آذرمنصوری:

تاکید خاتمی بر آسیب‌شناسی عملکرد شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان/اعضای شورای شهر با توجه به تجربه شورای دوم انصراف ندهند/ ایجاد اختلاف در شورای شهر پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان است

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۶:۵۱:۳۸
کد خبر: ۵۸۴۶۷۲
تاکید خاتمی بر آسیب‌شناسی عملکرد شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان/اعضای شورای شهر با توجه به تجربه شورای دوم انصراف ندهند/ ایجاد اختلاف در شورای شهر پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان است
آذر منصوری گفت: شورای عالی سیاست گذاری با یکی از پیچیده ترین و دشوارترین انتخابات در این دوره مواجه بود و تبدیل آن 700 نفر به 21 نفر کار را به مراتب برای شورای عالی سخت تر، پیچیده تر و دشوارتر از انتخابات مجلس کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، پس از انتخابات مجلس و عملکرد موفق شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بدنه اصلاح طلب جامعه امیدوار شدند که ساختار مناسبی برای اصلاح طلبان شکل گرفته است اما در انتخابات شورای شهر و روستا اختلافات احزاب سبب شد مردم و فعالین سیاسی انتقاداتی را متوجه شورایعالی کنند. «آذر منصوری» از اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان دراین باره به برنا گفت: شورای عالی سیاست گذاری در امتداد گام بزرگی که در سال 92 برداشت و آغاز ائتلاف اصلاح طلبان بود، توانست پیروزی بزرگی در انتخابات مجلس دهم بدست آورد. با توجه به مشکلاتی که ما در این انتخابات داشتیم که یکی از آنها رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب بود، توانستیم در خیلی از استان ها به یک نظر واحد برسیم و امروز اگر فراکسیونی به نام فراکسیون امید در مجلس وجود دارد حاصل تلاشی است که در شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان برای مجلس دهم با توجه به همه پیچیدگی های آن انجام داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: این ائتلاف و حرکتی که در مجلس دهم شکل گرفت ممکن است با انتقاداتی همراه باشد. این نقدها مورد بررسی و نظرخواهی قرار گرفت و پیش بینی می شد با توجه به این موضوع که انتخابات شوراها پیچیدگی بیشتری دارد، شورای عالی سیاست گذاری به مراتب با انتقادات بیشتری رو به رو خواهد شد. یکی از اتفاقات خوبی که در این انتخابات افتاد این بود که ما شاهد کمترین رد صلاحیت در میان کاندیداهای اصلاح طلب بودیم و این فرصتی را فراهم کرد که ما شاهد انتخابات آزادتر در شورای پنجم باشیم. این کار حسن داشت اما سختی کار اصلاح طلبان را برای رسیدن به لیست واحد را بیشتر کرد.

منصوری ادامه داد: 26حزب و تعدادی از افراد و شخصیت های حقیقی شناخته شده عضو این شورا بودند که در مجموع یک جمع 40 نفره مقرر شد در شورای شهر تهران تصمیم گیری کنند. در شورای استان های دیگر هم با مشکلات زیادی روبه رو بودیم اما شورای شهر تهران به واسطه بالا بودن تعداد اعضای آن، سطح اثرگذاری و دامنه فعالیت آن بیشتر است و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و این توجه بیشتر حساسیت ها را نسبت به انتخابات شورا بیشتر کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: ما تجربه تلخ انتخابات شوراهای دوره اول را داشتیم، سه دوره بود که در انتخابات شوراها بنا به دلایل مختلف که اینجا جای بحث آن نیست اصلاح طلبان نتوانستند اکثریت را در شورای شهر تهران از آن خود کنند و قاعدتا توجه به شورای شهر تهران به مراتب بیشتر از شهرهای دیگر بود. نزدیک به 700 نفر کاندیدای اصلاح طلب در شورای شهر تهران داشتیم. رسیدن به لیست 21 نفره از میان 700 نفری که اکثریت آنها از چهره هایی بودند که توانمندی حضور در شورای  شهر تهران را داشتند کار دشواری بود.

عضو شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان افزود: جایی که باید بیشتر مورد نقد و آسیب شناسی قرار گیرد 1-ثبت نام کاندیداها است که هیچ مکانیزمی از جانب شورای عالی سیاست گذاری و احزاب عضو شورای عالی سیاست گذاری در مرحله ثبت نام توسط خود افراد در احزاب وجود نداشت یعنی این یکی از مراحل کار است که در شکل گیری فرایند تعدد حضور کاندیداها تاثیر گذار بود. نبود مکانیزم مناسب برای ثبت نام افراد کار را برای دستیابی به لیست واحد دشوارتر کرد.

او ادامه داد: مسأله دیگر این بود که در کنار فقدان سازوکار درست در مرحله ثبت نام به دلیل اینکه شورای عالی سیاست گذاری مکانیزم مشخصی برای رسیدن به لیست واحد نداشت به دلیل همان اشکال کارکرد ساختاری که شورای عالی دارد، رسیدن به لیست واحد کار بسیار مشکلی بود. شاید الان بخواهیم آسیب شناسی کنیم، شورای عالی بعد از ثبت نام کاندیداها فراخوان داد و سامانه ای را برای کاندیداهای اصلاح طلب مشخص کرد تا در آن نام نویسی کنند. به دلیل ازدیاد کاندیداها، شاخص هایی تعریف شده بود که براساس آن افراد باید گزینش شده و نمره دهی می شدند و شاید بشود گفت که شورای عالی سیاست گذاری با یکی از پیچیده ترین و دشوارترین انتخابات در این دوره مواجه بود و تبدیل آن 700 نفر به 21 نفر کار را به مراتب برای شورای عالی سخت، پیچیده و دشوارتر از انتخابات مجلس کرد.

منصوری اضافه کرد: ما در انتخابات شورای دوم به دلیل ارائه ندادن لیست واحد و مشارکت پایین نسبت به انتخابات شورای اول نتیجه خوبی بدست نیاوردیم و نتیجه انتخابات این شد که آقای تاجزاده با حدود 90 هزار رأی می شود عضو علی البدل تهران که در آن مدت 4 سال هم اعضای یک دست اصولگرای شورای شهر تهران هیچ کدام از عضویت در شورای شهر تهران انصراف ندادند تا مبادا آقای تاجزاده بیاید و عضو شورای تهران شود و این نکته ای است که منتخبین تهران باید به آن توجه کنند.

عضو شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان درباره انتقادات مطرح شده در فضای مجازی نسبت به نحوه بسته شدن لیست گفت: لیست ائتلافی با لیست حزبی متفاوت است و قطعا نقدهایی به آن وارد است. ما همه تلاش خودرا کردیم تا درباره رویه رسیدن از 700 کاندید به 21 منتخب شفاف سازی شود. حفظ این اجتماع و ائتلاف باید در اولویت باشد اما این مهم به این معنی نیست از نقدهایی که به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری وجود دارد چشم پوشی کرد.

منصوری ادامه داد: کارکرد این شورا کارکردی انتخاباتی و مختص به انتخابات دوره پنجم بود و پس از آنکه این آسیب شناسی صورت پذیرفت نقدها مدنظر قرار بگیرد. شورا باید گزارش خود را به آقای خاتمی ارائه دهد و پس از نظر اقای خاتمی و مشورت گرفتن از صاحب نظران و شخصیت های حزبی در نهایت تصمیم بگیرد با توجه به فرصتی که وجود دارد که ما در انتخابات  دوره بعد به چه نحوی عمل کنیم که این نقدها در دوره خودش تقلیل پیدا کند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت پیرامون نظر این حزب درباره لیست شورایعالی گفت: ما هم به عنوان تشکیلات حزب اتحاد نقدهایی را به مکانیزم رسیدن به لیست 42 نفره که به شورای عالی سیاست گذاری داده شد داریم.

او افزود: روز شنبه جلسه ای با آقای خاتمی داشتیم که ایشان در آن جلسه تاکید کردند عملکرد شورا مورد نقد و آسیب شناسی قرار گیرد و بدون این آسیب شناسی دیگر نمی توانیم در انتخابات شرکت کنیم. آنچه شخصیت های اصلاح طلب روی آن تاکید دارند حفظ انسجام است که باید به عنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار گیرد. متاسفانه اتهاماتی را بعد از انتخابات شورای پنجم متوجه حزب اتحاد می کنند که این انتقادات وارد نیست.

منصوری گفت: از اعضای حزب اتحاد آقایان انصاری و شجاع پوریان و خانم راکعی و خیلی دیگر از دوستانی که عضو شورای مرکزی بودند در لیست 42 نفری که به شورای عالی سیاست گذاری اعلام شد حضور نداشتند و برخی از افراد که در سایر احزاب عضو بودند و بنا به هر دلیلی احساس مقاربت با حزب اتحاد داشتند و در لیست 42 نفره بودند سبب شد شایعاتی مطرح شود که حزب اتحاد 7 کاندید در فهرست نهایی دارد که به هیچ وجه اینطور نیست و نحوه ورود به آسیب شناسی واقع بینانه نیست. حزب اتحاد در انتخابات بیشترین تلاش را در انتخابات ریاست جمهوری و لیست امید شورای پنجم کرد و در این مسیر بیشترین نقدها را متحمل شد. ستادهای ما به طور جدی در تهران فعال بودند و اصلا به طور مجزا برای هیچ کاندیدایی کار نکردند و همه ستادها موظف بودند برای 21 کاندیدای شورای شهر همه تلاش خود را انجام دهند. پس از انتخابات هم تاکید ما بر حفظ انسجام این مجموعه است و هیچ عاملی نباید باعث اختلاف و دودستگی در میان منتخبین دوره پنجم شورای شهر تهران شود.

منصوری درباره موضوع انتخاب شهردار تهران که این روزها تبدیل به موضوع داغی در رسانه ها شده است، گفت: فارغ از اینکه شهردار تهران چه کسی باشد، باید شاخص توانمندی و تجربه مدنظر اعضای شورا قرار گیرد اما نکته ای که مهم است و باید به آن توجه شود شهردار تهران باید با 21 رای انتخاب شود. مجموعه ای از تلاش ها دارد صورت می گیرد که اختلافاتی را در میان 21 عضو جدید شورا ایجاد کند و این پاشنه آشیل مجموعه 21 نفر منتخب لیست امید در شورای شهر تهران است.

منصوری در پایان گفت: نقد باید منصفانه و دقیق باشد و باید از آن استقبال شود اما توجه داشته باشیم این نقد به گونه ای باشد که اصل کار را زیر سوال نبرد و این انسجام اگر دچار آسیب شود تجربه تلخ شورا اول تکرار خواهد شد. اگر ساختاری که برای ائتلاف درنظر گرفتیم، مورد نقد و هجوم بی امان و غیرمنصفانه قرار گیرد حاصل مجموعه این چند سالی که اصلاح طلبان تلاش کردند به این انسجام برسند، آسیب می‌بیند و قاعدتا باید در جایگاه خود مورد بررسی قرار گیرد. انتقاد باید یک نقد منصفانه، دلسوزانه و راهگشا باشد که ما در انتخابات بعدی با حداقل نقدها و خطاها  ورود پیدا کنیم و به هر ترتیب رقیب جریان اصلاحات به این نتیجه رسیده که اصلاح طلبان صندوق رای را رها نخواهند کرد و مطالباتشان را از طریق صندوق رای و انتخابات دنبال خواهند کرد.

نظر شما