تقویت ۲۱ واحدی شاخص کل بورس

۱۳۹۶/۰۳/۰۳ - ۱۶:۰۱:۳۴
کد خبر: ۵۶۳۵۷۱
تقویت ۲۱ واحدی شاخص کل بورس
معامله‌گران بورس تهران در بازار سهام بی‌حجم امروز در حالی تقویم مجامع شرکت‌های بورسی را مرور کردند که ارزش معاملات بورس با روی سامانه مدیریت فناوری رقم‌های عجیب و غریبی را نمایش داد که به قد و قواره بازار نمی‌نشست.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهار شنبه سوم خرداد ماه 96 با افزایش 21 واحدی روی رقم  81 هزار و 146 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 7 واحدی عدد 27 هزار و 513 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 29 واحدی به رقم  88 هزار و 758  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با افزایش 19 واحدی به رقم  56 هزار و 10  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 26  واحدی عدد  181 هزار و 571  واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی به 926 واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت خدمات انفورماتیک با 37 واحد، همراه اول و فولاد مبارکه هر یک به میزان 20 واحد و پتروشیمی خارک با 14  واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه مپنا با 24 واحد ، پالایش نفت اصفهان  و بانک تجارت هر یک تا 20 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با 17 واحد واحد کاهش ، بیشتری تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

  ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی در بازار نقدی به بیش از 167 میلیارد تومان رسید که بر روی تابلوی معاملات این رقم به بیش از 296 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن 669 میلیون  و 512 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 49 هزار و 726  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی جابربن حیان، شیمی‌دارویی داروپخش، سیمان فارس نو، داروسازی زهراوری، سبحان دارو، خدمات انفورماتیک، تولیدی گرانیت بهسرام، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و حق تقدم سهام آن، آهن و فولاد ارفع، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان،‌ سرمایه‌گذاری و فنی و مهندسی مشانیر،‌ فارسیت اهواز و حق تقدم خرید سهام بیمه حافظ بازگشایی در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت چین‌چین، ایران مرینوس، آسان پرداخت پرشین، صنایع خاک چینی ایران،‌ لابراتوارهای رازک، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، حق تقدم خرید سهام سیمان کردستان و داروسازی تولید دارو متوقف شدند. امروز همچنین پذیره‌نویسی مجموع تعداد 3 میلیون و 500 هزار ورقه در دو مرحله یک میلیون و 750 هزارتایی شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا از طریق دو شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان و بانک ملت با نرخ سود علی‌الحساب سالانه 18 درصد به طور روزشمار از طریق بورس تهران به مدت سه روز کاری آغاز شده است. از نکات جالب توجه اینکه در سال گذشته نیز سایپا از طریق انتشار اوراق مرابحه اقدام به تامین مالی 500 میلیارد تومانی با سود علی‌الحساب 18 درصد کرده بود. امروز همچنین پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده موسسه اعتباری ملل به تعداد 155 میلیون و 623 هزار و 861 حق تقدم استفاده نشده برای مدت 8 روز کاری آینده آغاز شد. امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 20 میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان کد به کد شد؛ همچنین 17 میلیون سهم لیزینگ رایان خودرو به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. در ایران ترانسفو نیز 12 میلیون سهم به ارزش کمتر از 7 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامدار عمده همراه شد و این در حالی است که امروز 10 میلیون سهم بانک ملت به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.امروز همچنین 8 میلیون حق تقدم ایران ترانسفو به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه بود. همچنین 5 میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش کمتر از 9 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه شد و در پتروشیمی خارک نیز کمتر از 2 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش امروز، بازار سهامی در حالی معاملاتی کم حجم را در اغلب نمادهای معاملاتی شاهد بود که به نظر می‌رسید با توجه به تثبیت قیمت سهام در بازار و ترجیح معامله‌گران برای مشخص شدن روند واقعی سهام پس از فصل مجامع، تمرکز بر تک‌سهم‌ها به عنوان استراتژی موقت معامله‌گران در دستور کار قرار گرفته است.

در این بین گروه‌های کوچک بازار سهام همچون غذایی‌ها، گروه لاستیک شرکت‌های فناوری و پردازش اطلاعات در کنار تک‌سهم‌های دارویی همچنان با اقبال خریداران کم تعداد بازار روبرو هستند. امروز در بازار سهام امروز می‌شد نظاره کرد که با وجود ارزش معاملات 167 میلیارد تومانی بازار نقدی سهام اما متاسفانه ارزش معاملات بر روی سامانه مدیریت فناوری بورس به عنوان اصلی‌ترین مرجع رجوع معامله‌گران برای رصد لحظه معاملات و رقم‌های بیش از 560 میلیارد تومانی را به عموم سرمایه‌گذاران نشان می‌داد.در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند تاکید بر لزوم دسترسی آزادانه به اطلاعات و افزایش شفافیت در اقتصاد و مظهر آن یعنی بازار سرمایه در حالی از سوی دولتمردان همواره تاکید می‌شود که تکیه بر نماگرهای مهندسی شده و یا بالا نشان دادن ارزش معاملات بی‌آنکه معرف واقعیت موجود در فضای کلی معاملات باشد به بی‌اعتمادی گسترده سرمایه‌گذاران منجر می‌شود.

نظر شما