نشست بررسی فعالیت های تقنینی و حقوقی مجلس دهم برای زنان؛

تلاش کردیم تبعیض و تفکیک جنسیتی نداشته باشیم/شش، هفت میلیون خانواده بدسرپرست داریم /برای عدالت جنسیتی علیه ما دست به تخریب زدند

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۴:۴۲:۱۴
کد خبر: ۵۵۵۵۳۳
سه عضو فراکسیون زنان در نشستی از فعالیت های تقنینی و حقوقی مجلس دهم برای زنان گفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، روز گذشته سه عضو فراکسیون زنان مجلس دهم در نشستی به برسی تعامل مجلس و دولت در رابطه با فعالیت های تقنین در رابطه با زنان پرداختند. پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر هر یک به ارائه نظراتی در رابطه با تلاش های انجام شده و لزوم اصلاح قوانین پرداختند.  

سلحشوری: تلاش کردیم تبعیض و تفکیک جنسیتی نداشته باشیم

پروانه سلحشوری اولین فردی بود که در این نشست تریبون را به دست گرفت و ابتدا به نوع تعامل مجلس و دولت به ویژه فراکسیون زنان اشاره کرد او با بیان اینکه انتخاب سه وزیر پیشنهادی دولت برای سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و همچنین وزارتخانه آموزش و پرورش بالاترین سطح تعامل مجلس دهم با دولت بود گفت: مجلس و دولت در زمینه برای احقاق حقوق زنان نیز همکاری خوبی داشتیم و نمونه آن را می توان در برنامه ششم توسعه دید.

سلحشوری ادامه داد: ما امسال دیدیم که دولت برنامه ششم را به صورت احکام به مجلس ارائه کرد و این مجلس شورای اسلامی بود که در جهت تعامل و همکاری با دولت این لایحه را تکمیل و آن را به تصویب رساند.

او گفت: انچه در جلسات و در مصوبات مجلس مطرح می شود در راستای تسهیل امور است و نه تحمیل تلاش کردیم.

رئیس فراکسیون زنان درباره قوانین حمایتیی برای زنان نیز گفت : ما در حوزه زنان نیز تلاش های بسیاری کردیم تا بتوانیم قوانین را به گونه ای در جهت حمایت از زنان به تقنین درآوریم که نمونه بارز آن طرح  جامع توانمند سازی زنان بود و برای ما مهم است که این نیمه کاره باقی نماند و بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

نماینده مردم تهران گفت : مجلس دهم در جهت پیشبرد مسائل با توسل به تعامل همواره جلساتی را در کمیسیون های مختلف با مسوولان دولتی و وزرا داشته است هرچند عده ای به دنبال ایجاد اختلاف هستند اما ما به دلیل آنکه خود را وکیل مردم می داند به دنبال حاشیه سیاسی نیست و تلاش می کنیم با فاصله گرفتن از هرگونه حاشیه سازی فقط به حل مشکلات بیندیشیم.

سلحشوری بار دیگر به مصوبات مجلس در برنامه ششم توسعه به منظور حمایت از زنان اشاره کرد و گفت: ما مصوبات بسیار خوبی در برنامه ششم داشتیم که با اجرایی شدن آن می تواند بهبود وضعیت برای زنان را به دنبال داشته باشد که اگر تلاش فراکسیون زنان نبود ما همین مصوبات را هم نداشتیم.

رئیس فراکسیون زنان با تاکید بر اینکه ما تلاش کردیم تبعیض و تفکیک جنسیتی نداشته باشیم گفت: ما امتیاز نمی خواهیم فقط مانع تراشی نکنند.

او گفت: در راستای احقاق حقوق زنان و حمایت از آنها هر کجا احساس کردیم حقوقمان تضعیف می شود  نامه دادیم و پیگیری کردیم.

