برکناری رینس پریبس به اتهام جاسوسی

اخراج جَنجالی رئیس‌دفتر ترامپ / احتمال بروز اختلاف میان کاخ‌سفید و کنگره

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۸:۰۶:۳۹
کد خبر: ۵۹۲۷۱۷
اخراج جَنجالی رئیس‌دفتر ترامپ / احتمال بروز اختلاف میان کاخ‌سفید و کنگره
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی از تصمیم خود برای برکناری رینس پریبس، رئیس دفتر خود و جانشینی او با ژنرال جان کلی، وزیر امنیت داخلی، خبر داده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ او عصر روز جمعه (۲۸ ژوئیه - ششم مرداد) یک بار دیگر نه از طریق مجاری رسمی که با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: "خوشوقتم که به عرض همگان برسانم، ژنرال جان اف کلی رئیس دفتر جدید خواهد بود. او یک آمریکایی بزرگ است."

بدین ترتیب، راینس پریبس، رئیس دفتر فعلی ترامپ که در دو روز گذشته و پس از سرکار آمدن مدیر ارتباطات جدید کاخ‌سفید درگیر یک نزاع داخلی شده و از سوی اسکارموچی به خبرچین و افشا کننده اخبار داخل کاخ‌سفید متهم شده بود، بعد از تنها شش ماه حضور در کاخ سفید کنار می‌رود.

 

همزمان رسانه‌های آمریکا از استعفای پریبس در روز پنجشنبه (دیروز) خبر داده‌اند و به نقل از سارا هوکابی، سخنگوی کاخ‌سفید گزارش کرده‌اند که اختلاف میان ترامپ و رینس پریبس، از حدود دو هفته گذشته بالا گرفته بوده است.


او که پیش از ورود به کاخ سفید و در دوران انتخابات سال گذشته دبیر حزب جمهوری‌خواه بود، نقش مهمی در کارزارهای انتخاباتی ترامپ داشت اما آن طور که ناظران می‌گویند این وکیل جوان "همواره منافع حزب جمهوری‌خواه را مقدم بر وفاداری مطلق" به ترامپ می‌دانسته است، موضوعی که به نظر می‌رسد نتوانسته موقعیت او را در کاخ‌سفید و به عنوان رئیس دفتر ترامپ حفظ کند.


برکناری راینس پریبس، به عنوان رئیس دفتر دونالد ترامپ، نام او را به عنوان کسی که کوتاه‌ترین دوره حضور در این پست را در میان روسای دفتر رییس‌جمهوران چند دهه گذشته آمریکا را داشته، ثبت می‌کند.
ژنرال جان کلی که اکنون به عنوان رئیس دفتر کاخ‌سفید معرفی شده، وزیر امنیت داخلی دولت ترامپ بود و چهره برجسته‌ای در امور مرزبانی این کشور محسوب می‌شود؛ عرصه‌ای که یکی دیگر از شعارهای اصلی ترامپ، یعنی احداث دیوار مکزیک، فعلا معطل مانده است.


بنابر این گزارش‌ها، ژنرال جان کلی، کار خود به عنوان رئیس دفتر جدید را از دوشنبه آینده آغاز خواهد کرد و همزمان قرار است هیات دولت در کاخ‌سفید تشکیل جلسه دهد؛ جایی که جف سشنز، وزیر دادگستری، که او هم در دو هفته گذشته با انتقادهای ریز و درشت ترامپ روبرو بوده، پس از مدت‌ها هم سخن نشده با ترامپ باید روبروی او بنشیند.
در واکنش به این خبر، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برجسته‌ترین چهره حزب جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای نوشته: "من بی‌نهایت به راینس پریبس افتخار می‌کنم و بسیار سربلندم که او را دوست خودم بخوانم."


پل رایان که بیانیه خود را از طریق حساب توییتری رئیس مجلس نمایندگان منتشر کرده گفته: "راینس پریبس کسی است که هر چه در توان داشته برای حزبش و کشورش در طَبق اخلاص گذاشته. او آدمی است که از کنوشا در ایالت ویسکانسن به حزب جمهوری خواه پیوست، در ترمیم و بازتوانی دبیرخانه ملی حزب نقش محوری داشت و به عنوان رئیس دفتر کاخ‌سفید برگزیده شد. او با قابلیت و همدلانه به رئیس جمهور و مردم آمریکا خدمت کرد. دستاوردهای او بسیارند و او همه آنها را با وقار و کلاس به دست آورده است. من بی نهایت به او افتخار می کنم و با سربلندی از دوستی خودم با او یاد می‌کنم."

پل رایان در پایان بیانیه خود برای ژنرال جان کلی که قرار است از روز دوشنبه جایگزین آقای پریبس شود، آرزوی موفقیت کرده
همزمان کنار گذاشتن راینس پریبس که سابقه مهمی در حزب جمهوری‌خواه دارد و رابطه نزدیکی هم با پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان که برجسته‌ترین چهره حزب جمهوری‌خواه محسوب می شود، احتمالا به بروز اختلاف میان کاخ‌سفید و کنگره که هر دو مجلس آن در دست جمهوری‌خواهان است می‌انجامد.
این تغییر می‌‎تواند جنجالی‌ترین خبر در پایان یک هفته پرحادثه برای ترامپ محسوب شود که در الغاء طرح بیمه درمانی همگانی باراک اوباما ناکام ماند اما اکنون با این تغییر توجه رسانه‌های آمریکا را خیلی زود از مساله شکست جمهوری‌خواهان در الغاء و جایگزینی اوباماکر متوجه تلاطم در تیم مدیریتی دفتر خود کرده است.

اختلاف علنی میان آنتونیو اسکارموچی، مدیر جدید ارتباطات کاخ‌سفید (راست) و راینس پریبس، رئیس دفتر اخراجی (چپ) آقای ترامپ در دو روز گذشته نقل محافل خبری آمریکا بودحق نشر عکسA

 

اختلاف علنی میان آنتونیو اسکارموچی، مدیر جدید ارتباطات کاخ‌سفید (راست) و رینس پریبس، رئیس دفتر اخراجی (چپ) آقای تراامپ در دو روز گذشته نقل محافل خبری آمریکا بود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز