هانی زاده:

قطر شروط آمریکا را نخواهد پذیرفت/ جنگ میان قطر و عربستان منتفی است/ تلاش آمریکا برای بستن قرارداد ۲۰۰ میلیاردی سلاح با قطر

۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۰۷:۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۸۰۲۵۰
قطر شروط آمریکا را نخواهد پذیرفت/ جنگ میان قطر و عربستان منتفی است/ تلاش آمریکا برای بستن قرارداد ۲۰۰ میلیاردی سلاح با قطر
«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه از تلاش امریکا برای بستن قرار داد 200 میلیاردی سلاح با قطر خبر داد.

«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص احتمال افزایش جنگ میان قطر و عربستان سعودی گفت: در طول 36 سالی که قطر عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده است، همواره اختلافات عمیق و ریشه ای میان قطر و عربستان وجود داشته است.

به گفته او از بدو تشکیل شورای همکاری خلیج فارس در سال 1981 قطر برخلاف سایر کشورهای عرب زبان با اتخاذ سیاست مستقل، روابط خودش را با تهران حفظ کرده است. عربستان هم در این مدت از هیچ تلاشی برای جلوگیری از ادامه رابطه ایران و قطر فروگذار نکرده است.

او با اشاره به خرید 400 میلیارد دلاری عربستان از امریکا ادامه داد: در حال حاضر عربستان انتظار پیشتیبانی بیشتری از امریکا دارد و به واسطه همین انتظار دست به محاصره قطر و پس از آن نوشتن شرایط 13 گانه زد که یکی از این شروط قطع رابطه با ایران است.

 هانی زاده ادامه داد: قطر که خود را رقیب عربستان سعوی می داند به هیچ وجه زیر بار این شروط نخواهد رفت. از طرفی هم امریکا در تلاش است تا قراردادی 200 میلیارد دلاری با قطر امضا کند تا نقدینگی این کشور به سمت امریکا سرازیر شود. 

او دلیل فشار امریکا برای حل مشکل میان قطر و عربستان را هم قرارداد 200 میلیاردی فروش سلاح آمریکا دانست و گفت: با وجود فشارهایی که عربستان برای قطع رابطه با ایران به این کشور وارد می‌کند، نباید انتظار داشت که عربستان وارد جنگ فیزیکی با قطر شود.

این تحلیلگر پیش بینی کرد: به نظر می رسد، محاصره قطر همچنان ادامه پیدا کند اما به دلیل اینکه سعودی ها همچنان درگیر یمن هستند، دیگر امکان گشایش جبهه جدیدی برای آنان وجود ندارد. در هر صورت جنگ میان قطر و عربستان منتفی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز