مهرعلیزاده در نشست خبری:

نمی‌توان با فشار و شعار شغل ایجاد کرد/ اطاعت: حمایت خود را از دولتی که دستاوردهای ارزشمندی دارد، ادامه دهیم

۱۳۹۶/۰۲/۲۳ - ۱۴:۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۵۷۶۸۶
نمی‌توان با فشار و شعار شغل ایجاد کرد/ اطاعت: حمایت خود را از دولتی که دستاوردهای ارزشمندی دارد، ادامه دهیم
نشست تحلیل آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد خبری دکتر حسن روحانی با حضور محسن مهرعلیزاده و جواد اطاعت برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی – محسن مهرعلیزاده بعد از ابراز امیدواری از افزایش تلاش نخبگان و رسانه‌ها در ایام باقی‌مانده در جهت آگاهی سازی و روشن کردن مردم سخنان خود را درباره مناظره‌ها اینگونه شروع کرد: در آموزه‌های اخلاقی ما آمده است که «ادب مرد به ز دولت اوست». مسئله ادب و احترام در ایران همواره مهم بوده و هست و به صورت کلی در این سه مناظره مخصوصا مناظره آخر نادیده گرفته شد.

معاون رییس دولت اصلاحات،سید محمد خاتمی ادامه داد: وقتی شش نفر به عنوان چکیده‌ی مردم برای ریاست جمهوری کاندیدا می‌شوند و بعد می‌بینیم که رقیبان دولت تمام سعی خود را بر تخریب آن به صورت غیراخلاقی می‌گذارند، پایه‌های اخلاق در جامعه نابود می‌شود.

مهرعلیزاده درباره‌ مناظره در مجموع گفت: مناظره کار ارزشمندی است که ما از دیگر کشورها الگو برداری کردیم ولی واقعا در ایران کژکارکردی دارد و تبدیل شده است به هنر دروغ گرفتن که واقعا هنری نیست.

رییس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات به نقد دوپاره کردن جامعه پرداخت و گفت: جامعه را دوقطبی نکنید. اینقدر مقام معظم رهبری و علما توصیه کردند که جامعه را شقه‌شقه نکنید، اما متاسفانه با آمارسازی‌های مثل چهاردرصدی و ۹۶درصدی به دنبال این کار هستند. البته جامعه با دیدن اتفاقات سال ۸۴ و ۸۸ دیگر فریب این «بگم بگم»ها را نمی‌خورند.

مهرعلیزاده با اشاره به سابقه دولت و دستاوردهای آن گفت: همه می‌گویند که سایه جنگ بر سر کشور بود. کشورهای پنچ به علاوه یک توانستند اجماع جهانی علیه ایران به وجود آورند اما الان حق ما را برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته‌اند و آن اجماع علیه ایران به کلی از بین رفته است.

او ادامه داد: در وادی سیاست علاوه بر نزاکت ،دانش کار هم واجب است و بینه‌ی برنامه کاندیدها ،سوابق و افراد اطراف آنهاست. عده‌ای به جای برنامه تخریب می‌کند و مردم ما به خوبی متوجه این موضوع می‌شوند.

دولت به سمت عقلانیت حرکت کرد

جواد اطاعت هم در این نشست خبری درباره مناظره‌ها گفت: مناظره باید بیانگر ادب و صلاحیت اداره کشور باشد و متاسفانه اینگونه نبود و تصویری که با سیاه نمایی و تخریب از ایران به عنوان یک کشور اسلامی به جهان مخابره شد قابل قبول نبود .همچنین کاندیدهای مورد حمایت ما جهانگیری و روحانی نیز فکر می‌کنم برخلاف میل خودشان مجبور شدند در مقام دفاع  خیلی چیزها بگویند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه بهشتی ادامه داد: در مناظره ولو نتوان برنامه دقیق داد ولی باید  تا حددی از برنامه‌ها مثل سرفصل ها  توضیح داده شود. طبیعتا برنامه دولت، برنامه ششم توسعه است ولی کسانی که می‌خواهند ابتدا به ساکن بیاییند برای ریاست جمهوری، باید اول بگویند که برنامه ششم را قبول دارند یا نه و اگر قبول ندارند برنامه آنها چیست.

اطاعت گفت: اگر چه تا وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی کارنامه این دولت قابل قبول است.

او در ادامه از تمثیل مریض برای توضیح حرف خود استفاده کرد: وقتی مریضی وضعیت بدی دارد و بعد از درمان پزشک علائم خوبی از خود نشان می‌دهد و روبه بهبود است خب باید این درمان را ادامه داد.

او مثال‌هایی از علائم بهبود زد و گفت: توانستیم از ذیل بند هفتم شورای امنیت بیرون بیاییم. کاری که کمتر در نظام بین‌الملل سابقه دارد. به‌رغم اینکه معمولا کشور داری در ایران سلیقه‌ای است اما این دولت به سمت عقلانیت حرکت کرد. دولت توانست ما را دوباره به ریل توسعه برگرداند. دولت در دفاع از حقوق شهروندی کارنامه درخشانی دارد و گواه این آزادی انتخابات شورای شهر است.

خوش استقبال و بد بدرقه ایم

او ادامه داد: از دیگر رویکردهای خوب این دولت می‌توان به هم‌گرایی قوای سه‌گانه مخصوصا مجریه و مقننه اشاره کرد. این دولت در مقابل افراط و تفریط توانست اعتدال را تعریف کند. اتفاق خوب دیگر استفاد از افراد کارآمد بود از جمله آقایان جهانگیری، ظریف، زنگته و حجتی اما اگر بخواهیم این لیست را ادامه دهیم خیلی می‌توان نام برد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بهشتی در ادامه به آسیب‌شناسی اجتماع ایران پراخت گفت: ما خوش استقبال و بد بدرقه‌ایم.

او این اتفاق را در مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت و حتی جنبش دوخرداد رد یابی کرد و گفت: مردم بعد از دو خرداد ۷۶ تا سال ۸۰ در صحنه بودند اما از سال ۸۱ که انتخابات دور دوم شوراها بود قهر کردند و انزوا در پیش گرفتند و نتیجه‌ی آن شورای شهر دوم و ظهور احمدی‌نژاد بود. در سال ۸۴ اگر نخبگان با تکثر موجب شدند که انتخابات به دور دوم برسد در ادامه مردم با انزوا اجازه پیروزی احمدی نژاد را دادند. شما همین انتخابات اخیر فرانسه را نگاه کنید تکثر نامزدها باعث شد یکی از افراطی‌ها به دور دوم برود اما مردم فرانسه با حضور ۸۵درصدی مانع از پیروزی او شدند.

اطاعت دوباره تاکید کرد: پاشنه آشیل ما این است که در صحنه می‌آییم اما سریع قهر می‌کنیم. به اشتباه می‌گویند ما سابقه دموکراسی ۱۰۰ ساله داریم این در حالی است که مردم چند سال بودند و بعد قهر کردند و دوباره چند سال بودند و دوباره قهر کردند.

 او بحث خود را به روحانی برگرداند و گفت: توانستیم در مدت زمان دوشنبه تا جمعه  در سال ۹۲ روحانی را به نامزد مورد اعتماد مردم تبدیل کنیم اما به محض رای آوردن او، مردم انتظار برآوردن تمام مطالبات انباشته شده خود را دارند.

این نماینده سابق مجلس روند توسعه را مستمر دانست و ادامه داد: «رهرو آن است که آهست و پیوسته رود» یا به تعبیر مرحوم مهندس بازرگان «سیاست گام به گام».

او در نهایت این بحث خود را جمع کرد و گفت: امیدوارم با توجه به این تاریخ مختصری که گفتم این‌بار نیز دوباره وارد این سیکل معیوب نشویم و حمایت خودمان را از دولتی که دستاوردهای ارزشمندی دارد ادامه دهیم.

جواد اطاعت در جواب به اینکه با توجه به رای نزدیک به ۵۰درصد روحانی در سال ۹۲  و فاصله کم با رقیب،آیا این دوره نگران نیستید، ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: روحانی که در سال ۹۲ رای آورد فقط چهار روز حمایت اصلاح‌طلبان را داشت و فردی بود که فقط وعده داده بود.  اما روحانی امروز فردی است که سایه تنش را از کشور برداشته است. در سال ۹۱ در یک نظرسنجی که از مردم شده بود مهم‌ترین دغدغه آنها جنگ، حمله اسرائیل و پرونده هسته‌ای بود. از طرف دیگر تحریم‌ها نیز فشار زیادی به مردم آورده بود و انفعال سیاسی دولت قبل سبب شده بود که در قطعنامه‌های سازمان ملل همه کشورها علیه ایران باشند. اما امروز می‌بینیم که این کشورها از ایران حمایت می‌کنند و صدها تیم اقتصادی در دو سال گذشته برای سرمایه‌گذاری و امکان‌سنجی بازار در بخش‌های مختلف به کشور سفر کرده‌اند.

او ادامه داد: روحانی امروز عملکرد مثبتی داشته و مردم این را می‌بینند و در مقابل نیز تخریب رقبا را مشاهده می‌کنند که چطور یک مورد کوچک را بزرگنمایی می‌کنند. در نهایت مردم آگاه هستند و در مقابل آنها موضع می‌گیرند چون می‌فهمند که این گروه می‌خواهند مردم را عقب‌افتاده نشان دهند. امروز دیگر موضوع پول‌های ترکیه و دکل‌های گمشده نداریم و من فکر می‌کنم در همان دور اول مردم به این تخریب‌ها واکنش نشان دهند و با اکثریت آرا حسن روحانی رئیس جمهور دوازدهم ایران شود.

 مهرعلیزاده هم این خوش‌بینی را بیشتر توضیح داد و گفت: سال ۹۲ روحانی با برنامه‌ها خود و حمایت‌هایی که از او شد توانست اکثر آرا را به دست آورد. اما این دوره ،او کارنامه درخشانی دارد که مردم از نزدیک دیده ولمس کرده‌اند از این بابت من هم خوش‌بین هستم.

مهرعلیزاده ادامه داد: مردم وضعیت سال ۹۱ را فراموش نکردند، در نظر سنجی‌های آن دوره ۳۰ الی ۳۱درصد مردم مسئله اصلی خودشان را نگرانی از جنگ و بحث هسته‌ای اعلام کردند و تازه بحث‌های اقتصادی هم مطرح بود. او توانست رشد اقتصادی را از منفی ۶.۷درصد به ۷ درصد برساند، منتقدان می‌گویند بدون نفت و میعانات نفتی این رشد دودرصد است،خب خدا را شکر که دو درصد را می‌پذیرند، یعنی ما از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت رسیدم.

جواد اطاعت در جواب به پرسش خبرنگاری درباره آینده اصولگرایی گفت: اصلاح‌طلبان وقتی در دوره چهارم مجلس با تیغ نظارت شورای نگهبان که حدود ۴۰ نماینده را رد صلاحیت کرد در انتخابات شکست خوردند. آنها بعد از آن در خود بازاندیشی کردند و دچار دگردیسی شدند. اصول گرایان در حال حاضر مخدوش شده‌اند و از همین بابت به رویه‌های سلبی و تخریبی رو آورند.

او در ادامه ایرانیان را صاحب گذشت دانست و تغییر اصول‌گرایان را تنها شانس‌شان برای موفقت دانست.

مهرعلیزاده در جواب به سوال خبرنگاری که از دو وعده‌بزرگ روحانی  یعنی ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت فقرا در انتهای مناظره دیروز پرسید گفت: به عنوان کسی که در این زمینه‌ها تخصص دارم باید بگوییم که اگر اتفاق خاصی نیفتد روحانی قادر به انجام دادن این دو وعده یعنی، تک‌ رقمی کردن بی‌کاری و برطرف کردن تحریم‌های غیر تخصصی هست.

او در تبیین  این موارد گفت: بیشترین فشار جامعه جهانی در خصوص پرونده هسته‌ای بود که دولت توانست آن را بشکند. بنابراین دولت تحریم‌های دیگر که بهانه‌های کوچک‌تری دارند نیز می‌تواند حل کند کمااینکه شاهد گره گشایی او بوده‌ایم. درباره اشتغال هم باید بگوییم وقتی ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری به وجود آید به طور میانگین عدد یک میلیون در دسترس است.

مهرعلیزاده ادامه داد: شغل را نمی‌توان با شعار دادن درست کرد. زمان احمدی‌نژاد طرح زودبازده را اجرا کردند و چندین هزار کارآفرین و فرد جویای کار را تبدیل به بیکار بدهکار کردند که نتیجه مدیریت غلط و اجرای شیوه‌های بدون منطق است.

او ادامه داد: وقتی کشوری ثبات پیدا کرد و دیگر هر لحظه امکان تحریم آن وجود ندارد سرمایه‌گذار خارجی را به سوی خود جلب خواهد کرد. از طرف دیگر سرمایه‌گذار داخلی نیز که در این چند سال از ترس عدم ثبات پول خود را راکد کرده نیز به بازار خواهد آورد و ایجاد شغل خواهد شد.

مهرعلیزاده گفت: ایجاد یک میلیون شغل سخت نیست اما نیاز به مبنا دارد که امنیت اقتصادی، ایجاد فضای کسب و کار و فعالیت‌های بانکی هدفمند جزو همین مبنا است و دولتی که سهم کارشناسی آن بالا باشد می‌تواند آن را انجام دهد. این دولت با وجود اطمینان دنیا و مردم و تدبیر می‌تواند یک میلیون شغل را در سال ایجاد کند اما دیگران که با فشار، زور و شعار به دنبال پیش‌برد اهداف خود هستند نمی‌توانند حتی نصف این عدد را شغل ایجاد کنند.

او ادامه داد: مردم همه این اتفاقات را می‌بینند، حرف ها را تشخیص می‌دهند، ذات انسان از دروغ و حرف‌های پوچ متنفر است. مخصوصاً آنکه تجربه اینگونه رفتارها را در هشت سال دولت اصولگرایان داشته‌اند. پس نسبت به این رفتار واکنش مقابله‌ای نشان خواهند داد.

جواد اطاعت  در همین باره گفت: رقیبای آقای روحانی به الزامات مبارزه با فساد و کاهش نرخ بی‌کاری قائل نیستند. مثلا اولین شرط مبارزه با فساد ایجاد و محافظت از رسانه‌های آزاد است. لازمه ایجاد اشتغال هم تعامل با نظام بین‌الملل است، امروزه اقتصاد جهانی است شرط اول توسعه تعامل با نظام بین‌الملل است.

این استاد علوم سیاسی در ادامه با شماردن موارد مورد اجتماع صاحب‌نظران در خصوص توسعه گفت: اولین مورد امنیت است. این امنیت فقط فیزیکی نیست بلکه امنیت سرمایه‌گذاری هم هست. مورد دوم تعامل با نظام بین‌الملل است و مورد آخر اراده رهبران برای توسعه است. حالا شما بگویید کدام کاندیدا اراده به توسعه دارد؟ کدام کاندید می‌تواند با نظام بین‌الملل تعامل کند؟ کدام کاندید می‌تواند امنیت سرمایه‌گذاری را پدید آورد؟

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز