با حضور رئیس‎جمهوری؛

طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بهره‎برداری شد

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۱۲:۴۹:۵۲
کد خبر: ۵۴۵۲۹۹
طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بهره‎برداری شد
طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با دستور رئیس جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‎برداری رسید و قفل تولید از این میدان نفتی مشترک پس از سال‎ها گشوده شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، امروز (٢٧ فروردین ماه) و دقایقی پیش، طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با ظرفیت تولید ٣٥ هزار بشکه نفت در روز از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری به بهره‎برداری رسید؛ پیش از این ٢٩ اسفندماه پارسال و همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، تولید آزمایشی از این میدان مشترک آغاز شده بود.

بر اساس این گزارش، قرارداد خدماتی بیع متقابل این طرح در سال ٨٣ با شرکت پتروایران امضا شده بود. طرح مستقل لایه‎های نفتی پارس جنوبی از معدود طرح‎های توسعه‎ای است که به‎صورت مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران اجرایی شده است. این طرح به عنوان یکی از طرح‎های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس مطابق برنامه زمانبندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به درازا کشید.

پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال ٩٣ با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را شروع و با بازتعریف اهداف پروژه و در اولویت قرار گرفتن آن توانست سرانجام آرزوی برداشت نفت از لایه نفتی را جامه عمل بپوشاند.

لایه نفتی پارس جنوبی، میدانی مشترک با قطر است که عمدتا از مخازن کربناته تشکیل شده و مجموع نفت درجای آن بین یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون تا چهار میلیارد بشکه در سه سازند مدود، دالیان بالایی و دالیان پایینی برآورد می شود. API نفت این میدان حدود ٢١ تخمین زده شده است.

 

 

نظر شما