آیت الله جنتی:

نمی‌توانیم همه را راضی نگهداریم

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۲۰:۱۰:۲۷
کد خبر: ۵۸۹۰۰۱
نمی‌توانیم همه را راضی نگهداریم
دبیر شورای نگهبان گفت: ما نمی توانیم کاری کنیم که همه را راضی نگهداریم.این اتفاقات طبیعی است.در این راستا ما همواره طبق قانون عمل کرده ایم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، آیت الله احمد جنتی روز چهارشنبه در گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان در محل مجلس قدیم افزود: شورای نگهبان از سال 59 تاسیس شده و 37 سال از عمرش می گذرد. در تمام این مدت این شورا وظایف قانونی خود را طبق قانون اساسی عمل کرده است.

آیت الله جنتی افزود: 6 فقیه این شورا را امام راحل تعیین کردند و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب فقها را انتخاب می کنند و حقوقدانان هم به پیشنهاد قوه قضائیه انتخاب می شوند.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: این نهاد توانسته با آبرومندی مواضع خودش را در بعد حفاظت از قانون اساسی و شرع حفظ کند و تحت تاثیر هیچ خواسته و جریانی قرار نگرفته است.

آیت الله جنتی اضافه کرد: در بعد بررسی قوانین مجلس و قوانین البته بی مشکل نبوده ایم ولی مشکلات کم بوده است. ما همواره طبق قانون عمل کرده ایم. ممکن است برخی ها به ما اصرار کنند که بر اساس مصلحت اندیشی عمل کنید ولی مصلحت اندیشی به عهده ما نیست.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستور امام راحل تشکیل شد که قوانینی که از شورا عبور می کند و گاهی نیاز به مصلحت اندیشی هایی در آن است مورد بررسی قرار گیرد.

آیت الله جنتی با اشاره به اینکه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است گفت: ما همیشه در این راستا با انتظارات و توقعاتی مواجه بوده ایم مثلا برخی توقع دارند فرد مورد نظرشان را تایید کنیم و خواسته ها در این زمینه زیاد بود حتی از برخی مقامات بالا به ما اصرار می کردند که افراد را تایید کنیم البته آنان سوءنیتی نداشتند؛نظرشان این بود. می گفتند این آقا حتما تایید و این رد شود.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: البته ما تحت تاثیر نبودیم ولی بعد از آن ناراحتی ها، عقده ها و کدورت هایی از ما پیدا می کردند ولی ما تحمل می کردیم.

آیت الله جنتی افزود: ما نمی توانیم کاری کنیم که همه را راضی نگهداریم.این اتفاقات طبیعی است.در این راستا ما همواره طبق قانون عمل کرده ایم.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: در انتخابات همیشه مشکلات زیادی بوده است برخی افراد که سوابقشان پیش ما مشکل دار بوده در ظاهر پیش مردم مشکل نداشتند ولی ما ناچار بودیم این افراد را رد کنیم و قاعدتا آبرویشان به طور معمول حفظ نمی شد.

آیت الله جنتی گفت: یکی از مشکلات این است که ما با آبروی اشخاص سرو کار داریم برخی مواقع مصلحت این بوده که به فرد می گفتیم اگر می خواهید آبرویتان حفظ شود انصراف بدهید. برخی قبول می کردند و انصراف می دادند و برخی قبول نمی کردند. این یک حالت دشمن تراشی ایجاد می کند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: برخی ها پس از این مواقع حالت تندی پیدا می کردند و ممکن بود حرف های ناشایست بزنند ولی ما چاره ای نداریم و باید تحمل کنیم.

آیت الله جنتی افزود: طبق اصل 57 قانون اساسی حکومت در جهان اسلام با پیامبر و بعد از ایشان با علی(ع) و ائمه دیگر است و در زمان غیبت با ولی امر مسلمین است و همه باید زیر نظر او کار کنند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: در گذشته برخی ها در قوه مجریه بودند که نمی توانستند این ال را بپذیرند و نظرشان این بود که باید حکومت کنیم و

اگر کسی نظری داد و ما صلاح ندانستیم،به آن عمل نمی کنیم که این یک حالتی است که در تمامی کسانی که صاحب قدرت هستند ایجاد می شود زیرا می خواهند قدرتشان کامل شود.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: در این زمان بسیاری از مشکلات ایجاد می شود. در گذشته این مشکلات بوده و بعد هم ممکن است ایجاد شود.

آیت الله جنتی افزود: همه باید تسلیم ولایت فقیه باشیم و نظر وی را قبول کنیم حتی اگر مصلحت ندانیم. بعضی ها در گذشته می گفتند در یک مملکت دو حکومت نمی تواند باشد و می گفتند مقام ولایت باید نظر ما را تایید کند.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: حکومت حکومت ولایی است اگر ریاست جمهوری در مسائل اجرایی حکومت می کند حکم تنفیذ و مشروعیت خود را از رهبری می گیرد و باید تابع او باشد.

آیت الله جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بعضی از مواقع ممکن است اختلاف نظرهایی پیدا شود مثلا در روابطمان با آمریکا عده ای می گویند باید چکار کنیم همانند گذشته که امام فرمودند باید با آمریکا رابطه نداشته باشیم، نباید رابطه داشته باشیم؟ باید با آنها مقابله کنیم ولی عده دیگر بدون آنکه سوءنیتی داشته باشند می گویند مصلحت مملکت این نیست. برای بهبود مسائل اقتصادی چاره ای جز اینکه از آنان کمک بگیریم نداریم

آیت الله جنتی تصریح کرد: ما باید به این مساله توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید کرده اند چاره این مساله است.

دبیر شورای نگهبان گفت: اگر با دیگران کنار بیاییم آنها صد توقع از ما دارند. مبانی و معنویت ما را قبول ندارند و به ما می گویند از مسائل حقوق بشری و ارزش هایمان دست برداریم. از این رو نمی توانیم با آنها کنار بیاییم.

آیت الله جنتی اظهار کرد: برخی ها به عناوین گوناگون می خواهند این مواضع را قبول نکنند؛ زیرکی می کنند، با صراحت صحبت نمی کنند. اما اگر می خواهند انقلاب اسلامی سرپا بماند باید مواضعمان را نگه داریم. تحریم و مسائل اقتصادی وجود دارد ولی ما محکم ایستاده ایم.

دبیر شورای نگهبان یادآور شد: من نمی خواهم برخی مسائل را مطرح کنم. در گذشته این بوده و هم اکنون نیز ممکن است باشد. می خواستند حاکم مطلق باشند و ولایت فقیه را قبول نداشتند ولی نجات کشور در عمل به ولایت فقیه است. ایشان همواره با قدرت کار کرده اند؛ دشمن ها را شناخته اند و با آنان مقابله کرده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز