نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

اقتصاد باید رشد مطلوب داشته باشد/ کارآفرینان باید مورد حمایت قرار گیرند

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۳:۴۱:۲۹
کد خبر: ۵۹۷۰۳۲
اقتصاد باید رشد مطلوب داشته باشد/ کارآفرینان باید مورد حمایت قرار گیرند
نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن اقتصاد پویا چاره ای جز تحریک رشد اقتصادی و به تبع آن شاخص‌های کلان و در کنار آن حمایت از کارآفرینان در دل اقتصاد قدرتمند برای عبور از مشکلات اقتصادی در کشور نداریم.

جهانبخش محبی‌نیا، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، افزود: در تحولات اقتصادی عقب ماندگی و موفقیت در کنار هم قرار نمی گیرند و روی مقابل هم هستند، یعنی اگر رشد اقتصادی مطلوب، تنومند و فعال نداشته باشیم طبیعی است شاخص های برخورداری تنزل پیدا می کند و شاخص های آسیب رسانی قوت می‌یابد و در نتیجه با این وضعیت نه می توان به اشتغال رسید و نه در صحنه اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی پیش رفت و این سیاست را رواج داد.

وی ادامه داد: در صورتی که دولت نتواند از کارآفرینان حمایت کند به تبع آن تمام پایه های قوام بخش های اقتصادی سست خواهد شد. بنابراین چاره ای جز تحریک رشد اقتصادی و دنبال آن شاخصه های رشد کلان نداریم. اگر به این مرحله رسیدم می توانیم نسبت به کارآفرینان، حمایت از آنان و توجه به امر کارآفرینی در دل اقتصاد قوی با ویژگی های مربوط به سیاست ورزی و سیاست گذاری امیدوار باشیم.

محبی‌نیا در خصوص درآمد سرانه نفتی دولت که باید در بخش تولید و اشتغال کشور هزینه شود، گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت در سال های اخیر، درآمدهای نفتی منابع خوبی برای سرمایه گذاری در بخش تولید و اشتغال نیست و برای جایگزین کردن این منبع درآمدی باید درآمدهای مالیاتی افزایش یابد نه نرخ مالیات بلکه نرخ پایه مالیاتی و لازمه این امر هم بالا بردن توان و محکم کردن پلتفرم اقتصادی است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی راه دیگر جذب سرمایه را سرمایه گذاری خارجی دانست و تصریح کرد: بدون کمک سرمایه گذاری خارجی و اقتصاد جهانی، نمی توان اقتصاد داخلی را به آنجایی که باید رساند مگر اینکه آنقدر در اقتصاد داخلی قوی باشیم که بتواند جوابگوی نیازهای واقعی اقتصاد شود.

وی اضافه کرد: در عین حال درآمدهای نفتی اگر به امر توسعه، تولید، بهسازی زیرساخت ها و ساختارهای مربوط با تقویت و بنیان اقتصادی تخصیص داده شود خودش باعث ازدیاد درآمدهای ملی خواهد شد.

محبی‌نیا درباره اعتدالگرایی دولت در انتخاب کابینه دوازدهم گفت: وزارت اقتصاد و وزارتخانه های اقتصادی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای اقتصادی به نیروهای ستادی نیاز ندارند بلکه نیازمند نیروی کار اجرایی است که با تمامی بدنه وزارتخانه‌ها، بخش خصوصی و سایر نهادهای اقتصادی ارتباط داشته باشد و برای ریاست و اعمال قدرت وارد وزارتخانه نشود. به نظرم «دکتر محمد نهاوندیان» با توجه به سابقه ای که در حوزه اقتصادی دارند با شتاب به سوی وزارت اقتصاد و دارایی نخواهد رفت مگر آنکه رئیس جمهور ایشان را در معذوریت قرار بدهند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی به بخش تولید و اشتغال افزود: نگاه دولت به صندوق توسعه ملی نباید طمع کارانه باشد بلکه باید نگاه سخاوتمندانه همراه با انبساط خاطر باشد و بر همین اساس صندوق توسعه ملی می تواند در این بخش کمک رسان باشد.

نظر شما