دستاورد دولت تدبیر و امید در بخش سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شد؛

سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در ۱۷۸ طرح صنعت،معدن وتجارت

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۱:۰۰
کد خبر: ۵۵۰۹۲۲
سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در ۱۷۸ طرح صنعت،معدن وتجارت
دولت تدبیر و امید در ۴۲ ماه فعالیت خود زمینه سرمایه گذاری خارجی ۱۷۸ طرح در بخش صنعت،معدن و تجارت را فراهم کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بر اساس گزارش دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت،معدن و تجارت از شهریور ماه ۹۲ تاکنون بیش از ۲۶۳ مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۸میلیارد دلار در کشور انجام شده که از این تعداد ۱۷۸ مورد سرمایه گذاری به ارزش ۸ میلیارد دلار مربوط به بخش صنعت،معدن و تجارت بوده است.

از این تعداد که حدود ۴۴درصد از مجموع سرمایه گذاری های اقتصادی کشور را شامل می شود ۹۷ مورد به ارزش ۵.۸ میلیارد دلار در حال اجرا و ۸۱مورد به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در حال بهره برداری است.

بر اساس این گزارش پس از امضای تفاهم نامه هسته ای(برجام) و اجرایی شدن آن ۱۶۵ مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۳میلیارد دلار در بخش های مختلف اقتصادی کشور انجام شده که ۸۳ مورد آن به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار به حوزه صنعت،معدن و تجارت مرتبط می شود.

این در حالی است که در کل کشور طی ۲۰ سال گذشته میانگین سرمایه گذاری سالانه تنها ۲میلیارد دلار بوده است.

این گزارش حاکی است درکمتر از ۴سال گذشته و در بخش صنعت،معدن و تجارت بیشترین سرمایه گذاری خارجی با رقم ۸۳ درصد در بخش صنعت،۱۱درصد سرمایه گذاری ها در بخش معدن و ۶درصد نیز در بخش تجارت بوده است.

همچنین ۶۱ درصد سرمایه گذاران خارجی کشورمان آسیایی و ۳۶ درصد اروپایی و بقیه از سایر قاره ها بوده اند.

افغانستان،ترکیه،چین،امارات و آلمان ۵ کشور نخست سرمایه گذار در ایران طی ۴سال گذشته بوده اند و گروه کالاهای پلیمری،فلزی،غذایی،نساجی و کانی غیر فلزی نیز ۵ گروه نخست سرمایه پذیر در حوزه صنعت،معدن و تجارت بوده اند.

بر اساس این گزارش دولت یازدهم با بهره گیری از فرصت های ارزشمند پسابرجام در تلاش است سرمایه گذاری های خارجی جدیدی را نیز به فهرست سرمایه گذاری های قبلی اضافه کند.

نظر شما