نخست‌وزیر سابق قطر راز بحران کشورش و اشتباهات در سوریه را فاش کرد

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۰:۲۵:۱۰
کد خبر: ۵۷۲۹۵۴
نخست‌وزیر سابق قطر راز بحران کشورش و اشتباهات در سوریه را فاش کرد
نخست وزیر سابق قطر با بیان اینکه اگر تروریست‌ها در سوریه موفق می‌شدند یقینا به سراغ کشورهای حوزه خلیج فارس نیز می‌آمدند درخصوص بحران در روابط میان قطر با برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفت که مهمترین مشکل در این خصوص مشخص نبودن موضع ایالات متحده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از ایسنا، حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر در مصاحبه با شبکه آمریکایی پی‌بی‌اس گفت: اگر قطر از ایران و ترکیه بخواهد که از این کشور دفاع کنند آیا باید گفت که این قطر بوده است که ایران و ترکیه را وارد منطقه حوزه خلیج فارس کرده است؟ آیا این چیزی است که می‌خواهند قطر را به سمت آن سوق دهند؟

وی افزود: حاکمیت برای ما مهمترین چیز است و این چیزی است که تا آخرین لحظه از آن دفاع می‌کنیم. آیا با منزوی کردن قطر، ایران از مداخله در امور کشورهای عربی منع می‌شود؟

نخست وزیر سابق قطر افزود: پس از اینکه تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست اخیر سران عرب در ریاض با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حضور یافت،‌ صحبت در مورد منزوی کردن ایران از طریق منزوی کردن قطر مطرح شد و گفته شد که روابط قطر با ایران ویژه است و قطر از تروریسم دفاع کرده و حامی مالی آن است. این صحبت‌ها قطری‌ها را شوکه کرد.

بن جاسم درخصوص روابط تجاری نیز گفت که تعامل قطر با ایران در مقایسه با روابط سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران یک هزارم این روابط هم نیست.

در همین حال نخست وزیر سابق قطر با بیان اینکه کشورش درخصوص سوریه موضعی برخلاف موضع ایران دارد، تاکید کرد: بله، ما به تلاش‌هایمان برای روابط خوب با ایران ادامه دادیم چراکه ایران یک کشور همسایه بوده و ما میدان گازی مشترکی داریم. و این نکته طلایی است اما آیا رابطه ما با ایران علیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده است؟ طبیعتا این گونه نیست.

بن جاسم سپس این سوال را مطرح کرد که چه کسی در حوزه خلیج فارس تلاش می‌کند تا ایران را منزوی کند؟ وی در این باره گفت: آیا روابط دیپلماتیک را با این کشور قطع کرده‌اند یا پیشنهاد این مساله را در شورای همکاری خلیج فارس داده‌اند که ما با آن مخالفت کرده باشیم. آنها اول چنین پیشنهادی را به شورای همکاری خلیج فارس بدهند تا ما نیز بخشی از آن باشیم. اما این امر در حال حاضر رخ نداده بلکه آنها این کار را با قطر کرده‌اند.

بن جاسم در پاسخ به سوالی درباره حمایت قطر از ایران گفت: این حرف که قطر از ایران حمایت می‌کند یک شوخی بزرگ است. هیچ رخدادی وجود ندارد که ما در آن از ایران حمایت کرده باشیم. ما روابط عادی با این کشور داریم اما در راس لیست کشورهایی نیستیم که روابط خوب با ایران دارند. اگر این گونه بود ما با ایرانی‌ها در سوریه رودررو نمی‌شدیم. مشکل این نیست. مشکل این است که برخی از کشورها می‌خواهند سیاست‌های خود را بر کشورهای دیگر دیکته کنند. اما ما یک کشور با حاکمیت مستقل هستیم و این حق را داریم که سیاست خاص خود را در صورت عدم مغایرت آن با قانون بین‌المللی اعمال کنیم.

وی درخصوص اتهامات علیه قطر مبنی بر حمایتش از تروریسم گفت: قطر از بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شریک آمریکایی‌ها بوده است. ارتش آمریکا به قطر آمد و از تمامی تسهیلات ویژه قطری‌ها استفاده کرد.

نخست وزیر سابق قطر افزود که کشورش از آن زمان با ایالات متحده در افغانستان، عراق و یمن همکاری کرد. سند و مدرک محکمی برای اتهام‌ها علیه قطر وجود ندارد. ما خواهان معرفی موارد مشخص هستیم نه اینکه کسی بگوید که فلانی از فلانی حمایت مالی کرده است.

او درخصوص لیست تروریسم اخیری که کشورهای تحریم کننده قطر اعلام کردند، گفت: آیا این فهرست را برای ما فرستاده‌اند که ما با تعامل با آن مخالفت کرده باشیم. ما در گذشته چنین فهرستی را ندیده‌ایم. شاید برخی از کسانی که اسامی‌شان ذکر شده است عملا باید تحت تعقیب قرار بگیرند اما آیا این روش برخورد درست است. قانون بین‌المللی کجاست. آنها غذا و همچنین دیدار خانواده‌ها در دو کشور و سفرهای هوایی و حرکت کشتی‌ها را ممنوع کردند. این محاصره بر غزه نیز اعمال شده است چرا شما و دیگران در آن هنگام می‌گفتید که این محاصره خوب نیست!

بن جاسم در مورد سوریه نیز تاکید کرد: همه در سوریه پس از آغاز "انقلاب سوریه" حتی خود آمریکایی‌ها مرتکب اشتباه‌هایی شدند.

وی افزود: ما در دو اتاق عملیات که یکی در اردن و دیگری در ترکیه بود کار کردیم. تعدادی از طرف‌ها همچون عربستان، ‌امارات، ایالات متحده و هم‌پیمانی دیگر در این دو اتاق مشارکت داشتند. در ترکیه نیز همین وضعیت بود.

بن جاسم افزود: با گذر زمان پی بردیم که برخی از گروه‌ها دستورکارهای متفاوتی دارند و ما آنها را یکی پس از دیگری کنار گذاشتیم.

وی خطاب به مجری آمریکایی گفت: شما از گروه‌های اشتباه گاها حمایت کرده‌اید اما آیا این کار را عمدا انجام داده‌اید؟ این درست نیست.

بن جاسم با بیان اینکه اگر تروریست‌ها در سوریه پیروز می‌شدند به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌آمدند، تاکید کرد: این کشورها به هیچ وجه از خطر تروریست‌ها دور نیستند.

نخست وزیر سابق قطر در مورد اخوان المسلمین نیز اظهار داشت: اخوان المسلمین نامی بزرگ است که در آن گروه‌های مختلف حضور دارند. برخی از آنها بخشی از جامعه کشوری هستند که در آن زندگی می‌کنند و در برخی از آنها در پارلمان نمایندگانی دارند. برخی از آنها متوسل به خشونت شده‌اند که ما با آنها موافق نیستیم. هر چند برخی از آنها مسالمت جو هستند.

بن جاسم افزود: شما می‌دانید که من به شخصه علیه تمامی این گروه‌ها هستم اما در مورد قطر، ما چگونه از آن حمایت می‌کنیم؟ مردم مصر در کشورشان آنها را انتخاب کردند اما سیسی و ارتش مصر آنها را بیرون انداختند. خب آیا امیر قطر اولین کسی نبود که از سیسی حمایت کرد؟ آنها ظاهرا نیاز دارند که به دلیل انبوه مشکلات داخلی‌شان کسی را سرزنش کنند. آیا فکر می‌کنید که قطر می‌تواند با وجود میلیاردها دلاری که به مصر داده این کشور را به وضعیت اقتصادی سوق دهد که در حال حاضر مصر از آن رنج می‌برد؟

بن جاسم همچنین یادآور شد که کشورش یکی از بزرگترین حامیان تونس در حال حاضر است و این با وجود این است که دولت تونس از اخوان المسلمین نیست.

وی درخصوص رابطه میان قطر و حماس نیز خاطرنشان کرد: ما به حماس در غزه درخصوص مساله برق کمک کردیم و این یک امر علنی است و همگان از جمله اسرائیلی‌ها آن را می‌دانند. ما به ساخت برخی از خانه‌هایی که در سال ۲۰۰۵ منهدم شدند و ساخت بیمارستان‌ها کمک کردیم. در آن مقطع برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی نیز اموالی را به غزه اختصاص دادند.

نخست وزیر سابق قطر افزود: قبل از برگزاری اولین انتخابات در فلسطین، آمریکایی‌ها از ما خواستند تا با حماس صحبت کرده و حماس را به سمت مشارکت در انتخابات سوق دهیم.

وی درخصوص حضور برخی از اعضای طالبان در دوحه نیز گفت: ایالات متحده از قطر خواست تا میزبان پنج تن از اعضای طالبان باشد تا آنها مذاکراتی را انجام دهند و اگر ایالات متحده بخواهد آنها را برگرداند مردم ما خرسند خواهند شد.

نخست وزیر سابق قطر تصریح کرد: مردم قطر در حال حاضر امیر کشورشان را کاملا حمایت می‌کنند چراکه مردم می‌دانند که وی صادق بوده و تلاش کرده که روابط برجسته‌ای را با همسایگان قطر از زمان روی کارآمدنش به قدرت برقرار کند.

وی تاکید کرد: کشورهای تهدید کننده با اقداماتشان مردم قطر و بیشتر ملت‌ها در حوزه خلیج فارس را ناامید کردند و ملت‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس با اقداماتی که در حق قطر اتخاذ شده است موافق نیستند.

بن جاسم این سوال را مطرح کرد: شورای همکاری خلیج فارس منشوری دارد آیا این شورا نشستی را برگزار کرده و قطر را به مساله‌ای متهم کرده است؟ نه چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی گفت که اگر یکی از بزرگترین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هر کار را که می‌خواهد انجام می‌دهد بدون آنکه نظر این شورا را بپرسد بر آینده شورای همکاری خلیج فارس حساب باز نمی‌کند.

بن جاسم افزود: این رفتار حقیقتا بسیاری از اوضاع را در داخل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تغییر خواهد داد چراکه آنچه که در حق قطر در حال حاضر رخ می‌دهد ممکن است که در مورد هر یک از دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز رخ دهد. این بدین معناست که هر یک از رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ممکن است که صبح از خواب بیدار شوند و تصمیم بگیرند که مرزها را به روی طرف دیگر با دلیل یا بی‌دلیل ببندند. این بدین معناست که انسجام میان این شش کشور وجود ندارد.

نخست وزیر سابق قطر عنوان داشت: مهمترین مشکل در حال حاضر این است که ایالات متحده هم‌پیمان دو طرف به شمار می‌آید. مشخص نیست که آمریکا چگونه این بحران را حل می‌کند. آنها باید در نگاهشان به بحران عادلانه‌تر برخورد کنند.

بن جاسم از دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت که ترامپ حکم‌هایی را علیه قطر بدون داشتن شواهد درست صادر می‌کند.

وی افزود: ما از هم‌پیمانانمان انتظار داریم که عادل باشند نه آنکه طرف ما را بگیرند اما بن جاسم گفت که ممکن است ایالات متحده در پایان تصمیم درست را بگیرد.

این مقام سابق قطری تصریح کرد: میانجی‌گری کویت و ایالات متحده نشان داد که اتهامات علیه قطر بی‌پایه و اساس هستند.

 

 

نظر شما