سلحشوری اشاره ای هم به جلسه همگرایی زنان در مجلس داشت و گفت: ما برای حل مشکلات زنان جلسه ای از نمایندگان زن ادوار مجلس تشکیل دادیم و این جلسه نمونه کاملی از گام های فراجناحی فراکسیون زنان بود به گونه ای که در این جلسه هم خانم ها نیره اخوان  حضور داشت و هم خانم ها اعظم طالقانی، فائزه هاشمی، الهه کولایی و فاطمه کروبی و.. در این جلسه تلاش کردیم با یک تعامل برای حل مشکلات زنان همفکری داشته باشیم البته این تعامل و همفکری باید با مردان هم باشد چراکه اگر بخواهد قانونی تصویب شود بدون همکاری و همراهی آنها این امر محقق نخواهد شد.

پروانه سلحشوری در پاسخ به این سوال که امروز شورای عالی سیاست گذاری می خواهد لیست برای انتخابات شوراهای شهر ارائه کند آیا قرار نیست شما توصیه ای برای افزایش سهم زنان و جوانان داشته باشد گفت: در این رابطه ما با دو وجه مطالبه و تصمیمات جمعی مواجهیم که مسلما مطالبه گری هایی داریم مانند همین افزایش سهم زنان در لیست اما از سوی دیگر با یک تصمیم جمعی نیز مواجهیم در این میان افرادی مانند آقای عارف واقعا به افزایش سهم زنان اعتقاد دارد اما در این رابطه باید یک جمع تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی ما سهم ۳۰ درصدی زنان را به عنوان  کف مطالبات قرار دادیم اما نهایتا همین 30 درصد نهایی شد.

سلحشوری تاکید کرد : شورای شهر نیاز به جوانان و زنان دارد و با وجود این شان و اقبالی که زنان به اصلاح طلبان دارند انتظار داریم بی انصافی در حق آنها نشود.

ذوالقدر: شش، هفت میلیون خانواده بدسرپرست داریم

فاطمه ذوالقدر عضو دیگر فراکسیون زنان و نماینده مردم تهران پس از سلحشوری وارد بحث شد و در رابطه با تلاش های این فراکسیون در حوزه زنان گفت: ما برای بهبود وضعیت زنان  و جوانان تلاش های بسیاری انجام دادیم

او در ادامه به بحث بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در یک مورد دولت را موظف کردیم تا پایان سال تمام زنان خانه‌داری که بیشتر از سه فرزند دارند را بیمه کند. به علت تعداد زیاد مجبور بودیم در گام اول تنها بخشی از زنان خانه داری را در دستورکار قرار دهیم.

این عضو فراکسیون زنان در ادامه طرح پوشش خانوارهای بی‌سرپرست و بدسرپرست را مطرح کرد و گفت: شش، هفت میلیون خانواده بی‌سرپرست و بد سرپرست در ایران وجود دارد با تحت پوشش قرار دادن آن‌ها می‌توان از خیلی از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد. این برنامه اولیت بندی دارد و برای نمونه غذا و مسکن در اولویت اول قرار داد.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه ما با همکاری دولت  خانه جوان را تشکیل دادیم که این خانه جوان بتواند ضمن آموزش جوانان بستری برای اشتغال آنها فراهم سازد گفت: وزارت ورزش و جوانان هم بودجه‌ی خوبی گرفت و قرار شد در تمام استان‌ها «خانه‌ی جوان» تشکیل شود، که در آن برنامه‌های مختلفی از جمله آموزش جوانان انجام شود. برنامه دیگر طرح حمایتی از اشتعال جوانان بود؛ در این طرح قرار شد دولت ۵۰درصد بیمه جوانان را یکی، دو سال پرداخت کند تا کارآفرینان و صنعت‌گران تشویق به استفاده از جوانان شوند. محل تامین این بودجه‌ها هم مشخص شده است.

او با بیان اینکه معاونت ریاست جمهوری نیز در امور زنان فعالیت های خوبی داشت گفت: اخیرا نشستی را با حضور وزیران زن در امورزنان 9 کشور برگزار کرد و در راستای وضعیت زنان و اقدامات آنها در کشورهای مختلف برای ارتقای جایگاه زنان و بنیان تحکیم خانواده تبادلات خوبی صورت گرفت.

ذوالقدر خاطر نشان کرد : یکی از اقدامات موثر دیگری که در نتیجه تعامل دولت و مجلس محقق شد ایجاد یک بانک اطلاعاتی از زنان بود تا بر اساس آن بتوان زنان توانمند را شناسایی و از ظرفیت آنها در سطوح مدیریتی استفاده کرد.

ذوالقدر با تاکید بر استفاده از زنان و جوانان در سطوح مدیریتی کشور گفت: ما برای افزایش مشارکت زنان و ایجاد انگیزه در آنها و همینطور فرهنگ سازی باید ابتدا از تبعیض مثبت استفاده کنیم تا به مرور زمان  بتوانیم شاهد حضور چشمگیر زنان در همه عرصه ها بدون وجود سهمیه باشیم. کما اینکه ما شاهد هستیم ۹ نماینده زن مستقل مجلس بدون حضور در لیست و وجود سهمیه‌ای توانستند در رقابتی سخت وارد مجالس شودند

 

طیبه سیاوشی: برای عدالت جنسیتی علیه ما دست به تخریب زدند

طیبه سیاوشی نائب رئیس فراکسیون زنان در این نشست گفت : من فکر می کنم زنان جامعه به یک بلوغ فکری رسیده اند چرا که امروز می بینیم با وجود آنکه قوانین حمایتی خاصی برای زنان نداریم و هنوز فرهنگ جامعه مردسالارانه است اما تلاش کردند این ساختار را به نفع حضور زنان تغییر دهند‌.

او ادامه داد: ما در ایران برای حضور پررنگ تر زنان در همه عرصه ها هم  به فرهنگ سازی و هم به قانون نیاز داریم داریم.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: ما در مجلس معتقدیم باید تا جایی که امکان دارد قوانینی که موانعی را بر سر راه زنان قرار می دهد اصلاح کنیم و همین راستا ماده ۱۱۶ برنامه ششم توسعه یکی از مهمترین اصولی است که در این سند به تصویب رسید و البته تخریب های بسیاری هم علیه ما در بیرون از مجلس هم ایجاد کردند و آن اصل تحقق عدالت جنسیتی بود.

او در توضیح این ماده گفت: تلاش کردیم نقش زنان را در توسعه پایدار افزایش دهیم و هم زمان جایگاه زنان را در جامعه و خانواده تحکیم کنیم.

سیاوشی در جواب به سوالی که گویا برای مدیریت زنان سقفی در نظر گرفته شده است و آنها نمی‌توانند از آن بالاتر بروند گفت: این امر از بنیادهای فکری جناح‌ها نشات گرفته است. مثلا آقای روحانی در مناظره اشاره کردند که بعد از انتصاب یک فرماندار زن از اهل سنت چه هجمه‌ای بر او وارد شد.

او در خصوص برطرف کردن این مانع گفت: مطالبه‌گری زنان می‌تواند بر این موانع تاثیرگذار باشد، مثلا می‌توان از فضای مجازی برای این مطالبه‌گری استفاده کرد. این که در استان  سیستان، استانی که به لحاظ اقتصادی در محرومیت به سر می‌برد چگونه یک زن به معاونت استانداری می‌رسد، باید فهمید این فرصت چگونه به وجود آمد.

سیاوشی در خصوص ممنوعیت زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها، توضیح داد که این ممنوعیت از قدیم وجود نداشته و باید بررسی کرد که آن زمان که زنان به ورزشگاه‌های والیبال و بسکتبال می‌رفتند چه اتفاقات ناگواری رخ می‌داد که باید این ممنوعیت به وجود می‌آمد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز