زنگنه:

برخی آمارهای اشتغالزایی کار مشاوران ناشی برخی نامزدهاست

۱۳۹۶/۰۲/۱۳ - ۲۲:۴۴:۱۲
کد خبر: ۵۵۳۱۸۰
برخی آمارهای اشتغالزایی کار مشاوران ناشی برخی نامزدهاست
وزیر نفت در پاسخ به ادعای برخی نامزدهای انتخاباتی در ایجاد ۶۰۰ هزار شغل در صنعت پتروشیمی گفت: مثل اینکه این حرف ها را مشاوران ناشی که اصلا عدد سرشان نمی شود به دوستان می گویند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،  بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما ۵۵ میلیون تن محصول ناخالص پتروشیمی تولید می کنیم که به ازای هر میلیون تن، هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.
وی ادامه داد: حداکثر برآوردهای اشتغال مستقیم و غیر مستقیم به ۲۰ هزار نمی رسد، پس عدد ۶۰۰ هزار یک عدد فوق نجومی است.
زنگنه اضافه کرد: هر میلیون تن محصولات پتروشیمی در بهترین حالت، حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد. وقتی در داخل صنایع پایین دستی قرار می گیرد ۲۵ درصد ارزش افزوده پیدا می کند که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می شود؛ بنابراین ۶۰۰ هزار که می گویند اگر حقوق بخور و نمیر به آن ها دهیم دریافتی آنان در طول سال ۳.۶ میلیارد دلار است.
وی همچنین گفت: بگویید این اعداد را از کجا آورده و چگونه به آن رسیده ‌اید، این که کاغذی در دست بگیرید و حرف بزنید، روش تصمیم گیری در این سطح نیست. 
زنگنه با بیان این که من هرچه فکر می کنم نمی فهمم این اعداد از کجا آمده است، افزود: در حال حاضر ۶ میلیون تن محصول خالص پتروشیمی به صنایع داخلی می ‌دهیم که ارزش آن نزدیک به ۶ میلیارد دلار است. کل تولید پتروشیمی حدود ۱۵ میلیارد دلار است که ۴۰ درصد آن به داخل عرضه می ‌شود که ۶ میلیارد دلار می شود. 
وی ادامه داد: انتخابات می ‌آید و می‌ رود اما عقل انسان سرجایش است که نمی ‌آید و برود، بالاخره حساب و کتاب چیز خوبی است، در حال حاضر اکثریت جامعه تحصیل کرده هستند و هر عددی که بگویید حساب می ‌کنند، چنین اعداد فوق نجومی را از کجا آورده‌ اید؟ 
وزیر نفت خاطرنشان کرد: اگر اینطور باشد در این چهار سال حدود ۹ میلیون تن محصول پتروشیمی اضافه کرده‌ ایم که اگر سخن آن ها در بحث اشتغالزایی درست باشد پس باید ۹ را ضرب در ۶۰۰ هزار بگیریم و بگوییم پنج میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده باشیم. 
زنگنه افزود: اگر ۵۰ میلیون تن که خودشان می ‌گویند تولید داریم ضرب در ۶۰۰ هزار کنیم ۳۰ میلیون نفر می شود و ما با کمبود کارگر در صنعت نفت روبرو می شویم؛ کل نیروی شاغل در بخش صنعت کشور ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون نفر است، چگونه می ‌شود ۳۰ میلیون نفر در پتروشمی باشند؟ 
وی ادامه داد: از مدیران پتروشیمی و از شرکت‌ های ساتا و پارسیان و بخش خصوصی بپرسند که چقدر کارگر دارند؟ برنامه‌ ما این است که درطول برنامه ششم ۴۰ میلیون در پتروشیمی سرمایه‌ گذاری و تولید را به دو برابر برسانیم. 
وزیر نفت همچنین گفت: صنعت نفت جای اشتغال نیست بلکه جای سرمایه ‌گذاری و تولید است. علاقه‌ مند هستم که بدانم این اعداد از کجا رسیده و چطور درآمد ناخالص داخلی در ظرف چهار سال، دو و نیم برابر می ‌کنند، اگر کسی بتواند این موضوع را ثابت کند تعهد می‌ دهم که به او رای دهم و از او دفاع کنم و بگویم به او رای دهند. 
زنگنه درباره فوری ‌ترین کاری که دولت دوازدهم باید دنبال کند نیز اظهارکرد: اولین گام انتخاب کابینه و معرفی آن به مجلس است. باید همین روالی که وجود داشته با نشاط بیشتر ادامه پیدا کند، روال این بوده که به تولید داخلی، رسیدگی به محرومان، تعامل با جهان، ایجاد محیط آرام، کنترل تورم و ایجاد اشتغال توجه کنیم. 
وی ادامه داد: در دولت یازدهم به ۹ هزار روستا گازرسانی شده و قرار است تا پایان دولت یازدهم به ۱۰ هزار روستا برسد و این درحالی است که قبل از این دولت تنها به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود. آیا این اقدامات را برای چهار درصد جامعه انجام داده ایم؟ 
وزیر نفت گفت: آیا چهار درصد در روستا زندگی می کنند؟ طرح سلامت، برق رسانی و ایجاد شبکه ‌های آب رسانی و خرید گندم از کشاورزان و رسیدن به خودکفایی برای چهار درصد بوده است؟ آیا ما گندم را از چهار درصدی ها خرید کردیم؟ دولت یک ویژگی مهم باید داشته باشد و آن اینکه صداقت و شفافیت داشته باشد، بدترین کار دنیا دو رویی و ریاکاری است. 
زنگنه در پاسخ به این سوال که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی داده است اگر این یارانه پرداخت شود آیا قیمت حامل های انرژی ۶ برابر می شود؟ اظهارکرد: بله قیمت ها بالا می رود، ۲۵ میلیارد لیتر بنزین و ۲۳ میلیارد لیتر مصرف نفت و گاز غیر نیروگاهی ما است و در بقیه مشتقات مصرفی به این حد نداریم، ما از بنزین ۷۴۰ تومان سود می بریم و بقیه صرف عوارض و ارزش افزوده می شود، از گازوئیل هم ۲۴۰ تومان سود می بریم ،ما حساب کردیم اگر بخواهیم مثلا ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم همان طور که آقای نوبخت گفتند باید قیمت ها چند برابر شود. 
وی در پاسخ به سوالی درباره خودکفا شدن بنزین گفت: من نگفته ام که در بنزین خودکفا شده ایم، آن هایی که این حرف را زدند بهتر است خودشان جواب دهند من گفتم تولید مستمر بنزین از واحد اول پالایشگاه خلیج فارس امسال به ۱۲ میلیون تن خواهید رسید. 
وزیر نفت در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه می گویند مجموعه ستاره خلیج فارس که توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، کار دولت یازدهم نبوده است،خاطرنشان کرد: افرادی که می گویند این کارها قبلا انجام شده و الان به بهره برداری رسیده در حال حاضر دو ترین دیگر هم آماده است بفرمایند تولید بنزین کنند.این کار تمام شده و یا برای کشور افتخار است یا نیست، یک عده ای می آیند فیلم می گیرند و افتخارش را می برند اما پای دولت که به وسط می آید می گویند اصلا چیزی آماده افتتاح نبوده و حتی یکی از خبرگزاری های اصولگرا لیست هم منتشر کرد. 
زنگنه افزود: این طرح وقتی تحویل دولت یازدهم شد واحدهای فرآیندی آن ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت یعنی واحدهایی که از یک طرف میعانات گازی وارد می شود و از طرف دیگر بنزین و نفت وگاز خارج می شود، یکسری دیگر طرح های جانبی بوده که اگر من بودم به این زودی اجرا نمی کردم، این ها مخازن ،خط لوله واحدهای غیر صنعتی ،آب گیر با ظرفیت دو برابر هستند ای نها را نباید با این حجم و با این اولویت اجرا می کردند بلکه باید به واحد های فرایندی اولویت می دادند. 
وی ادامه داد: واحدهایی که امروز راه اندازی شد در زمانی که تحویل گرفتیم نصب و ساختمانش ۱۴ درصد پیشرفت داشته است اما در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد پیشرفت داشته و در حال تولید است. 
وزیر نفت همچنین درباره اظهارات برخی منتقدان مبنی بر انجام بیشتر امور فنی و عمرانی پارس جنوبی در دولت قبل و افتتاح آن در این دولت گفت: این افراد مرتب می خواهند بگویند که دولت هیچ کاری نکرده است، آن ها می خواهند هر چیز شیرین را در ذائقه مردم تلخ کنند و ما هم بحثی نداریم، حرف ما این است هرکسی هرچقدر کار کرده باید به اندازه خودش ارزش داشته باشد. 
زنگنه افزود: من در افتتاح پارس جنوبی از همه تشکر کردم و گفتم دیگران هم زحمت کشیدند، این ها را ملی نگاه کنید چرا فردی و دستگاهی نگاه می کنید. 
وی ادامه داد: هر کسی کار کرده است دستش درد نکند اما ساخت این پالایشگاه ۱۱ سال طول کشیده است که این برای یک پالایشگاه خوب نیست این یعنی یک جای کار ایراد جدی داشته است. 
وزیر نفت خاطرنشان کرد: همه این ایرادها برای تحریم نیست و گیرهای دیگری هم داشته است باید بپذیریم هر چیزی جای خودش را دارد، نمی ‌توانیم فقط در افتخارات سهیم باشیم باید در اشکالات نیز سهیم باشیم.

نظر شما