اصولگرایان همچنان در آرزوی سقف واحد؛

"جمنا" به انتهای خط رسید

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۸:۳۹:۱۸
کد خبر: ۵۸۳۹۴۸
جمنا به انتهای خط رسید
«جمنا » یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نام ساختاری بود که اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل دادند. جمنا که خواست همه احزاب اصولگرا بود در دی ماه 95 آغاز به کار کرد و رسالت آن انتخاب کاندید واحد و مورد وثوق همه احزاب اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری بود اما هرچه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شدیم اختلافات جمنا روز به روز نمایان تر می‌شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، تجربه شکست در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصولگرایان را برآن داشت تا با ایجاد تشکیلاتی واحد در راستای جبران این شکست ها قدم بردارند. اصولگرایان در سال 92 با ازدیاد کاندیدا مواجه شدند و همین امر باعث شد رای آنها پخش شود. همین موضوع باعث شد اصولگرایان تلاش کنند تا با ایجاد ساختاری شبیه به شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از شکست سوم خود جلوگیری کنند. «جمنا » یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نام ساختاری بود که اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل دادند. جمنا که خواست همه احزاب اصولگرا بود در دی ماه 95 آغاز به کار کرد و رسالت آن انتخاب کاندید واحد و مورد وثوق همه احزاب اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری بود اما هرچه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شدیم اختلافات جمنا روز به روز نمایان تر می‌شد. اولین اختلاف پس از مجمع اول جمنا خود را نشان داد، پایداری ها استفاده از عنوانشان را در این نشست نامشروع دانستند و ائتلاف را هم بی معنا خواندند.

حامیان سعید جلیلی ازسوی دیگر گفتند که نام نامزدشان بی اجازه از خودش در فهرست آمده است. دیگرانی هم بودند که اعتراضاتی داشتند و با نیامدن در مجمع اول این اعتراض را نشان دادند. مجمع که به اتمام رسید قرارشان این شد که نام 10 نفر را برای ادامه راه اعلام کنند. آن قرار به تعویق فتاد و در نهایت نه نام 10 نفر که اسامی 14 نفر به عنوان نامزدهای منتخب اعلام کردند. همزمان برخی نامزدها که اسمشان در میان آن 14 نفر نبود نیز فرمان آغاز به کار ستادهای انتخاباتی خود را صادر کردند.

پس از اعلام نامزدهای جمنا انتقادات افزایش پیدا کرد. ابراهیم رییسی در روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: خود را منحصر به جریان یا عنوان خاصی نمی‌دانم. من مستقل آمده‌ام ، جمنا جبهه‌ای است که کارش را با حسن ظن شروع کرد اما خب به آن‌ها هم گفتم منتها ساز کارشان مشکل دارد. در ادامه اختلافات مرتضی آقا تهرانی به نکته مهمی اشاره کرده و دست روی نقطه ای می گذارد که جمنا سعی می کند آن را بپوشاند. دبیرکل پایداری می گوید: «دفعه قبل برای مجلس تقریبا جمع شدیم و در تهران همه ما رأی نیاوردیم یعنی باید آسیب شناسی کرد که مشکل کجاست و فقط صرف نشستن چند گروه و فرد با یکدیگر و تعهد و مسائل دیگر مشکلی را حل نمی کند، باید ببینیم که عیب کار در دفعه قبل چه بوده است که این کار را نمی کنیم، هر دفعه انتخابات می شود کاری می کنیم و دفعه بعد آن کاری دیگر انجام می دهیم، گاهی هم همان را به شکلی دیگر تکرار می کنیم که جواب نمی دهد.» می توان گفت حرفهای آقاتهرانی صادقانه و کاملا واقع گرایانه است.

اصولگرایان با همه اختلافات موجود در نهایت توانستند بر روی ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس ائتلاف کنند. ائتلافی که شنیده شد با دلخوری شدید قالیباف از سران اصولگرا همراه بوده و قالیباف علی رغم میل باطنی مجبور به انصراف از کارزار انتخابات شده است. این ائتلاف سبب شد سبد رای اصولگرایان از 6میلیون رای تجاوز کرده و تا 16 میلیون افزایش داشته باشد.

رای 16 میلیونی اصولگرایان گمانه زنی ها درباره ادامه حیات « جمنا» و چتر واحد اصولگرایان را افزایش داد. اگرچه اصولگرایان برای سومین بار پیاپی در صندوق های رای شکست خورده بودند اما پایگاه رای 16 میلیونی بستر مناسبی برای ادامه فعالیت سیاسی جناح راست بود که درکمال تعجب این جناح حاضر به استفاده از این سرمایه اجتماعی نشده است. سکوت مطلق قالیباف، پنهان شدن رییسی از دید رسانه ها، فعالیت نداشتن زاکانی و اظهار نظر نکردن جلیلی پیرامون مسائل مختلف نشان می‌دهد جبهه اصولگرایی همچنان در شوک رای بالای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است. جداشدن اصولگرایان معتدل و پرچمداری اصولگرایان تندرو باعث شد "جمنا" توان جمع کردن اصولگرایان را زیر سقف واحد نداشته باشد و انفعال اصولگرایان پس از انتخابات نشان داد جمع شدن همه سلیقه های اصولگرایی زیر یک سقف تنها یک نمایش بود و اختلافات ریشه دار در میان احزاب اصولگرا همچنان پا برجا است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز