بهرام قاسمی:

امکان حضور خبرنگار در کاخ الیزه وجود ندارد/ اجلاس منافقین نکته تاریک روابط ایران و فرانسه است

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۸:۳۰:۵۳
کد خبر: ۵۸۱۱۴۵
امکان حضور خبرنگار در کاخ الیزه وجود ندارد/ اجلاس منافقین نکته تاریک روابط ایران و فرانسه است
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که براساس پروتکل کاخ الیزه، امکان حضور خبرنگار وجود ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بهرام قاسمی در حاشیه کنفرانس بین المللی «مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه حل های علمی» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حضور خبرنگاران صدا و سیما در نشست خبری ظریف در فرانسه گفت: به این مساله جواب دادم و حرف بی ربطی زده شده است. پروتکل الیزه به گونه ای است که خبرنگار، عکاس و فیلمبردار برای ملاقلات وارد نمی شوند.

وی اضافه کرد: فرانسه یکی از کشورهایی است که پروتکل بسیار سختی دارد و همیشه در محوطه حیاط خبرنگاران جایگاه ویژه دارند و قبل از ورود به داخل ساختمان در آنجا می ایستند و حتی رئیس جمهور میهمان وقتی باز می گردد در همان جا مصاحبه و صحبت می کند و به اتفاق خود رئیس جمهوری فرانسه و گاهی به تنهایی و این مساله خاص و پیچیده ای که در این سفر اتفاق افتاده و اینکه برای ایران باشد، نیست.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر صدا و سیما در پخش قسمتی از فیلم دیدار ظریف با همتای فرانسوی گفت: هیچ اتفاقی برای آقای ظریف نیفتاده بود. آن فیلم تقطیع شده بود که تفهیم و برداشته شد و بعدا آقای ظریف فیلم کامل را در توئیتی منتشر کردند. داستان به این شکل بود که در یک نقطه مشخص که آقای دکتر ظریف تصور می کرد با وزیر خارجه خداحافظی می کند و جدا می شود، سعی کرد در آنجا خداحافظی کند ولی وزیر خارجه فرانسه که در یک مذاکرات سازنده و مفید شرکت کرده بود و مذاکرات بسیار خوبی با ظریف داشت ، خواست احترام بیشتری نشان دهد و ایشان را تا نقطه جلوتری مشایعت کنند و لذا در آن لحظه به آقای دکتر ظریف اشاره می کنند که همراهتان می آیم و موضوع فیلم این است.

قاسمی همچنین در خصوص اجلاس منافقین در پاریس بیان کرد: آن یک نقطه تاریک در روابط ما با فرانسه بوده و است و مساله جدیدی نیست. در واقع از سال 1360 که مواضع سازمان منافقین مواضع خصمانه تری شد و دست به اقدام مسلحانه و کارهای تروریستی زدند و به فرانسه رفتند هر سال این نشست در پاریس برگزار شده و چیز جدیدی نیست که امسال و در هنگام سفر ظریف به فرانسه انجام شده باشد.

وی در خصوص اثرات این اجلاس در روابط ایران و فرانسه نیز بیان کرد: بحثی است که بین ما وجود دارد و دائم به این موضوع اعتراض شده و ما از رفتار فرانسه گلایه مندیم و به آنها تذکر داده ایم و گفتیم که این سازمان، یک سازمان تروریستی است و نهایتا باید استانداردهای یکسانی در مقابل تروریسم و گروه های خشونت طلب برگزار شود و چنین اتفاقی قابل قبول برای ایران نیست و این اعتراض بجاست و این اعتراض امسال صورت گرفت.

قاسمی در خصوص اجلاس آستانه گفت: قرار است این اجلاس بعد از نشست کارشناسی که برقرار بود برگزار شود و فکر می کنم با حضور سه کشور این اجلاس را خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم در مورد چیدمان نهایی نقاط کاهش تنش که قبلا تصویب شده بود و مورد توافق سه کشور قرار گرفته بود توافق کنیم که مکانیزم هایی برای اعمال امنیتی و چکینگ و داشتن یک امنیت نسبی برای استقرار کامل آتش بس داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز