دبیر کل اوپک:

بازار نفت به سمت برقراری توازن حرکت می‌کند

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۱۴:۲۲:۰۲
کد خبر: ۵۴۰۴۲۸
بازار نفت به سمت برقراری توازن حرکت می‌کند
دبیرکل اوپک گفت: اجرای طرح کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولید کننده موجب روند نزولی ذخایر نفت در جهان شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک گفت: به دنبال طرح کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولید  کننده، ذخایر نفت خام جهانی شروع به روند نزولی کرده اند و پیمان کاهش در حال بازگرداندن توازن عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی است.  

وی در ادامه گفت: نسبت به این موضوع که بازار در حال حاضر به سمت توازن مجدد حرکت می کند با احتیاط خوش بین هستم و شاهد کاهش سطح ذخایر نفت خام هستیم.

بارکیندو تصریح کرد: رکورد افزایش ذخایر نفت خام که از سال ۲۰۱۴ میلادی به بیشترین رقم رسیده بود، علیرغم طرح کاهش تولید از سوی کشورهای عضو اوپک و برخی غیر اوپکی ها مانع از افزایش بهای نفت شده بود.

همچنین دبیرکل اوپک خاطر نشان کرد: روند کند پیشرفت در کاهش ذخایر نفت خام یکی از دلایلی است که کشورها به دنبال تمدید توافق کاهش در نیمه دوم سال جاری میلادی هستند و عربستان صعودی و کویت هم اعلام کرده اند که ذخایر نفت خام باید کاهش پیدا کند.  

بر همین اساس، همچنان نشان هایی مبنی بر تاثیر گذاری سیاست اوپک دیده می شود و گمانه زنی‌ها بر سر تمدید توافق اوپک موجب آن شد که بهای نفت در هفته گذشته بیشترین افزایش هفتگی خود را در سال جاری میلادی تجربه کند.

بر پایه این گزارش، موسسه تحقیقات مورگان استنلی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر نفت خام جهان در سال جاری میلادی ۷۲ میلیون بشکه کاهش یافته است.

نظر شما