چرا فراکسیون ولایت و مستقلین از هم جدا شدند؛

قهر اصولگرایی در مجلس به نفع اصلاح طلبان

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۸:۳۸:۱۲
کد خبر: ۵۸۴۴۴۳
قهر اصولگرایی در مجلس به نفع اصلاح طلبان
شواهد نشان می دهد انشعاب در دو فراکسیون که در ظاهر با اسم اصولگرایی در هم‍زیستی بودند می تواند یک نتیجه مشخص داشته باشد و آن‍هم بیشتر شدن توان امیدی ها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا٬ هنوز مجلس دهم به نیمه راه نرسیده است و جامعه سیاسی  تولد فراکسیون ولایت را به خوبی یاد دارد. نمایندگان بسیاری که زیر پرچم امید راهی بهارستان شدند در همان اولین روزهای تشکیل مجلس دهم به یکباره برای رای آوردن لاریجانی و نشستن او در صدر مجلس خود را به جرگه فراکسیون رهروان ولایت رساندند. علی لاریجانی با رای همین افراد که با پشت کردن به محمدرضا عارف ولایتی شده بودند رییس مجلس دهم شورای اسلامی شد.

راهی که برای ریاست لاریجانی طی شد در نهایت باعث تولد و اولین قدم های فراکسیونی در بهارستان بود که فکر می کردند اکثریت مجلس هستند. ولایتی ها  اعضای ۱۷۰ نفری خود را نماد پیروزی اصولگرایان در انتخابات  و آغاز حکومت  اصولگرایی در مجلس دهم اعلام کردند. آن‍ها غره به خود رویای چیره شدن بر امیدی ها را محقق شده دانستند. 

دیری نپایید که اختلاف در اردوگاه ولایتی ها بالا گرفت. آن‍ها نمی دانستند که یک بار توافق بر سر ریاست مجلس نمی تواد ضمانت یک دوره هم‍زیستی مسالمت آمیز را  برایشان ارمغان آورد. در ماحصل این اختلافات عده ای از ولایتی ها اعلام کردند مستقلند و به دنبال به دست آوردن جایگاهی برای خود در خانه ملت، دست به تشکیل فراکسیون مستقلین زدند. 

فراکسیون مستقلین در حالی یک روز پس از انتخابات هیات رئیسه امیدی ها  اعلام موجودیت کرد که تشکیل آن در فضای سیاسی و رسانه ای واکنش های متفاوتی را در پی داشت٬ چراکه از همان ابتدا با خط مشی اعتدال٬  شاهد حضور 80 اصولگرا ، اصلاح طلب یا مستقلی بود که حضور  خود را از فراکسیون های امید و ولایت جدا و پرچم اعتدال را در دست گرفته بودند.

در همان ابتدا ، اعتدلایون مجلس راه و منش مشخصی داشتند.  مهرداد لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون اعلام کرد: فراکسیون اعتدال در راستای حمایت از دولت تشکیل شده است. 

همینطور غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی که نایب رییس فراکسیون مستقلین بود در آغاز کار برای همگان روشن ساخت که  این فراکسیون مشی اعتدالی در پیش خواهد گرفت و ادامه داد:  در ابتدای تشکیل مجلس دهم بنا نبود که ما عضو فراکسیون ولایت شویم، بنا بود که همه کسانی که خواهان ریاست آقای لاریجانی هستند در کنار هم جمع شوند و به اجماع در این خصوص برسند.

ایمن آبادی به وضوح خود را از ولایتی ها جدا دانست و گفت که تنها دلیل اجماع مستقلین و ولایی ها بر سر ریاست لاریجانی بوده است و از نظر فکری نمی توانند در باقی موارد کنارهم حرکت کنند.

 واکنش‌ها به تشکیل فراکسیون مستقلین: 

امیدی‌ها با اینکه چند  تن از اعضای خود را راهی مستقلین کرده  بودند و اعضای آن تا 70نفر تقلیل یافت٬ اما به نظر از تشکیل قطب سوم در مجلس ناراضی نمی‌آمدند. 

واکنش نسبت به تشکیل فراکسیون مستقلین از سوی امیدی ها با محمود صادقی شروع شد. او اعتقاد داشت که بعضی از اصلاح‌طلبان در مجلس برای جلوگیری از ردصلاحیت در دور بعدی انتخابات راه خود را از امید جدا کرده و زیر پرچم مستقلین رفته اند. 

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم پس از آغاز به کار این فراکسیون ضمن تاکید بر اینکه هیچ نگرانی نسبت به حضور و فعالیت مستقلین ندارد تصریح کرد: تشکیل فراکسیون مستقلین قطعا شکافی در بین فراکسیون امید بوجود نخواهد آورد.

ولایتی ها شاکی شدند

اما ولایتی‌هایی که حضور  فراکسیون سوم را آسیبی برای حرکت تشکیلاتی خود در مجلس می دیدند، به تشکیل این فراکسیون واکنش نشان داده  و در برخی از اظهار نظرهای خود درباره اتاق فکر این تشکیلات سخن به میان آوردند.

حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در همین زمینه گفت: قطعا اعضای فراکسیون مستقلین با لاریجانی مشورت کرده و دلایل تشکیل این فراکسیون را برای وی تشریح کرده‌اند اما طبق اطلاعات ما آقای لاریجانی با تشکیل فراکسیون سوم در مجلس مخالف است. 

همچنین حمیدرضا فولادگر، عضو دیگر فراکسیون ولایت درباره اعلام موجودیت فراکسیون سوم در مجلس دهم اظهار کرد: ما باید شرایط جدید را بررسی و با دوستان فراکسیون ولایت هم اندیشی کنیم. فکر نمی‌کنم تشکیل چنین فراکسیونی و جدایی افراد  از ولایت کار درستی باشد. 

کارنامه مستقلین، نزدیک به امید

فعالیت یکساله اعتدلایون در مجلس نشان از نزدیکی آن ها به امیدی‌ها دارد. مستقلین در موضوع  رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی روحانی (سلطانی‌فر، دانش‌ آشتیانی و صالحی امیری)  به وضوح از دولت  حمایت کردند، همچنین در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری حامی حسن روحانی بودند.

شاید این قسم از فعالیت ها بیش از هر زمانی ولایتی ها را عصبانی کرد و آن‍ها را واداشت که در انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی جبران کنند. ولایتی ها  فراکسیون مستقلین را دور زدند و به سهمیه اعتدلایون رای ندادند. در نهایت مشخص شد که فراکسیون مستقلین با ولایتی ها دچار چالش شده است. ولایتی‌ها به وضوح می‌‎خواستند از رویه و نظرات مستقلین جدا باشند.  اختلاف  بالا گرفته بود. حال دیگر همه می دانستند که فراکسیون ۱۷۰ نفری ولایت دچار انشقاق شده است و مستقلین در ذیل آن قرار ندارد.

اعلام برائت از مستقلین

تنها یک راه برای  ولایتی ها مانده بود. نمایندگان ولایی در بیانیه خطاب به ملت ایران خود و راه خود را از مستقلین جدا کرده اند. در این  بیانیه آمده است:  با شروع مجلس دهم، فراکسیون اکثریت مجلس با نام فراکسیون ولایت به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد و امید وحدت نمایندگان ولایت مدار در یک فراکسیون واحد اکثریت را ایجاد کرد ولی از همان روزهای اول، تعدادی از همکاران عضو فراکسیون ولایت تحت عنوان فراکسیون مستقلین اعلام موجودیت کردند و منجر به انشقاق در فراکسیون ولایت شدند. 

در ادامه این بیانیه می خوانید: فراکسیون مستقلین در روند فعالیت خود در برخی موضوعات با فراکسیون امید همراه می شد و در برخی موضوعات خود را با فراکسیون نمایندگان ولایی همراه می کرد. چنین رویکردی از فراکسیون مستقلین، فراکسیون نمایندگان ولایی را در تصویرسازی با مشکل روبرو می کرد. هر یک از همکاران عزیز و فراکسیون ها ی مجلس حق مسلم و طبیعی دارند که به تشخیص خود عمل کنند ولی امکان پاسخگویی برخی تصمیمات به مردم و جامعه برای نمایندگان عضو فراکسیون ولایی وجود نداشت و همین امر موجب شد تا شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در آخرین جلسه خود در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۶ به اتفاق آرا فراکسیون نمایندگان ولایی را به عنوان یک فراکسیون مستقل از فراکسیون ولایت اعلام کنند و مصوبه شورای مرکزی در جلسه مجمع عمومی فراکسیون در روز سه شنبه مورخ ۱۳تیرماه ۱۳۹۶ تقریبا به اتفاق آرا مورد تایید مجمع عمومی قرار گرفت.

ولایی ها انحصار طلب هستند

پس از بیانیه فراکسیون ولایت و جدایی طلبی آن‍ها از مستقلین٬ نایب رییس فراکسیون مستقلین در مصاحبه ای اظهار کرد:  این فراکسیون به هیچ عنوان قصد تقابل با هیچ گروه سیاسی مجلس را ندارد بلکه با قصد رفع خلاء های سیاسی، فکری و اندیشه ای مجلس تشکیل شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی فراکسیون ولایت را انحصارطلب دانست و گفت: متاسف می شوم برای کسانی که روحیه انحصار طلبی دارند و همه چیز را زیر بال و پر خود می بینند. ضمن احترام به همه افکار، ایده ها و جریان های سیاسی داخل مجلس؛ مصمم هستیم به روش اعتدالی، اصولگرایانه و اصلاح طلبی خود را با مشی اعتدالی ادامه دهیم که هر روز بر تعداد ما افزوده می شود، همچنین به سایر دوستان توصیه می کنیم تا اجازه دهند این مرزبندی های به طور شفاف مشخص شود  و ضمن خروج از رکود برای جریان خود برنامه ریزی کند.

 انشعاب در بهارستان به نفع امیدی ها 

شواهد نشان می دهد  انشعاب در دو فراکسیون که در ظاهر با اسم اصولگرایی در هم‍زیستی بودند می تواند یک نتیجه مشخص داشته باشد و آن‍هم بیشتر شدن توان  امیدی ها است. به هر حال مستقلین در عمل نشان دادند که به امیدی ها و حامیان روحانی نزدیک‍تر هستند. در این بین حدود ۱۲۰ عضو در جناح ولایی ها حضور دارند و رقابت به نفع دولت آن هم در آستانه تشکیل کابینه تنگاتنگ خواهد شد. نمی توان نادیده گرفت که انشقاق اصولگرایی در مجلس هر نتیجه ای نداشته باشد٬ م تواند  کرسی های امید را در عمل بیشتر کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز