عابدینی در گفت و گو با برنا:

انتخابات موضوع سمبلیک نیست/ بسیاری از افراد برای تفریح ثبت نام می کنند

۱۳۹۶/۰۱/۲۵ - ۱۱:۲۹:۱۹
کد خبر: ۵۴۴۳۲۵
انتخابات موضوع سمبلیک نیست/ بسیاری از افراد برای تفریح ثبت نام می کنند
یک کارشناس رسانه گفت: انتخابات در هر کشوری یکی از نقطه های عزیمت برای تغییر در محیط سیاسی آن کشور است و به ویژه طی سی، چهل سال گذشته از جایگاه کانونی برخوردار بوده است.

حسن عابدینی، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: انتخابات در هر کشوری یکی از نقطه های عزیمت برای تغییر در محیط سیاسی آن کشور است و به ویژه طی سی، چهل سال گذشته از جایگاه کانونی برخوردار بوده است. انتخابات ایران علاوه بر ویژگی هایی که در سایر کشورها وجود دارد یک ویژگی های منحصر بفردتری هم دارد.

وی در ادامه افزود: نخست اینکه ایران در منطقه ای است که کشورهای پیرامونی توسط پادشاه ها و سلاطین و ... اداره می شود. بنابراین انتخابات در ایران می تواند روی موضوعات مختلف ملی - منطقه ای تاثیر بگذارد. دوم اینکه انتخابات ایران غیر قابل پیش بینی است و در مقاطع مختلف با انتخاباتی مواجه شدیم که کارشناسان نمی توانند آن را پیش بینی کنند؛ چون مردم نشان دادند که پای صندوق های رای می توانند تعیین تکلیف می کنند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: سوم اینکه انتخابات در ایران موضوع سمبلیک نیست، بلکه بسیار تاثیر گذار است. اما در حوزه نام نویسی نامزدها به ویژه طی چند دوره گذشته یک اتفاق خاصی در شرف وقوع است و آن هم اینکه میزان اقبال افراد برای نام نویسی حتی در انتخابات ریاست جمهوری بسیار گسترده است به گونه ای که برخی از این به عنوان یک تفریح استفاده می کنند.

عابدینی خاطرنشان کرد: علت اصلی هم این است که شرایط لازم برای نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری سهل ترین شرایط نسبت به سایر کشورهاست. اینکه برای یک پست اساسی که 4 سال می خواهد زمام امور یک کشور 80 میلیونی را برعهده بگیرد، شناسنامه و چند کپی و یک قطعه عکس نیاز باشد، این باعث شده که بسیاری از افراد صرفا برای تفریح یا برای اینکه خودشان را در شبکه های اجتماعی مطرح کنند، وارد نام نویسی می شوند با اینکه بسیاری از آنها باور دارند که تایید صلاحیت نمی شوند.

وی با اشاره به دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مثلا در انتخابات مجلس شورای اسلامی، دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در زمره شرایط است اما در ریاست جمهوری قانون این موضوع را مشخص نکرده است. حتی در خصوص حداقل سن برای ریاست جمهوری ملاکی در نظر گرفته نشده است. در بسیاری از کشورها، فردی که می خواهد رییس جمهور شود، عموما در حزب یا فعالیت سیاسی کارآزموده شده و تجربه لازم را به دست آورده است.

این استاد دانشگاه افزود: به نظر می رسد باید راهی برای برون رفت از این موضوع که ممکن است به اعتبار جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر لطمه بزند پیدا شود؛ چون وقتی آمار به صورت مستمر در رسانه های خارجی اعلام می شود، به وهن آن پست لطمه خورده می شود. ولو اینکه برخی از افراد به خاطر تنوع طلبی و تفریح این کار را کرده باشند.

عابدینی در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در کوتاه ترین زمان ممکن، شرایط برای نام نویسی ریاست جمهوری را مطرح کند؛ هم مدرک تحصیلی و هم داشتن سابقه اجرایی و سیاسی و موضوعاتی که باید طبعا در بحث ها مطرح شود. چون اگر غیر از این باشد، ما در هر دوره با گروهی مواجه می شویم که نام نویسی می کنند وهمین موضوع دستگاه های اجرایی و نظارتی را دچار مشکل می کند.

 

نظر شما