ظهور دو پدیده در هفته دوم مناظرات؛

برنده و بازنده هفته دوم مناظرات کیست؟

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۴:۰۰:۰۵
کد خبر: ۵۵۴۳۸۲
برنده و بازنده هفته دوم مناظرات کیست؟
مناظره دوم هم تمام شد. برعکس شب اول مناظرات این قسمت داستان متفاوتی داشت. شب تقریبا آرام و بی سر و صدا که گویا زهر آن قبل از شروعش گرفته شده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، مناظره روز گذشته در حالی آغاز شد که سه نامزد اصولگرا همچنان متأثر از شوکی بودند که هفته پیش به آن ها وارد شده بود. نامزدهای نماینده دولت نیز که همچنان خود را پیروز مناظره هفته پیش می دانستند سعی کردند هفته منتهی به مناظره دوم را به نحوی سپری کنند تا مردم را با عملکرد دولت یازدهم در طول چهار سال گذشته بیشتر آشنا کنند. از سوی دیگر سه نامزد مخالف دولت که از ابتدای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اصلی ترین هدف خود از شرکت در انتخابات را رأی نیاوردن روحانی اعلام کرده بودند، سعی کردند این هفته را به نحوی سپری کنند تا چنته خالی خود را پر کنند و در مناظره دوم بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

رکب خوردن قالیباف در هفته اول مناظرات

محمد باقر قالیباف که علت اصلی شکست خود در انتخابات سال 92 را مغلوب شدن در مناظرات می داند، سعی کرد به نحوی در مناظره اول حاضر شود تا مجددا در مناظرات گزیده نشود. او که تنها رقیب خود در مناظرات را حسن روحانی می دانست و مطالبی که با خود به پشت میز مناظره آورده بود، همگی علیه شخص رئیس جمهوری بود. قالیباف به هیچ وجه انتظار رویارویی با اسحاق جهانگیری را نداشت و در نهایت نتیجه نظر سنجی های یک هفته اخیر نشان داد که محبوبیت وی  پس از مناظره اول به شدت افت کرده و دیگر نمی توان از او انتظار داشت که از ضرباتی که در مناظره اول خورد، بتواند مجددا روی پای خود بایستد.

سکوتی که به ضرر رئیسی و میرسلیم تمام شد

سکوت ابراهیم رئیسی و سید مصطفی میرسلیم در مناظره اول باعث بوجود آمدن فضایی سرد در ستادهای انتخاباتی آن ها شد و طرفداران آن ها به شدت از این سکوت ناراضی بودند. به همین دلیل  رئیسی در هفته ای که گذشت در سخنرانی ها و برنامه های تلویزیونی و رادیویی خود در نقش یک اپوزوسیون تدبیر و امید حاضر شد و از ارائه برنامه های دولت «کار و کرامت» صرف نظر کرد. او سعی کرد با اتخاذ چنین شیوه ای حداقل از مهاجرت طرفداران خود به سنگر قالیباف جلوگیری کند.

تغییر تاکتیک در جناح دولت

به هر حال زمان برگزاری مناظره دوم نیز فرا رسید و رقبای روحانی سعی کردند با اخباری که هفته گذشته در رسانه های حامی خود منتشر کردند، برگ برنده ای با خود داشته باشند تا همچون هفته گذشته از اسحاق جهانگیری رودست نخورند. سه نامزد مخالف دولت در حالی مناظره را آغاز کردند که تاکتیکشان براساس عملکرد روحانی و جهانگیری در مناظره اول چیده شده بود، در حالی که این بار روحانی و جهانگیری برنامه جدیدی برای مناظره داشتند.

تعدیل توقعات از جهانگیری

عملکرد جهانگیری در مناظره اول باعث شد، توقعات از وی تا حدی بالا برود که حتی برخی انتظار داشتند نامزد نهایی اصلاح طلبان اسحاق جهانگیری باشد. همین امر سبب شد جهانگیری همچون مناظره اول بازیگر نقش اول دولت نباشد و تنها به تشریح و دفاع از دستاوردهای دولت یازدهم اکتفا کند تا توقعات را در مورد خود کمی تعدیل کند.

تکرار حرف های گذشته

قالیباف که چنته خود را در مناظره اول کاملا خالی کرده بود در این مناظره با تکرار صحبت های هفته گذشته در کنار تک پرونده ای که در طول همین یک هفته علیه روحانی ساخته شده بود به ایراد نظرات خود پرداخت و در طول مناظره نیز به دفعات همین مسائل را در قالب های مختلف اعلام می کرد. تکرار شعار 96درصدی در این مناظره باعث شد تا حسن روحانی در پایان این گونه اعتراض خود را نسبت به این مسأله اعلام کند که «مردم را درصد بندی نکنید زیرا طبق نظر امام راحل(ره) رئیس جمهوری متعلق به 100درصد مردم است. شما از یک کشوری تقلید می کنید که جنبش 99درصدی داشت حالا ما در سال 96 هستیم جنبش 96درصدی ساختید.»

شکسته شدن سکوت رئیسی

سید ابراهیم رئیسی که نمی خواست طرفدارانش را همچون هفته گذشته ناراضی نگه دارد در آغاز کمی جسارت از خود نشان داد و حرف های را که تنها در سخنرانی هایش بیان می کرد را برای اولین بار از پشت میز مناظره اعلام کرد. البته این جسارت او زیاد به طول نیانجامید و درست زمانی که نظراتش را در مورد برجام اعلام می کرد، حسن روحانی با تک جمله 10 ثانیه ای، «آقای رئیسی شما چقدر از مذاکرات هسته ای و روند آن اطلاع دارید» سبب شد، حجت الاسلام رئیسی به همان مسیری برگردد که هفته گذشته در حال پیمودن آن بود و تا پایان مناظره بیشتر به بیان آمال و آرزوهای خود پرداخت.   

میرسلیم پدیده اصولگرایان

سید مصطفی میرسلیم در کل پدیده جناح مخالف دولت بود در حقیقت از همان ابتدا کسی از او انتظار نداشت تا این حد خود را مخالف دولت جلوه دهد و تقریبا در تمامی عرصه ها حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حال استناد میرسلیم به برخی آمارها باعث شد تا جهانگیری و روحانی، صحبت های میرسلیم را تکذیب کنند و انتشار بیانیه هایی در پایان مناظره سبب شد تا برگ های برنده میرسلیم در نهایت بازنده شوند. علاوه بر این در جریان مناظره میرسلیم در کنار رئیسی نسبت به آزادی بیان در دولت یازدهم به شدت انتقاد کردند که این بار مصطفی هاشمی طبا به عنوان یکی از پدیده های هفته دوم مناظرات، نسبت به این صحبت ها واکنش نشان داد و گفت: «حجم تخریب و انتقادات مطبوعات و خبرگزاری ها که علیه دولت صورت گرفته در این چهار سال بی سابقه است» و یا در جایی دیگر در واکنش به صحبت های سه کاندیدای مخالف دولت گفت: «بهتر است در زمان انتقاد از دولت، مردم را خار و ذلیل نکنیم و در ادبیات خود تجدید نظر کنیم زیرا استفاده از الفاظی همچون زالو صفت زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.»

هاشمی طبا- روحانی زوج مدافع دولت در هفته دوم

البته در جریان کلی مناظرات، دو نماینده دولت سعی کردند خود را از فضای تخریبی دور نگه دارند و نقص های گذشته در خصوص عدم اطلاع رسانی دستاوردهای دولت یازدهم را جبران کنند و برنامه های خود را به مردم اعلام کردند. در مقابل کاندیداهای جریان مخالف دولت بدون این که برنامه ای عملی اعلام کنند، فضای مناظره را به گونه ای کرده بودند که جز تخریب دولت و سیاه نمایی وضع موجود، مورد دیگری مشاهده نشد. این روند در نهایت باعث شد مصطفی هاشمی طبا اعلام کند: «آن گونه که برخی نامزدها انتظار دارند مشکلات در دولت یازدهم حل شود، باید گفت برای حل و فصل این مشکلات در مدت 4سال رییس جمهوری قبل از هر چیز باید یک غول چراغ جادو در اختیار داشته باشد تا بتواند همه نواقص را در مدت 4سال برطرف کند». حسن روحانی نیز در واکنش به چنین سیاه نمایی هایی گفت: «به گونه ای دولت را تخریب می کنید که گویا در این 4سال هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.»

در نهایت باید گفت، که زهر مناظرات تا حد زیادی در هفته اول گرفته شد و شاید دلیل آن هم این باشد که صحبت های کاندیداهای مخالف دولت تا حد زیادی تکراری شده است و همچون گذشته جذابیت ندارد، از طرفی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری با دور نگه داشتن خود از فضای تخریبی و تشریح عملکرد خود، مزید بر علت شدند، تا همه چشم ها از هم اکنون به انتظار راند آخر این نبرد جذاب و دیدنی دوخته شده است.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز