نجفی توانا در گفت وگو با برنا:

دستگاه قضا موظف است توهین به رییس جمهوری را پیگیری کند

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۱۰:۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۷۷۵۱۵
دستگاه قضا موظف است توهین به رییس جمهوری را پیگیری کند
یک وکیل دادگستری گفت: توهین به رییس جمهوری ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی برابر ماده ۷۲۷ همان قانون جرم عمومی بوده و نیازی به شکایت کسی نداشته و با گذشت مجنی علیه هم تعقیب و مجازات آن متوقف نخواهد شد.

علی نجفی توانا کارشناس حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، پیرامون توهین به رییس جمهوری گفت: هر اقدامی که در قوانین کشور ممنوع و برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم تلیقی می‌شود و قابل تعقیب و مجازات است، خواه این عمل در فضای مجازی باشد و یا از طریق اعمال رفتارهای حقیقی قابل تعقیب است. به طور کلی توهین در قانون کشور جرم تلقی می‌شود. 

نجفی توانا با تاکید بر اینکه "در مورد رییس جمهوری قضیه صورت و ماهیت دیگری دارد" گفت: ضمن آنکه رییس جمهوری حق دارد بعنوان یک شهروند علیه کسی که به او اهانت کرده شکایت کند (ماده ۶۰۸قانون مجازات اسلامی) قانون نیز حمایت و حق ویژه ای به او با توجه به مقام وی داده است و در ماده ۶۰۹ قانون مجازات آمده است که هرکس با توجه به سمت یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا.....در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

او ادامه داد: جرم پیش بینی شده در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی برابر ماده ۷۲۷ همان قانون جرم عمومی بوده و نیازی به شکایت کسی نداشته و با گذشت مجنی علیه هم تعقیب و مجازات آن متوقف نخواهد شد.

نجفی توانا در خاتمه گفت: بنا بر این هرگونه توهین به مقامات ارشد کشور که بر سر کار هستند جرم تلقی می‌شود و پیگرد عمومی را دارد و دستگاه قضا موظف است که پیگیر این عمل خلاف قانون در قالب مدعی‌العموم عمل کند. 

نظر شما