دلواپسان چشمشان را به روی منافع ملی بسته اند؛

خیانت به کشور برای مقابله با برجام

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۸:۳۴:۴۷
کد خبر: ۵۸۹۳۸۹
خیانت به کشور برای مقابله با برجام
برخی دلواپسان و منفعت طلبان داخلی برای رسیدن به منافع شخصی و گروهی و مقابله با برجام که نان آنها را آجر کرده است سعی دارند با فشار رسانه ای نگذارند محمد جواد ظریف و دیپلمات هایمان در برابر قدرت های جهانی به راحتی و بدون لکنت صحبت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت، با طرح این سوال که آیا آمریکا آمده است به متن برجام پایبند باشد یا نه، چه برسد به روح آن گفت، تا کنون که از هر دو سرپیچی کرده است. محمدجواد ظریف نوشت، خواهیم دید که آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد یا نه، چه برسد به روح آن! تا کنون که از هر دو سرپیچی کرده است.

این سخنان ظریف باعث شد تا دلواپسان که از هر فرصتی برای حمله به برجام استفاده می‌کنند توپخانه های خود را به راه انداخته و به برجام حمله کنند. اما سوال اصلی اینجاست؛ آیا سخنان ظریف مصرف داخلی دارد؟

همه سیاسیت مداران دنیا می‌دانند که نحوه صحبت کردن آنها در مقابل رسانه های داخلی و خارجی باید متفاوت باشد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز از این موضوع مستثنی نیست و باید برای امتیازات بیشتر صحبت هایی را مطرح کند که مصرف داخلی ندارد. اگر محمد جواد ظریف آن گونه که در داخل کشور از برجام دفاع می‌کند، در خارج از کشور و در مقابل قدرت های جهانی از این موضوع دفاع کند این فرصت را برای طرف غربی فراهم می‌کند تا حق ملت و دولت ایران را پایمال کند. بنا براین منطقی است که در مقابل رسانه های خارجی ظریف به صورتی سخن بگوید که نشان دهد طرف مقابل به صورت کامل به تعهدات خود عمل نکرده و ایران از این موضوع آگاه است تا بتواند امتیاز بیشتری را از طرف مقابل کسب کند.

به یاد داشته باشیم تنها دو روز پس از سخنان محمد جواد ظریف، دولت آمریکا و ترامپ که بارها و بارها برجام را معامله ای بد برای آمریکا عنوان کرده و در تبلیغات انتخاباتی خود اذعان داشتند که به برجام پایبند نبوده و آن را ملغی خواهند کرد، برای دومین بار اعلام کردند که ایران به برجام پایبند بوده و ما هم آن را اجرا خواهیم کرد. به عقیده بسیاری از کارشناسان «ظریف» یک نخبه در امور دیپلماسی است که می‌داند چه جمله ای را در کجا و چه زمانی بگوید.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با برنا درباره این موضوع گفت: در برجام شرایط کاملا به نفع ماست و اگر آقای «ظریف» وزیر خارجه کشورمان این موضوع را به صراحت بیان نمی‌کند به دلیل برخی ملاحظات ملی و بین المللی است. اما نکته قابل تامل این بوده که ایران به شکل ماهرانه ای در حال کنترل شرایط است.

این کنترل شرایطی که تحلیلگران از آن یاد می‌کنند، همان شرایطی است که ظریف با صحبت های به موقع و موضع گیری های سریع و حساب شده دولت ترامپ که روزی منتقد برجام بود را مجاب به امضای آن کند.

«محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت نیز در نشست خبری روز 27  تیر خود درباره سخنان وزیر امور خارجه پیرامون نقض برجام به وسیله طرف امریکایی و واکنش ایران در قبال این موضوع گفت: در بحث برجام، شورای عالی امنیت ملی با تشکیل کارگروه ویژه ای پیگیر روند اجرای برجام شده‌اند و تا این لحظه گزارشی مبنی بر نقض برجام ارائه نشده است. از رسانه ها می خواهم فضایی را برای سیاست مداران ایجاد کنند تا سیاست مدار ما بتواند به فراخور موقعیتی که در آن قرار دارد، صحبت کند. استناد به حرف وزیر محترم امور خارجه که در  یک رسانه خارجی گفته شده است را مصرف داخلی نکنیم و اجازه دهیم وزیر امور خارجه در شرایط مختلف به فراخور شرایط و موقعیت صحبت کنند.

دلواپسان که بازهم با تصمیم عجولانه و با سو استفاده از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان قصد تخریب دولت، تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و برجام را داشتند، با امضای دونالد ترامپ که نشان از پایبندی آمریکا به برجام بود بازهم تیر خود را به سنگ زده و مغلوب تبهر محمد جواد ظریف در عرصه دیپلماسی شدند. آنها با این رفتار به کشور خیانت می کنند زیرا نمی گذارند دیپلمات های ما با قدرت دربرابر آمریکایی ها صحبت کنند اما دیپلماسی روزی در بالکن آغاز شد وبا تک و پاتک های هوشمندانه تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران سبب پایبند ماندن همه قدرت های جهانی به این سند شده و این فشارهای برخی منفعت طلبان داخلی نمی تواند مانع حرکت های هوشمندانه و عزتمندانه تیم دیپلماسی کشورمان شود.

نظر شما
نظرات
علی
|
-
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
0
0
بسیار عالی وبجا بود سخن شما