در چارچوب سفر به سه کشور آسیای میانه و قفقاز صورت می گیرد؛

مذاکره با رئیس جمهوری ترکمنستان در دستور کار ظریف

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۸:۴۷:۴۰
کد خبر: ۵۴۵۵۳۶
مذاکره با رئیس جمهوری ترکمنستان در دستور کار ظریف
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در چارچوب سفر به سه کشور آسیای میانه و قفقاز در عشق آباد بسر می برد، در نخستین برنامه کاری با رئیس جمهوری این کشور دیدار و مذاکره می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، تقویت روابط دو جانبه و بررسی مسائل منطقه ای از جمله محورهای مذاکرات ظریف با قربانقلی بردی اف است.
همچنین دیدار و مذاکره با رشید مرادوف معاون کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمستان بخش دیگر برنامه سفر یک روزه ظریف به این کشور را تشکیل می دهد.
حضور وزیر امور خارجه و هیات همراه در اتاق صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان و شرکت در مراسم افتتاحیه همایش بازرگانی دو کشور هم امروز انجام خواهد شد.
ظریف شامگاه یکشنبه در باره این سفر در فرودگاه عشق آباد گفت: یکی از اهداف مذاکرات پیش رو، تقویت روابط با همسایگان بشمار می رود و مهم ترین اولویت سیاست خارجی ایران نیز همواره افزایش مناسبات با کشورهای همسایه بوده است. 
وزیر خارجه ایران همچنین ادامه داد: منطقه ما از همه طرف ها با خطر افراط گرایی و تروریسم مواجه است و نیازمند ارتباط تنگاتنگ با کشورهای منطقه هستیم و به همین دلیل روابط را در منطقه در سطح بسیار خوبی گسترش دادیم و سیاست جمهوری اسلامی همیشه گسترش بیشتر همکاری ها بوده است.
وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: نکته دیگر این سفر، همزمانی با سالروز استقلال کشورهای آسیای میانه و قفقاز یعنی جمهوری های سابق شوروی و 25 سالگی برقراری ارتباط دیپلماتیک جمهوری اسلامی با این کشورها است که فرصتی خواهد بود تا در هر سه کشور این دو سالروز را گرامی داریم.
وزیر امور خارجه و هیات همراه عصر امروز نیز برای دیدار و مذاکره با مقامات گرجستان راهی تفلیس پایتخت این کشور خواهد شد و سپس در چارچوب این سفر سه روزه به قرقیزستان می رود.
ترکمنستان به پایتختی عشق آباد هم مرز با جمهوری اسلامی که تا سال 1991 جزو شوروی بود و با فروپاشی استقلال یافت، پیشینه کهنی از روابط فرهنگی و تاریخی درهم تنیده با ایران و ایرانیان دارد.
ترکمنستان با 491 هزار و 210 کیلومتر مربع از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از غرب با دریای خزر همسایه است و از طریق این دریا با جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایگی دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز