مثلت اصولگرایی در مناظره انتخاباتی؛

واکنش‌ها به آمارسازی خیالی کاندیداها

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۰:۵۲:۳۸
کد خبر: ۵۵۴۱۲۳
واکنش‌ها به آمارسازی خیالی کاندیداها
مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری بمباران دولت بود. تقریبا سه رقیب اصولگرا در همه حوزه‌ها دولت یازدهم را مورد همجه قرار دادند اما بسیاری از صحبت‌ها بدون ارائه حتی یک سند مطرح شد که واکنش وزات خانه‌ها و برخی اعضای کابینه دولت را به همراه داشت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دومین مناظره انتخاباتی روز گذشته با محور سیاسی و فرهنگی با حضور 6 کاندیدای ریاست جمهوری برگزار شد. نکته قابل تامل در این مناظره تغییر رویکرد مصطفی میرسلیم دیگر نماینده اصولگرا و تشکیل مثلت برای تخریب دولت بود. سه کاندیدای اصولگرا در این مناظره هرچه در توان داشتند برای تخریب دولت به کار گرفتند و «محمدباقر قالیباف» آخرین ضربات خود را به «حسن روحانی» وارد کرد. از سوی دیگر حجت الاسلام «سید ابراهیم رییسی» نیز با موضع متفاوت در این دور از مناظره حاضر و همه توان خود را برای به دست آوردن رای مردم به کار گرفت.

«مصطفی میرسلیم» روز گذشته ستاره تیم اصولگرایان بود و تقریبا به عنوان منقد دولت در همه حوزه‌ها سخن گفت. پس از هجمه رقبای انتخاباتی در راستای اقدامات 4 ساله «دولت تدبیر و امید» کابینه دولت و روابط عمومی وزارت خانه‌ها بلافاصله بیانیه صادر کرده و از نحوه سخن گفتن کاندیداها در این دور از مناظره انتقاد کردند.

واکنش دولت به اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره دوم و لینک خبر

«مصطفی میرسلیم» شب گذشته در خصوص مباحث دفاعی در پاسخ به «اسحاق جهانگیری» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری لازمه قدرت را برتری علمی عنوان کرد. به گفته او سخنان جهانگیری همه در این راستا شعار بودند.

به همین منظور روابط عمومی وزارت علوم شب گذشته در بیانیه ای اعلام کرد:

1. جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد شتاب علمی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم در جهان رتبه اول را داراست.

2. تعداد طرح های کلان ملی ۴۷ طرح بوده که از این تعداد ۳۵ طرح ساماندهی و مدیریت شده و ۲۲ طرح به تائید نهایی رسیده و ۱۳ طرح نیز در حال نهایی شدن است و تنها ۱۲ طرح به دلیل نداشتن متقاضی در بخش صنعت و و عدم تامین اعتبار و در نتیجه عدم توان پاسخگویی به نیازهای ملی در حال حاضر اجرایی نشده است.

3. شورای عالی عتف در این دولت چهار بار تشکیل جلسه داده وتمام جلسات کمیسیون های دائمی شورای عتف نیز در طی سه و نیم سال گذشته برگزار شده و از مهم ترین مصوبات این شورا می توان به اولویت گذاری طرح های تحقیقاتی، تصویب شرح تفصیلی وظایف شورای عتف، تصویب مناطق ویژه علم و فناوری، داوری طرح های کلان ملی و... اشاره کرد.

4. بدیهی است پاسخ کامل و جامع در این خصوص در روز های آینده در سایت خبری وزارت علوم قرار می گیرد.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553968

در بخش دیگری از مناظره «محمد باقر قالیباف» اعلام کرد که اقدامات بانک ها سرو پا زد و بند است. در این رواستا شورای اطلاع رسانی و تبلیغات نظام بانکی در واکنش به این ادعا پاسخ داد و نوشت.

 نظام بانکی کشور همواره بار عمده ای از توسعه کشور را بر عهده داشته و تامین مالی بسیاری از پروژه های اقتصادی، فناوری و صنعتی و تولیدی را انجام داده است. اتهام زد و بند به کارکنان شریف نظام بانکی با بیان اینکه "در بانکها همه با زد و بند کار می کنند" جفا به این مجموعه و خانواده زحمتکش نظام بانکی است که با تمام توان در خدمت پیشرفت کشور است و جای گله شدید دارد. جناب اقای قالیباف خود در رأس یک بانک قرار دارند و خوب است توضیح دهند که بانک زیر نظر ایشان چگونه به تامین و تجهیز مالی اقدام می کند و منابع را به چه مشتریانی و با چه شاخص هایی تخصیص می دهد؟

آیا "زد و بند" در بانک زیر نظر ایشان هم وجود دارد؟

 ایشان در برنامه های قبلی و برنامه نخست "مناظره" به دهها پروژه عمرانی اجرا شده در شهر تهران اشاره و افتخار کردند. خوب است توضیح بدهند که منابع مالی این پروژه ها چگونه تامین شده است. متاسفانه بیشتر این منابع که از طریق نظام بانکی تامین شده اکنون به بزرگ ترین معوقات بانکی بدل شده و فشار شدیدی به سپرده های مردم وارد کرده است؟

این  شورا به نمایندگی از نظام بانکی کشور مراتب اعتراض شدید خود را از اقای محمد باقر قالیباف به خاطر این اظهارات بی اساس اعلام کرده و حق شکایت و پیگیری حقوقی را در این رابطه محفوظ می دارد.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553969

در خصوص برنامه هسته ای «مصطفی میرسلیم» ادعای دیگری مبنی بر تعطیلی فعالیت های هسته ای و برکناری دانشمندان مطرح کرد. سازمان انرژی اتمی ایران نیز بلافاصله در پیامی به شرح زیر به ادعای های این نامزد پاسخ داد.

«با شناخت از آقای میرسلیم به عنوان فردی متدین و باسابقه از اعلام نظر در خصوص موضوعات هسته‌ای به شکلی که ایشان در مناظره مطرح کردند، تعجب می‌شود. ایشان به توقف صنعت هسته‌ای اشاره کردند در حالی که آمار و دلایلی برای این موضوع ارایه نکردند.

لازم به یادآوری است که در حال حاضر هزاران سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی هستند،‌ چیزی که هیأت حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما انتظار آن را نداشت.

حتماً به خاطر می‌آوریم که آقای اوباما اعلام کرد اگر می‌توانستم پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردم. در کنار غنی‌سازی، تولید آب سنگین به میزان بیش از گذشته ادامه دارد. در حالی که ده‌ها تن محصولات آب سنگین خود را به همان کشوری که به دنبال تعطیلی کارخانه آب سنگین بود صادر کردیم.

توجه شما را به گفته‌های دیوید آلبرایت جلب می‌کنم که چگونه دولت آمریکا را به خاطر تسلیم شدن به ایران در نتیجه خرید آب سنگین مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید با این خرید، هم ترس کشورهای دنیا را از خرید آب سنگین از ایران ریختید و هم باعث تبلیغ تجاری آب سنگین ایران شدید.

جناب آقای میرسلیم حتماً شنیده‌اید که گاز UF6 به ماشین پیشرفته IR-8 با حداقل 20 برابر قدرت IR-1 تزریق شد؛ ماشینی که دولت آمریکا به دنبال از بین بردن آن بود. ارایه ده‌ها دستاورد بزرگ در روز 20 فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای نمونه دیگری از حرکت پرشتاب و رو به جلو صنعت هسته‌ای کشورمان است که حتماً اخبار آن را شنیده‌اید.

جنابعالی به اخراج دانشمندان هسته‌ای اشاره کرده‌اید در حالی که هیچ دلیل و مدرکی هم ارایه ننمودید. این موضوع آخر متأسفانه ترفند عده‌ای بود که به دنبال بحران آفرینی برای صنعت هسته‌ای کشور بودند که در کمیسیون‌های مختلف مجلس دوره گذشته مورد بررسی دقیق واقع گردید نادرستی آن مشخص شد.

به اطلاع جنابعالی می‌رساند سازمان انرژی اتمی ایران دارای بیش از 14 هزار نیرو به شکل رسمی، قراردادی،‌ پروژه‌ای و شرکتی می‌باشد. جهت استحضار جنابعالی هیچ دانشمندی و یا کارمند رسمی حتی یک نفر در طول دولت یازدهم اخراج نشده است. بدیهی است که در غالب شرکت‌ها و پروژه‌ها هنگامی که کار پروژه‌ای به انتها می‌رسد افراد درگیر در آن پروژه ممکن است در پروژه دیگری مشغول شده و یا به کار آنان خاتمه داده شود. این رویه جدیدی نبوده و در طول عمر صنعت هسته‌ای کشورمان به صورت یک روند طبیعی ادامه داشته است.

در پایان از جنابعالی به عنوان فردی متدین انتظار دارد با بررسی دقیق شنیده‌های خود از طرح موضوعاتی که می‌تواند باعث ایجاد شبهه در بین مردم گردد خودداری فرمایید. ضمن اینکه سازمان انرژی اتمی آمادگی دارد چنانچه مدارک و مستنداتی ارایه فرمایید آن را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به ملت شریف ایران اعلام نماید.»

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553977

«مصطفی هاشمی طبا» دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در مناظره مدعی شد، «ما قرارداد کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14.5 میلیارد دلار جریمه شدیم؛ می گوییم به خاطر کرسنت جریمه شدیم، کرسنت بد است اما به دلیل عدم اجرای آن در دولت نهم و دهم جریمه شدیم». وزیر نفت در پیامی به شرح زیر در این خصوص پاسخ داد.

«ما در مورد کرسنت هیچ جریمه ای نشده ایم و قاطعانه و قدرتمندانه در حال دفاعیم. البته به دلیل ضعف دولت گذشته ما به عدم اجرای قررارداد محکوم شدیم».

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553981

حجت الاسلام «سید ابراهیم رییسی» نیز در مناظره شب گذشته مطلبی از زبان وزیر اقتصاد مطرح کرد و گفت: آقای طیب نیا به ما اعلام کردند که مشکلات بانکی پس از برجام هنوز پا برجاست. در واقع اتفاقی که باید بیافتد در زندگی مردم است.

در واکنش به این سخنان وزیر اقتصاد اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد.

آنچه وزیر اقتصاد در موضع گیری های متعدد بر آن تاکید کرده اند برقراری روابط کارگزاری و بانکی با بانک های سایر کشور ها از جمله مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است لکن در این مواضع بیان شده که روابط بانکی ایران با برخی بانک های بزرگ هنوز دچار مشکلاتی است که در حال رایزنی برای حل آنها هستیم.

بر این اساس ضمن احترام به همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادعای عدم ارتباط با بانک های سایر کشورها به نقل از وزیر اقتصاد را به صراحت تکذیب می کنیم.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553964

همچنین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در مورد قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و عملکرد دولت در این خصوص واکنش نشان داد. به گفته معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 تصویب شد اما تا استقرار دولت یازدهم هیچ اقدامی برای اجرای آن نشد. در این دولت 3 آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید و ابلاغ شد. با فرمان رئیس جمهوری، کمیسیون ماده 18 این قانون تشکیل شد و مقررات‌گذاری‌های لازم توسط این کمیسیون صورت گرفت.

در 90 درصد دستگاه‌های دولتی، مدیر مربوط منصوب شده البته برای جلوگیری از ساختارجدید، این مدیران با حفظ سمت منصوب شده اند. با وجود پیگیری های متعدد متأسفانه سایر دستگاه‌ها غیر از دولت، هنوز همکاری لازم را شروع نکرده‌اند.

سایت‌های دستگاه‌های دولتی بر این اساس، تغییر کردند و اطلاعات را منتشر می کنند. انتشار جداول اطلاعاتی و فرایندهای الکترونیک از این جنس است. علاوه بر سایت‌های دستگاه، سایت عمومی درخواست اطلاعات نیز توسط وزارت ارتباطات طراحی شده است.

کمیسیون ماده 18 به اعتراضات متقاضیانی که دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات درخواستی آنها تعلل می کنند، رسیدگی  و احقاق حق می‌کند.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553973

ادعای دیگری در خصوص هنر و موسیقی از سوی قالیباف مطرح شد که باعث واکنش دفتر موسیقی و اعلام آمار مجوزهای این دفتر در بازه زمانی در سال های ۹۲ تا ۹۶ شد.

قالیباف در مناظره گفت: باید اهل فرهنگ را بشناسیم نه اینکه در حوزه موسیقی از آن‌ها استفاده ابزاری کنیم این خوب نیست برای موسیقی چه کردیم؟

این نامزد انتخاباتی به اقدامات شهرداری تهران در زمینه فرهنگ اشاره و عنوان کرد: ده میلیارد تومان خرج موسیقی در شهر تهران شده، اقتصاد سینما در شهر تهران تاثیر کشوری داشته است،‌ در حوزه تئاتر ده‌ها سالن افتتاح شد و چندین هزار صندلی به صندلی‌‌های سینما و سالن‌های تاتر اضافه شد.

او افزود: ما ۱۲ سال توفیق خدمت به اهالی فرهنگ را داشته‌ایم و این برای ما مهم است.

براساس آمار ارایه شده ازسوی این دفتر؛ بیشترین فعالیت موسیقی صحنه‌ای و صدور مجوز آلبوم در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که برای اولین بار در قانون بودجه کشور در دولت یازدهم به ریاست دکتر حسن روحانی، ارکسترهای ملی و سمفونیک دارای ردیف بودجه شدند و برای هر ارکستر 6 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شد و به‌طور متوسط ماهانه 2 اجرا برای هریک از ارکسترها برنامه‌ریزی شد.

همچنین برای اولین بار  برنامه‌ریزی اجرای ارکسترها در تمامی استان‌های کشور انجام شده و تاکنون 4 استان میزبان این ارکسترها بوده‌اند. در سال 96 نیز سایر استانها میزبان ارکسترها خواهند بود و این اجراها عمومی خواهند شد.

همکاری‌های بین‌المللی اجرای ارکسترها نیز درحال انجام است و برای اولین بار توسط بنیاد فرهنگی هنری رودکی نوازندگان و عوامل اجرایی هر دو ارکستر دارای قرارداد سالیانه، حقوق و بیمه کامل شده‌اند. میانگین تمرینات ارکسترها نیز در ماه 100 ساعت مفید بوده است.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553982

در ادامه واکنش ها وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعاهای غلط و یک سویه در خصوص برجام که در مناظره انتخاباتی بیان گردید، بیانیه ای منتشر کرد.

۱.  کلیه تحریم هایی که بر اساس برجام باید برداشته می شدند همگی لغو و متوقف شده اند. برخی موانع و مشکلاتی که در حوزه بانکی هنوز وجود دارند ناشی از تحریم ها و مشکلاتی هستند که در خارج از برجام قرار دارند.

۲.  کلیه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که در اثر تحریم های هسته ای مسدود شده بودند، آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارند. درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است و به نحو مقتضی از آن استفاده می شود.

۳.  برنامه هسته ای کشور از جمله غنی سازی طبق برنامه عظیمی از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه دارد. راکتور آب سنگین اراک با امضای قرارداد میان ایران و چین در حال مدرن سازی است. بار دیگر تکرار می کند بتون ریزی که مربوط به مخزن قدیمی اراک است، فقط فضاسازی تبلیغاتی آمریکا بوده است که متاسفانه توسط برخی تکرار می شود.

۴.  وزارت امور خارجه در طول بیش از یک سال گذشته با تمام بدعهدی ها و تعلل های آمریکا در اجرای برجام مقابله  و منافع کشور را تامین کرده است. از کاندیداهای عزیز درخواست می شود از نبرد رسانه ای جاری با طرف آمریکایی که جریان دارد در جهت حمله به وزارت امور خارجه و سیاست خارجی سوء استفاده نکنند.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553966

در ادامه قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی به اظهارات «مصطفی میرسلیم» از نامزد ریاست جمهوری در مناظره دوم پاسخ داد.

«اصغر فخریه‌کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نوشت: ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید قرار بگیرد.

سوم، شرکت خارجی که می‌خواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمان‌بندی‌ای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد.

به‌همین‌دلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید کنند. در‌حال‌حاضر هیچ‌کدام از آنها در کشور امکان‌پذیر نیست.

حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر می‌توانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید. کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایه‌گذاری هنگفت می‌کنند، وقتی هیچ ‌تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متأسفانه کافی نبوده است.

ما به جای اینکه به ایرباس بگوییم صد قطعه می‌سازیم، شرکت‌های دانش‌بنیان را به ایرباس معرفی کرده‌ایم تا آنها را ارزیابی کند و بررسی کند کدام‌یک از آنها می‌تواند چه قطعه یا نرم‌افزار را بسازد و پس از آن، این قطعات یا نرم‌افزارها را در زنجیره تدارکات ایرباس قرار بدهد.

ممکن است این فرایند به ٥٠ هواپیمای ما نرسد؛ اما وقتی به این مرحله رسید، شرکت‌های ایرانی یکی از ساپلایرهای ایرباس خواهیم بود و به جای اینکه برای صد هواپیما قطعه بسازیم، برای هزار هواپیما در سال، فعالیت خواهیم کرد.

با تشکیل کمیته مشترک با ایرباس و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری، این اقدام را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ بنابراین آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد. اکنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام کرده‌ایم. وقتی این هواپیما را زودتر به‌ کشور وارد می‌کنیم، صرفه‌جویی ارزی کرده و اشتغال ایجاد می‌کنیم و با تعمیرات با کمک ایرباس، دانش را پله‌پله به داخل کشور منتقل می‌شود.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-554089

سردار دهقان وزیر دفاع نیز درباره ادعای نادرست یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره فعالیت دفاعی ایران اعلام کرد.

در دولت یازدهم تا پایان سال 95 تامین اعتبارهای دفاعی تا دو و نیم برابر نسبت به دولت قبل افزایش داشته و این رقم در سال۹۶ به چهار برابر نسبت به دولت قبل می رسد.

دوره دولت یازدهم  شکوهمند ترین دوره در توسعه کمی و کیفی برنامه های موشکی و دفاعی کشور بوده است.

http://www.borna.news/fa/tiny/news-553980

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز