جهانگیری در گفتگو با «رادیو ایران»:

من از هیچ رانتی در دوران مسوولیت برخوردار نبودم/ کشور در پیچ تاریخی قرار دارد/ تصمیم دارم، تخصصم را در خدمت کشور قرار دهم

۱۳۹۶/۰۲/۰۶ - ۱۶:۴۰:۵۱
کد خبر: ۵۴۹۹۱۲
من از هیچ رانتی در دوران مسوولیت برخوردار نبودم/ کشور در پیچ تاریخی قرار دارد/ تصمیم دارم، تخصصم را در خدمت کشور قرار دهم
یکی از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باتوجه به سابقه، تجریه و تخصصی که دارم، حس کردم باید آن را در خدمت کشور و مردم قرار دهم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری» یکی از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین گفتگوی انتخاباتی خود با «رادیو ایران» گفت: آغاز اولین برنامه تبلیغاتی ام را با مبعث حضرت رسول اکرم مبارک می دانم. 

جهانگیری ادامه داد: می خواهم بگویم چرا به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آمده ام. کشور در حوزه سیاست خارجی و داخلی در وضعیت حساسی قرار دارد و در پیچ تاریخی هستیم. باتوجه به سابقه، تجریه و تخصصی که دارم، حس کردم باید آن را در خدمت کشور و مردم قرار دهم. من فرزند این مملکت هستم و با هزینه های فراوان این کشور تجریه آموختم و چیزها یاد گرفتم. یاد گرفتم برای برداشتن قدم رو به جلو چه باید کرد و برای بازگشت به دوره های تلخ قبل چه باید انجام داد.

وی ادامه داد: چالش هسته ای، بزرگترین تصمیم هسته ای است هرچند برخی به آن نقد دارند. حال که نیاز به حضور من  هست، آمده ام. کشور در این 4 سال گذشته با تدبیر اداره شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه پایان جنگ یک تصمیم سرنوشت ساز برای کشور بود گفت: ما در این دوران تصمیم های مهمی اتخاذ کردیم. حتما بر تصمیم گیری بر پایان جنگ نقدها و صحبت هایی است ولی هیچ کس قبول ندارد که باید به زمان جنگ برگشت.

جهانگیری با اشاره به اینکه کشور چهار سال است که شرایط دشوار را با تدبیر و امید پشت سر گذاشته است، گفت: دولت روحانی با استفاده از بسیاری از ظرفیت های ملی و توان کارشناسان و نخبگان برجسته، مخاطرات فراوانی را که با تهدید های بین المللی بوجود آمده بود ، کاهش داده است.

وی با تاکید بر اینکه همچنان نیازمند استمرار سیاست های دولت یازدهم و پایدار کردن آنها هستیم بیان کرد: ما امروز امنیت خوبی داریم ولی باید آن را پایدار کنیم.

این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: ما گام های موثری را در راه آزادی و عدالت برداشته ایم اما باید این قدم ها را بلندتر و محکم تر برداریم.

جهانگیری با اشاره به اقدامات و برنامه های دولت تدبیر و امید بر لزوم استمرار و تحول تاکید کرد و گفت: برخی سیاست ها باید استمرار پیدا کند و برخی اقدامات تحول گرایانه در کشور نیز باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در این سال ها واقعا مظلوم بوده است، خاطر نشان کرد: ما در نیمه راهیم؛ نباید از راهی که آغاز کرده ایم یعنی راه عقلانیت و اصلاحات و اعتدال برگردیم.

جهانگیری با بیان اینکه همه ظرفیت های کشور و توانایی های ملت برای رفع مشکلات هنوز به طور کامل به کار گرفته نشده است، تاکید کرد: با صلاحدید بزرگان اصلاحات و تاکید دکتر روحانی به عنوان مکمل و برای ایفای مسئولیت در جهت یاوری و دفاع از پیشبرد راه اصلاحات و اعتدال و به منظور اعلام آمادگی برای حل مسایل اساسی کشور یعنی اشتغال، رونق اقتصادی، مبارزه با فساد فراگیر و تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی به صحنه آمدم.

جهانگیری با اشاره به اینکه «سطوح مدیریتی را بدون هیچ امتیاز و رانتی پشت سر گذاشتم»، خود را عملگرا خواند و افزود: حل مساله را از دوران جوانی یاد گرفته ام؛ از رانت خانوادگی و رفاقتی در دوران مسئولیت خود برخوردار نبودم و در همه عرصه های مخلتف کشور نیز بوده ام.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «هرچه داشته ام در هر مقطعی و هر شرایطی بی هیچ چشمداشتی در راه آرمان های کشور گذاشته ام» گفت: همیشه خدمتگزار اسلام، ایران، انقلاب و نظام بوده ام و هیچ گاه خود را طلبکار مردم، نظام و کشور ندانستم.

جهانگیری با اشاره به تجارب و سوابق مدیریتی خود از دوران شهید رجایی، مهندس موسوی ، دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ، دولت سیدمحمد خاتمی و دولت دکتر روحانی ادامه داد: از جهاد سازندگی دهستان، استان و تا نمایندگی مجلس، استانداری و وزارت و معاون اولی را پشت سر گذاشتم.

وی گفت: افتخارم این است که امروز توانستم به عنوان حلقه وصلی در میان نیروهای خدوم کشور باشم و سیاست ها و دغدغه های رهبرمعظم انقلاب را در اقتصاد مقاومتی عملا با تشکیل فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی و وقت گذاشتن کافی پیش ببرم و عهده دار برنامه های توسعه ای رئیس جمهوری باشم.

جهانگیری با اشاره به این که به مسائل جاری و آینده کشوراشراف دارد گفت: من امروز کشور را آنچنان که می خواهند سیاه و تیره و تار نشان دهند نمی بینم اما مسایل جاری اعم از مسایل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را جدی می گیرم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من آینده کشور را نامشخص و مبهم نمی بینم افزود: ظرفیت های کنونی کشور و نقاط قوت و ضعف دستگاه های اجرایی و سیاست ها و برنامه ها را به دور از هر شعاری می شناسم و راه حل های برون شد از این وضعیت را هم به اعتبار تجربه و دانسته ها و توانایی که در میان نخبگان، زنان و جوانان و همه کسانی که فرصت خدمت نداشتند یا تاکنون متاسفانه شرایط برای حضورشان فراهم نشده است، می دانم.

جهانگیری با اشاره به اینکه در خانواده ای معمولی متولد شده و پدرش کارگر معدن بوده است، توضیح داد: کسانی که با معدن کاری آشنایی دارند می دانند در میان مشاغل کشور جزو سخت ترین کارها است. تونل های طولانی، کار سخت در معادن و نان حلال معدن کاری، کار دشواری است .

وی با تاکید بر اینکه «نان حلال معدن کاری خوردم» گفت: تحصیلاتم را در سیرجان طی کردم. از همان دوران تحصیل با نیروهای انقلاب بودم. شهید نصیری لاری از شهدای هفت تیر معلم ما بود و او انقلابی بود که ما را هدایت می کرد.

جهانگیری ادامه داد: دوران دانشگاه را در دانشگاه شهید باهنر کرمان گذراندم. در دوران مبارزه دانشجویی در کرمان فعال بودم. در مبارزات مردم کرمان علیه رژیم شاه در مقابل مسجد ملک مورد هدف گلوله قرار گرفتم و به فضل الهی سالم ماندم که بتوانم خدمت کنم.

وی با اشاره به این که دوران کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی شریف و دکتری را در دانشگاه علوم و تحقیقات گذرانده است گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، با چشیدن درد و فقر و محرومیت خصوصا مردم روستاها به همراه جمعی از دانشجویان، به منطقه «ریگان بم » که در آن زمان دهستان بود و امروز شهرستانی است حرکت کردیم و در کنار روستاییان با کار جهادی، خدمت به روستاها را شروع کردیم.

جهانگیری با بیان اینکه در آن زمان هنوز امام (ره) فرمان جهاد سازندگی را صادر نکرده بودند، ادامه داد: با تاسیس جهاد به عنوان مسئول جهاد سازندگی جیرفت و کهنوج که منطقه ای بسیار محروم با مردمی بسیار زحمتکش، صمیمی ودوست داشتنی است حدود دو سال رییس جهاد در آنجا بودم.

وی گفت: در آن دو سال با جوانان عزیز آشنا شدیم. فعالیت هایی در حاشیه در رابطه با انقلاب انجام دادیم و به تعبیر امام(ره) بذر انقلاب در دل هر روستایی توسط جهاد سازندگی کاشته شد.

جهانگیری گفت: بعد به کرمان آمدم و عضو شورای جهاد استاد کرمان وهمزمان «مسئول پشتیبانی جنگ جهاد» شدم؛ با انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره دوم در شهرستان جیرفت کاندیدا و به عنوان نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی مشغول شدم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در دوره دوم بودم.

وی ادامه داد: همزمان با عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حکم آیت الله هاشمی رفسنجانی که علاوه بر اینکه رئیس مجلس بود فرمانده جنگ هم بود، گروه مشاور مالی فرماندهی جنگ تشکیل شد. به اتفاق آقایان عبدالله نوری وعلی آقامحمدی عضو این گروه مشاور مالی بودم.

این نامزد انتخابات گفت: در دور سوم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم جیرفت در مجلس انتخاب شدم؛ علاوه بر عضویت در کمیسیون برنامه و بودجهف در کمیته تخصیص ارز، پیگیر کارهای بزرگ و مهم کشور بودم.

جهانگیری تشریح کرد: همزمان در بعثه امام خمینی(ره) حضور داشتم و با حکم رئیس بنیاد شهید ، رئیس هیات امنای اقتصادی بنیاد شهید انقلاب اسلامی بودم.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه اول توسعه کشور در مجلس به دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی کمک ویژه ای کردم افزود: در سال 71 پس از پایان مجلس سوم از سوی دولت به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شدم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از بهترین روزهای کاری ام را در اصفهان سپری کردم؛ اصفهانی ها مردمی بزرگ و انقلابی و قدرشناس هستند. هنوز هم گاهی اوقات که با آنها رو به رو می شوم قدردان من هستند و من شرمنده آنها.

جهانگیری گفت: در این دوره اتفاقات مهمی در استان اصفهان افتاد، توسعه اصفهان از سرعت خوبی برخوردار بود و رابطه صمیمی با علما، هنرمندان ونخبگان از جریانات مختلف سیاسی داشتم.

وی ادامه داد: در سال 1376 با انتخاب سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس جمهوری و دعوت وی، به عنوان وزیر صنعت و معادن انتخاب شدم؛ در این دوره تمرکز اصلی من بخش معادن و فلزات بود.

جهانگیری گفت: معادن به عنوان مهمترین بخش توسعه کشور در دورترین نقاط کشور خصوصا از سیستان و بلوچستان تا منطقه کردستان و از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران پراکنده است و در این دوره، قانون معادن اصلاح شد. در توسعه فولاد و مس و سایر فلزات قدم های بلندی برداشته شد.

این نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: در برنامه سوم توسعه ادغام وزارت صنایع و معادن و فلزات در دستور کار قرار گرفت و وزارت صنایع و معادن با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و با حکم رئیس جمهوری و رای مجلس به عنوان وزیر صنایع ومعادن انتخاب شدم.

وی افزود: در بیش از پنج سال که مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده داشتم ، این دوره یکی از بهترین و شکوفاترین دوران صنعتی ایران است؛ برای اولین بار استراتژی توسعه صنعتی کشور با همکاری دانشگاهیان و خصوصا دانشگاه صنعتی شریف نوشته شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در این دوران پنج سال مستمر رشد صنعت کشور دو رقمی بود گفت: هر سال بیش از 10درصد، رشد صنعت داشتیم. رشد سرمایه گذاری صنعتی کشور بسیار بالا بود و هر سال نسبت به سال قبل از رشد مناسبی برخوردار بودیم.

جهانگیری با بیان اینکه در ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری در آن دوران نقش بسیار خوبی ایفا کردم گفت: برخی از گلوگاه های مهم شناسایی و برطرف شد که در راس آن ها موضوع مهر عدم ساخت که یکی از گلوگاه های فسادزا بود.

وی گفت: سیاست تجاری مهمترین سیاستی شد که علامت های دقیق بدهد که میزان حمایت از تولید صنعتی به چه میزانی است و کدام رشته از صنعت کشور با تعرفه پایین در داخل کشور قابل رقابت است و کدام رشته صنعتی نیازمند وضع تعرفه های بالاتری است.

جهانگیری با اشاره به این که در آن دوران صنعت خودرو کشور به عنوان یکی از مهمترین صنایع تحول اساسی پیدا کرد، گفت: تا قبل از این دوره گاهی اوقات مردم برای تحویل گرفتن یک خودرو بیش از دو سال در نوبت می ماندند.

وی گفت: برای اینکه رنگ خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند، ده ها واسطه می تراشیدند تا از طریق وزیر نامه بگیرند که این رنگ خودرو به این فرد تحویل داده شود.

وی گفت: با افزایش تیراژ خودرو همه این اقدامات برداشته شد. هرکس خودرو می خواست به روز (تحویل می گرفت)؛ به روزهایی رسید که خودروسازان خودروها را به صورت قسطی می فروختند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز