رئیسی در شبکه خبر:

باید تمام حوزه ها را توانمند سازیم تا بتوانیم تحریم ها را تحمل کنیم

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۲۲:۰۰:۳۲
کد خبر: ۵۵۶۷۵۲
سید ابراهیم رئیسی: اگر ما در برابر فشارهای قدرت های غربی مقاومت کنیم، میتوانیم در برابر تحریم ها ایستادگی کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام  سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر و در پاسخ به سوالی مبنی برای اینکه آیا اسامی اعضای کابینه دولت کار و کرامت را اعلام می کنید، اظهار داشت: افراد فعال درکابینه دولت کار و کرامت باید دو مشخصه داشته باشند. مشخصه اول آن است که اهل کار، کارآمدی و روحیه جهادی و انقلابی بوده و با خستگی ناپذیری برای بیکاران و متقاضیان کارآفرینی و زمینه اشتغال، رونق کسب وکار وتولید را رقم بزنند.

وی افزود: دومین مشخصه اعضای کابینه باید رعایت کرامت مردم باشد. یعنی ارتباطات فردی، جامعه، ارتباطات درون کشور و ارتباطات خارج از کشور را با نگاه به عزت و کرامت مردم در نظر بگیرند و با همه اقشار به ویژه کارگران، حقوق بگیران، زنان و دختران با عزت و کرامت رفتار کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شاخص ما برای انتخاب اعضای کابینه متناسب با شعار (( کار و کرامت)) خواهد بود، اظهار داشت: ممکن است فردی چهره سیاسی و خوشنام بوده اما کارآمد نباشد. بنای ما استفاده ازاین افراد نیست. از سوی دیگر ممکن است فردی عضو جریان سیاسی خاصی باشد اما برای کشورکارآمدی داشته باشد. ما از این افراد استفاده خواهیم کرد.

رئیسی تصریح کرد: تعهد به مردم، نظام جمهوری اسلامی و آرمان های امام خمینی(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب از دیگر شاخص ها است. دغدغه او باید همان دغدغه مردم باشد و در این صورت چنین فردی می تواند همکارما شود. کابینه دولت کار و کرامت متشکل ازافرادی خواهد بود که از مردم، با مردم و در مردم بوده و ویژگی ارتباط با مردم و کارآمدی را داشته باشند.

وی درباره استفاده از جوانان در کابینه دولت، گفت: بنده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 20 سالگی توفیق مدیریت اجرایی پیدا کردم و معتقدم هر جا به جوانان اعتماد کردیم، ضرری ندیدیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امام عزیز جوان را باور داشت. امروز هر عرصه ای که دست جوان کارآمد بوده، با خلاقیت، نوآوری و ابتکار همراه بوده است. باید به جوانان اعتماد کرده و بنده حتما این کار را انجام خواهم داد. ما بنا داریم که از جوانان کارآمد در حوزه های مختلف کشور استفاده کنیم و سامانه ویژه ارتباط با جوانان را راه اندازی خواهیم کرد. در آستان قدس رضوی چنین سامانه ای برقرار شده و هر روز با دیدگاه های مختلف مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از اعضای خانواده و نزدیکان در کابینه دولت استفاده می کنید، اظهار داشت: علی رغم اینکه اعضای خانواده و نزدیکان بنده ازتحصیلات عالیه برخوردار و زنان و مردان خانواده فعالیت اجتماعی داشته اند اما شیوه بنده در بیش از 30 سال مدیریت این بوده که از نزدیکانم استفاده نکرده ام و در آینده نیز بنا ندارم که از نزدیکانم در دولت استفاده کنم. ضمن استفاده از مشورت اعضای خانواده و نزدیکان حتما مسئولیت و مدیریت به آنها واگذار نخواهم کرد چراکه هم آنها راحت ترخواهند بود وهم بنده بهترمی توانم وظیفه ام را انجام دهم.

 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره استفاده از ظرفیت های ملی برای ارتباط مناسب با قوای دیگرگفت: برابر قانون اساسی رئیس جمهور بعد از رهبر معظم انقلاب مقام عالی کشور محسوب می شود و اگر نگاه تعاملی به قوا و ظرفیت های کشور نداشته باشد، کشور دچار مشکل می شود. بنده قطعا به استقلال قوا معتقدم و قانون اساسی هم این بر این نکته تاکید کرده است.

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه رئیس جمهور باید قوای مقننه و قضاییه را در کنار خود ببیند، افزود: اما معنی استقلال قوا این نیست که دستگاه ها با یکدیگر همگرایی، همکاری و تعامل نداشته باشند. باید یک تلاش جمعی برای گره گشایی از مشکلات مردم با تلاش همه بخش ها صورت بگیرد تا شاهد ارتقا کمی و کیفی امور کشور باشیم.

وی ادامه داد: اگر در یک بخش نارسایی وجود داشته باشد، وظیفه رئیس جمهور این است که این نارسایی را در جلسات سران قوا حل کند. همچنین رئیس جمهور به دلیل جایگاهی که به عنوان رئیس خیلی از سازمان ها و نهادها دارد، می تواند تعامل میان دستگاه ها ایجاد کند. کشور ظرفیت این را ندارد که مسائل قابل حل به جای پیگیری در جلسات به درون جامعه کشیده شود. این درگیری ها مردم را نگران می کند و لذا نقش رئیس جمهور در ایجاد تعامل بسیار ممتاز است یعنی ضمن احترام به استقلال دیگر قوا در یک همپوشانی با آنها در ارتقا و پیشرفت امور در کشور موثر واقع شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت اختلاف نظر احتمالی با دیگر سران قوا آن را چگونه حل خواهید کرد، اظهار داشت: می توان اختلاف عقیده با قوای دیگر را در نشست روسای سه قوه یا شوراهای عالی نظیر شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و دیگر شوراها حل کرد. بسیاری از اختلافات باید در جلسات میان سران قوا حل شود و نیازی به عمومی کردن آن نیست.

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به این سوال که ایفای وظایف رئیس جمهور به توان مدیریتی و اجرایی او بازمیگردد یا میزان اختیاراتی که قانون اساسی دراختیار او گذاشته،اظهار داشت: اصولا باید به اختیارات توجه داشت. رئیس جمهور اختیارات قانونی به عهده دارد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برآن تاکید شده و هر داوطلب ریاست جمهوری باید این اختیارات را بداند.معتقدم همکاری مردم در جهت فعال کردن حوزه های مختلف بسیار مهم است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توان کار کردن با منتقدان خود را دارید،اظهار داشت: انتقاد باید غنیمت شمرده شود نه اینکه فرد منتقد را مزاحم تلقی کنیم. بنده در طول ده سال مدیریت در سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر دستگاه های اداری و وزارتخانه ها بودم و شعارم این بود که ناظر را به هیچ عنوان مزاحم و مچ گیر تلقی نکنیم بلکه ناظر را به عنوان فرصت و غنیمتی ببینیم که ضمن دیدن نیمه خالی و پر لیوان عیب ها و کاستی ها را بیان می کند. انتقاد رسانه ها، فرهیختگان حوزه و دانشگاه، صاحب نظران و سایر اقشار مردم در جهت پیشرفت کشور نقش آفرین است.

سید ابراهیم رئیسی افزود: اگر دولتی آمد و صرفاً به خاطر یک انتقاد با فلان روزنامه یا نماینده مجلس برخورد کرد یا به دنبال مسدود کردن فضای انتقاد در کشور باشد، شاهد گسترش فساد در کشور خواهیم بود.جلوگیری از رخنه فساد نیازمند نقد پذیری و حضور نقادانه مردم و رسانه‌ها در صحنه است.

 

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی 70 حسابرس رسمی دارد، اظهار داشت: بنده از بدو مسئولیتم پای حسابرسان خارج از مجموعه آستان قدس رضوی را به داخل آستان باز کرده و تاکید کردم که آنها نیز باید حسابرسی داشته باشند. معتقد بودم که حسابرسی درون سازمان کافی نیست و ما به حسابرسان بیرون سازمان نیز نیازمندیم.

سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه در درون کشور سرمایه مادی و انسانی فراوانی وجود دارد و نگاه ما برای گره گشایی به درون کشور است، افزود: مردم عزیز ایران باید بدانند من به عنوان یک طلبه و فردی که در جای جای مدیریت کشور حضور داشته ام، گره گشایی را در ضمن تعامل با همه دنیا همراه با عزت و اقتدار می دانم و برای گره گشایی از مشکلات به درون نگاه دارم. اساس اقتصاد درون زا و برون نگر همین است.

وی درباره اولویت های سیاست خارجی دولت کار و کرامت، اظهار داشت: اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و باید ارتباطات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه را توسعه دهیم. کشورهای منطقه می توانند به بازار صادرات محصولات ایرانی تبدیل شود.به غیر از همسایگان، ما به دنبال ارتباط با کشورهای منطقه، آسیای شرقی، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و دیگر حوزه ها هستیم. هدف ما تنها رابطه با چند کشوری نیست که خود را جهان معرفی می کنند یا ما آنها را جهان می پنداریم.بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد همواره با اظهارارادت نسبت به ایران و کالای ایرانی صحبت می کنند لذا ما به دنبال تعامل عزتمندانه با همه کشورها و تقویت ارتباطات دو جانبه هستیم. در این سالها ارتباط ما با همسایگان قوت لازم را نداشته و باید تقویت شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نگاه ما به وزارت امور خارجه نگاه به وزارت روابط خارجی است و معتقدیم سیاست باید در حوزه اقتصاد نقش آفرینی کند. سفیر ایران در فلان کشور نباید بازارفروش روغن پالم در ایران را فراهم کند. البته بحث بنده فروش بخش ضروری روغن پالم نیست. سفیر ایران نباید به جای زمینه سازی برای صادرات به دنبال زمینه سازی برای واردات باشد.وزارت امور خارجه فعالان بسیار خوبی در سطح جهان داشته و می تواند در خدمت اقتصاد، روابط تجاری و تولید ملی باشد. نقش اقتصاد در روابط خارجی بسیارمهم است و دغدغه یک سفیر باید تسهیل صادرات محصولات ایرانی و اقتصاد مقاومتی باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز