بیگدلی:

آمریکا به برجام متعهد خواهد ماند/ اظهارات ظریف در برجام به دلیل برخی ملاحظات سیاسی است

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۶:۰۶:۴۴
کد خبر: ۵۸۸۲۴۷
آمریکا به برجام متعهد خواهد ماند/ اظهارات ظریف در برجام به دلیل برخی ملاحظات سیاسی است
29 تیر ماه زمان امضای برجام به وسیله ترامپ است. «علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است ترامپ قطعا برجام را امضا خواهد کرد چون در غیر این صورت آمریکا در جامعه جهانی منزوی خواهد شد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین الملل درباره رویکرد ترامپ نسبت به برجام به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «برجام» تعهد جهانی بوده و آمریکا هیچ وقت این سند بین المللی را نقض نخواهد کرد زیرا این کار بسیار اشتباه بوده و تبعاتی را برایاین دولت به همراه دارد.

او درباره نظر آمریکایی ها درباره نقض برجام توسط ایران گفت: آمریکا معتقد است ایران با آزمایش‌های موشکی خود برجام را نقض کرده است چون طبق بند آخر برجام ایران حق ندارد، موشک‌هایی را آزمایش کند که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را دارا باشند. از آن طرف ایران معتقد است موشک هایی را که آزمایش کرده توانایی حمل کلاهک هسته ای را ندارند. این ها بیشتر جوسازی رسانه های آمریکا و دولت آن کشور است چون همانطور که دیدیم ترامپ برای دومین بار اذعان کرد ایران به مفاد برجام پایبند بوده است.

بیگدلی افزود: در این میان نقش اتحادیه اروپا را نباید نادیده بگیریم. «فدریکا موگرینی» بارها از ایران به دلیل پایبند بودن به برجام تجلیل کرده و تعهد داده است که اتحادیه اروپا نیز به برجام پایبند خواهد ماند. بنابراین طرفین به مفاد برجام پایبند بوده و آمریکا دست به چنین اشتباهی نخواهد زد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره نقش میانجیگری اتحادیه اروپا در روابط ایران و ایالات متحده گفت: با توجه به فاصله ای که میان اتحادیه اروپا و آمریکا افتاده این موضوع به نفع جمهوری اسلامی ایران است و آمریکایی ها از این موضوع آگاه شده اند. به همین دلیل بود «دونالد ترامپ» در تاریخ 14ژوئیه راهی فرانسه شد تا در این سفر بتواند از فرانسوی ها که نقش موثری در اتحادیه اروپا دارند، دلجویی کند.

بیگدلی تصریح کرد: در برجام شرایط کاملا به نفع ماست و اگر آقای «ظریف» وزیر خارجه کشورمان این موضوع را به صراحت بیان نمی‌کند به دلیل برخی ملاحظات ملی و بین المللی است. اما نکته قابل تامل این بوده که ایران به شکل ماهرانه ای در حال کنترل شرایط است.

استاد دانشگاه تهران درباره سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران گفت: ترامپ تا این لحظه هرکاری می‌توانسته علیه ایران انجام داده اما به نتیجه دلخواه خود نرسیده است. ترامپ در خاورمیانه تحت تاثیر فشار اسراییل و عربستان است. قرارداد سخاوت‌مندانه جدید این کشور با عربستان نشان می‌دهد دولت ترامپ علاقه ویژه ای به این کشور دارد. عربستان در این قرارداد با آمریکا شرط کرده است که دولت ایالات متحده بتواند اسد را برکنار کرده و پس از آن به سراغ حکومت ایران برود. نامه 38 آمریکایی مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران و از طرفی بیان این موضوع که همه گزینه ها علیه جمهوری اسلامی ایران روی میز است، این واکنش های ضد و نقیض مقامات آمریکا نشان می‌دهد که تیم دیپلماسی ایران به نحوی خوب عمل کرده که آمریکایی ها تا این لحظه نتوانسته‌اند، استراتژی واحدی علیه ایران اتخاذ کنند.

او در پایان درباره موضوع استعفا ترامپ گفت: برخی از کارها در حرف ساده و در عمل بسیار سخت است. موضوع استعفا یا برکناری ترامپ یکی از همین موضوعات است. برای برکناری ترامپ ابتدا در کنگره باید مطرح شود و پس از رای آوری این موضوع به دیوان عالی رفته و پس از موافقت در آنجا این اتفاق خواهد افتاد که تقریبا غیر ممکن است. برای آمریکا هم این موضوع وجهه خوبی نخواهد داشت که رییس جمهوری خود را استیضاح و سپس از کار برکنار کند. فضایی که به وجود آمده کمی غیر طبیعی و تا حدودی فضاسازی رسانه ای است و به معنای استیضاح یا برکناری ترامپ نخواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز