وزیر کشور عراق در دیدار هیات رسانه‌ای ایران،

مشکل اقلیم کردستان حل شدنی است

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۱۵:۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۹۵۳۹۸
مشکل اقلیم کردستان حل شدنی است
وزیر کشور عراق تاکید کرد مشکل اقلیم کردستان و بحث همه‌پرسی در آن حل شدنی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق در دیدار هیات رسانه‌ای کشورمان که به عراق سفر کرده است، درباره موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان و جدایی احتمالی این بخش و در پاسخ به نگرانی‌ها در رابطه با از بین رفتن وحدت عراق پس از داعش گفت: خون‌هایی که ریخته شده برای همین وحدت عراق بوده است و معتقدیم همه‌پرسی درباره کردستان عراق نتیجه تراکم برخی مطالبات قبلی است. ما معتقدیم همه پرسی مقدمه جدایی است و معتقدیم که این راه درستی نیست و همه کشورهای جهان من جمله ایران مخالفت خود را با آن اعلام و تاکید کرده‌اند جدایی جائز نیست. من به زودی برای دیدار با مقامات کرد به اربیل می‌روم. البته همه اینها از مشکلات از قبل ناشی می‌شود که متراکم شده و باید آن را حل کرد.

وی تاکید کرد: مشکل کردستان عراق حل شدنی است اما راه‌کار خود را لازم دارد؛ مهم این است که به قانون پایبند باشیم و مسائل شخصی را وارد نکنیم؛ قانونی که در سال 2005 تصویب کردیم در این زمینه وجود دارد که همه با هم باید آن را بازنگری کنیم.

الاعرجی تصریح کرد: ایران کشور مهمی است که روابط خیلی خوبی هم با ما هم با کردها دارد و ما حاضریم جمهوری اسلامی ایران از نفوذ خود استفاده کند تا بتوانیم مشکل را حل کنیم. امیدواریم ایران ما را در حل این موضوع کمک کند.

وزیر کشور عراق هم‌چنین درباره لزوم حفظ وحدت در عراق در دوران پساداعش بیان داشت: در دوره داعش احساس خطر جدی همه گروه‌ها را وحدت بخشید و در حالی که رسانه‌های غربی‌ها انتظار داشتند تا تفاوت عقیده باعث تفرقه ما شود اما همه رسانه‌های عراق متحد شدند و یک پیروزی بزرگ به دست آمد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از حضور هیات ایرانی در عراق آن را زمینه ساز ارائه تصویری همه‌جانبه و دقیق از عراق امروز دانست و اظهار کرد: از خلال همین بازدیدها ما امروز یک عراق زنده با نشاط و پر تحرک را می‌بینیم. این تنوع رسانه و آزادی و توسعه رسانه‌ای در عراق یک جهش چشمگیر است. این نشان دهنده این است که مقامات سیاسی و دولتی عراق بر این آزادی اصرار دارند. ما خوشحالیم از این رفت و آمدهای رسانه‌ای بین دو طرف تا کارهای سیاسی و اقتصادی رونق بگیرد.

وزیر کشور عراق تصریح کرد: رسانه‌ها به عنوان ابزار اصلی دیپلماسی عمومی می‌توانند نقش زیادی در پیشبرد اهداف مشترک ایفا کنند. در جنگ داعش در موصل ما نقش پر رنگ رسانه‌ها را دیدم. ما در جنگ موصل دیدم که رسانه‌ها در کنار رزمنده‌ها حضور داشتند و آنها بخشی اصلی از رزمندگان موصل بودند. از این نظر فکر می‌کنم که جا دارد ما بر گسترش همکارهای در این زمنیه بین دو کشور تاکید کنیم.

وی در ادامه درباره نقش ایران در مبارزه با داعش اظهار کرد: در ابتدا هیچ کس به ما کمک نکرد جز جمهوری اسلامی. در آغاز جنگ برای جلوگیری از پیشروی داعش ما با استفاده از فتوی آیت‌الله سیستانی وارد جنگ شدیم. در ابتدا نیروهای مخلتفی جمع شدند اما چیزی بلد نبودند و نیروهای بدر نقش اساسی در آموزش این نیروها داشتند. دیدارهای حاج قاسم سلیمانی مهم و سرنوشت ساز بود. مشاوران ایرانی و لبنانی نقش بزرگی در پیروزی ما داشتند. در ابتدا آمریکایی‌ها همکاری نمی‌کردند. ما مشکلات زیادی در شکستن خط اول داعش و پیشروی داشتیم. تنها زمانی که اربیل مورد خطر قرار گرفت جهان به خطر داعش پی برد و یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل شد. ولی در اصل این رزمندگان عراقی هستند که صاحبان اصلی پیروزی‌اند و قطعا ملت عراق حمایت‌های ایران را فراموش نخواهد کرد؛ چه در زمان صدام و چه پشتیبانی‌های اخیر.

الاعرجی افزود: آنچه که در حمله داعش در غرب عراق اتفاق افتاد نتیجه اقدامات سیاستمدارانی بود که به حاکمیت طمع داشتند. اهالی موصل زمانی که داعش آمد برایش کف زدند اما هنگامی که اقدامات داعش را دیدند پیشمان شدند و الان همه برای ریشه‌کنی داعش متحد شده‌اند. حالا باید از تنوع و تکثر برای ایجاد وحدت و بازسازی عراق بهره گرفت؛ اگرچه ممکن است مشکلاتی پیش آید. به هر حال ما باید از تجربیات انقلاب اسلامی ایران بهره بگیریم و تعامل کنیم و همه در بازسازی عراق مشارکت کنیم.

وی تاکید کرد: عراق آینده بسیار بزرگی دارد و همه کشورها از جمله کشورهای عرب خلیج فارس هم به همین دلیل به عراق روی آورده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز