گذاری خارجی را تا حد قابل توجهی رفع و زمینه را برای حضور فعال و گسترده سرمایه گذاران بین المللی در بخش های مختلف اقتصادی اعم از نفت و گاز و انرژی، صنایع خودروسازی، صنعت هوایی و هواپیمایی، صنایع کوچک و متوسط، توریسم و هتل سازی و بسیاری از حوزه دیگر اقتصادی هموار نماید (طبق گفته آقای عراقچی ظرف این مدت زمینه جذب حدود 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی فراهم شده است) این دو تحول بسیار مهم و اساسی که از رهگذر مذاکرات هسته ای و نتیجه نهایی آن یعنی برجام به دست آمده عبارتند از: 

1-شکست پروژه دشمنان و مخالفان در ارایه تصویری مخدوش و منفی از کشورمان (ایران هراسی و ایران ستیزی)

2-زمینه سازی جهت لغو تحریم های ظالمانه از جمله تحریم های بانکی و تحریم ها در حوزه نفت و انرژی، حمل و نقل، صنعت و سرمایه گذاری

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز