تحلیل‌گر مسائل افغانستان مطرح کرد؛

احیای خلافت اسلامی در افغانستان/ حملات تروریستی داعش در افغانستان؛ نتیجه دو دستگی طالبان

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۱۰:۰۳:۳۴
کد خبر: ۵۹۷۷۹۷
احیای خلافت اسلامی در افغانستان/ حملات تروریستی داعش در افغانستان؛ نتیجه دو دستگی طالبان
تحلیلگر مسائل افغانستان حملات در میرزاولنگ را مدل جدیدی از همکاری میان طالبان و داعش عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری برنا، تحلیلگر مسائل افغانستان و پاکستان، حملات تروریستی هولناک داعش و طالبان در منطقه شیعه ­نشین میرزاولنگ در استان سرپل را مدل جدیدی از همکاری میان این دو گروه تروریستی در راستای اجرای اهدافشان دانست و گفت: در صورتی که این دو گروه به توافق رسیده باشند، به آن معناست که در درون طالبان اختلاف نظرها بسیار بالا و جدی شده است که بخشی از طالبان افغانستان با وجود اختلافات فکری با داعش حاضر به همکاری با این گروه شدند.

پیرمحمد ملازهی با اشاره به اینکه داعش و طالبان بر سر محدوده قدرت و اینکه در چه موقعیت جغرافیایی مستقر شده و چه مناطقی را در افغانستان تحت نفوذ خود داشته باشند با یکدیگر اختلاف نظر اساسی دارند، افزود: علت این اختلاف نیز از آنجا ناشی می‌شود که طالبان تفکری محلی داشته و هدفشان آن است تا افغانستان را اسلامی کرده و قدرت را در کابل در دست گیرند. حال آنکه داعش با تفکری جهانی به‌دنبال احیای خلافت اسلامی در کل کشورهای اسلامی است.

وی تاکید کرد: در این نگاه افغانستان بخشی از آن خلافت به شمار می‌رود. بر این اساس اختلاف داعش و طالبان در نوع نگاه و پیگیری اهداف قدرت در افغانستان بسیار جدی به نظر می‌رسد.

ملازهی با اشاره به پیشینه اختلافات داعش و طالبان گفت: بر اساس چنین اختلافاتی داعش تلاش کرده در افغانستان نیروهای ناراضی طالبان را جلب کند و تا حدی نیز در این راه موفق عمل کرده است. همین موضوع نیز موجب شده که یکی از اختلافات اساسی میان طالبان و داعش را شکل بگیرد که بر اساس آن طالبان تلاش کرده مانع جذب آرای ناراضی خود توسط گروه تکفیری داعش شود، اما نشانه‌هایی به دست آمده که همین گروه ناراضی طالبان که به تازگی به گروه داعش پیوستند زمینه همکاری این دو گروه را در بخش‌هایی از افغانستان فراهم کردند.

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که در ولایت سرپل واقع در شمال افغانستان به کشته شدن 60 غیرنظامی از جمله زنان و کودکان انجامید نیز نتیجه وضعیت شکل گرفته حاضر میان دو گروه است، گفت: به رغم آنکه پس از این اقدام طالبان اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرد که براساس آن با رد مسئولیت کشتار غیرنظامیان، چنین رخدادی را به گردن گروه تروریستی داعش انداخت و داعش نیز مسئولیت این حمله را به دلیل شیعه بودن آنها پذیرفت اما اطلاعات منتشر شده در رابطه با حمله ذکر شده، نشان از همکاری مشترک داعش و طالبان دارد و اینکه این اقدام به شکلی هماهنگ صورت گرفته است.

پیر محمد ملازهی افزود: وضعیت رخ داده طالبان را منفعل و قابل تجزیه نشان می‌دهد. در چنین موقعیت جدیدی، داعش موفق خواهد شد قدرت در افغانستان را در دست گیرد.

وی با بیان اینکه چنانچه داعش بتواند دایره قلمرو خود را تا شمال افغانستان گسترش دهد این قابلیت را خواهد یافت تا با رقبای بین‌المللی مانند چین و روسیه هماهنگ عمل کند، گفت: در آن صورت نیز جنگ­ های ایجاد شده به حوزه امنیتی روسیه در آسیای مرکزی کشیده خواهد شد و این امر نیز تبعات گسترده و مخربی را در ثبات و امنیت منطقه دربر خواهد داشت.

این کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان معتقد است، در صورتی که این تقسیم در حوزه جغرافیایی قدرت میان طالبان، داعش و القاعده شکل بگیرد بنابراین داعش در شمال، طالبان در جنوب و شرق و القاعده نیز در مناطق نزدیک مرز افغانستان با پاکستان و هند قدرت خود را افزایش خواهند داد.

نظر شما