کدخدایی نوشت؛

آماری از داوطلبان ریاست جمهوری!

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۱۵:۴۳:۲۴
کد خبر: ۵۴۴۱۵۳
آماری از داوطلبان ریاست جمهوری!
سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود نسبت به تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرام خود نوشت:

آماری از داوطلبان ریاست جمهوری!

بررسی آمار داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته نشان از افزایش قابل توجه ثبت نام کنندگان دارد. دوره ششم ۱۱۵ نفر، دوره هفتم ۲۳۸ نفر، دوره هشتم ۷۵۶ نفر، دوره نهم 105 نفر، دوره دهم ۴۸۲ و بالاخره دوره یازدهم۶۸۶ نفر ثبت نام کردند. از سوی دیگر اما، تعداد تایید صلاحیت در این ادوار حاکی از آن است که معیارها و شرائط مندرج در اصل یکصد و پانزدهم اجازه تایید صلاحیت زیاد را به شورای نگهبان نمی دهد. لذا تعداد افرادی که در این ادوار واجد صلاحیت شناخته شدند به ترتیب عبارتند از #۶، #۴، #۱۰، #۸، #۴، و #۸ .

اکنون این سوال مطرح است چرا برخی از افراد که قطعا واجد شرائط نیستند اقدام به ثبت نام می کنند؟ در پاسخ برخی مدعی هستند چون قانون همه موانع و یا شرائط را ذکر نکرده است تعداد افراد ثبت نام کننده افزایش یافته است. لیکن بر هر صاحب عقلی روشن است که وقتی از #رجل_سیاسی_مذهبی سخن گفته می شود، قطعا حداقلی از سن و یا معلومات(تحصیلات) لازم است و یا وقتی سن خرید خودرو ۱۸ سال است و یا حداقل سن رای دهندگان ۱۸ سال، بدیهی است که سن انتخاب شوندگان کمتر از ۱۸ سال نمی باشد. روشن است که قصد قانونگذار این نبوده که  همه شرائط و یا موانع بدیهی را ذکر کند، بلکه از طرف دیگر  مثلا مقطع سنی خاصی را نمی خواسته از جمله موانع به شمارآورد. این مغالطه رایج می تواند این گونه نیز مطرح شود که مثلا در شرائط قانونی رای دهندگان، عدم جنون شرط شده ولی در شرائط انتخاب شوندگان شرط مشابهی ذکر نشده است! آیا می توان نتیجه گرفت که مجانین نیز می توانند در ثبت نام انتخابات شرکت کنند!؟ بدیهی است که این مغالطه ای آشکار است و پاسخ نیز منفی است.

از این رو باید گفت که شرط سن در شرط مدیر و مدبر بودن مستتر است و شرط سواد در رجل مذهبی _سیاسی بودن و لذا به دلیل اعمال جدی شرائط اصل یکصد و پانزدهم از سوی شورای نگهبان، تعداد واجدین شرائط در هر دوره بسیار اندک است و این می تواند در انتخابات پیش رو نیز مبنای بررسی صلاحیت ها باشد.

 

 

نظر شما