کابینه دوازدهم در مجلس؛

رییس جمهوری: امروز کسی از آشفتگی اقتصادی، تورم ۴۰ درصدی و توقف اشتغال‌زایی سخن نمی‌گوید/ حراست از حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانم

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۷:۴۰:۴۸
کد خبر: ۶۰۰۲۲۱
رییس جمهوری: امروز کسی از آشفتگی اقتصادی، تورم ۴۰ درصدی و توقف اشتغال‌زایی سخن نمی‌گوید/ حراست از حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانم
رییس جمهوری گفت: حراست از حقوق همه مردم، چه کسانی که به من رای دادند و چه کسانی که به دیگری رای دادند را وظیفه خود می دانم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست با قدردانی مجدد از حضور آگاهانه و پرشور مردم ایران در انتخابات اردیبهشت 96 تصریح کرد: مردم با این حضور آگاهانه و پرشور خود در انتخابات، از سویی امنیت ملّی را تضمین کردند و از سوی دیگر بر اعتبارِ صندوق رأی، به عنوان شاخص وحدت و راهنمای حرکتِ مدیریت در کشور، پای فشردند.

رییس جمهور اظهارداشت: همچنین از رهبری فهیم و شجاع تشکر می‌کنم که همواره با رهنمودهای خود، از استقلال کشور و آزادی مردم حراست کرده و از دولت جمهوری اسلامی، در مسیر خدمت به مردم حمایت کرده‌اند.

دکتر روحانی با تشکر از رییس مجلس ، هیات رییسه و همه نمایندگان بخاطر  میهمان‌نوازی صمیمانه مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف گفت:  مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان همۀ اَرکان نظام و نمودی از جایگاه بین‌المللی ایران بود.

رییس جمهو خاطرنشان کرد: انتخابات 96 که با حضور پرشور مردم و باشکوه برگزار شد، علاوه بر تجلّی تثبیت اصل مردم‌سالاری دینی در جامعه جوان ایران، 39 سال پس از پایه‌گذاری نظام جمهوری اسلامی، فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه‌ها و رویکردها ، آگاهانه به داوری بنشینند و به گفتمان، اهداف و برنامه‌های رییس‌جمهور منتخب خویش، رأی دهند و اینک که ملت ایران با اکثریت قاطع، بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیده و به برنامه رئیس‌جمهور منتخب رأی داده است، من خود را به تحقق آن برنامه‌ها متعهد می‌دانم و حراست از حقوق همه مردم ـ چه آنهایی که به من رأی دادند و چه آنها که دیگری را برگزیدند ـ وظیفه خود می‌دانم و برای تأمین «آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت» که اهداف اساسی برنامه چهار ساله دولت است، از همه نخبگان و صاحبنظران، مدیران و همه اقشار مردم در کشور مدد می‌جویم.

دکتر روحانی افزود: در این میان، ‌نقش و شأن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی،‌ دارای سهمی ویژه و تعیین کننده است. رییس جمهور و نمایندگان مجلس، وظیفه‌ای مشترک برای تحقق خواست مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزراء که مسئولان اجرائی کشورند تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه‌سازِ رشد و شکوفایی کشور شود، خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه راهی که امروز آغاز می‌کنیم، شروع یک همکاری چهارساله خواهد بود، تصریح کرد: وزیرانی که با معرفی رییس‌جمهور و رأی اعتماد نمایندگان مجلس، بار مسئولیت اداره کشور را به دوش می‌گیرند، باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت، از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود و همچنانکه رهبری معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند، مسائل اصلی کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد.

دکتر روحانی گفت : امروز به لطف خداوند و همت مردم، برخی از چالش‌های سال 92 را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته، آماده تدبیر و عبور از چالش‌های بزرگِ پیش‌رو هستیم.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز، دیگر کسی نمی‌تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید؛امروز، دیگر کسی از آشفتگی در اقتصاد ایران و تورم 40 ‌درصدی و کاهش تولید ملّی و توقف اشتغال‌زایی سخن نمی‌گوید. امروز، دولت، به یُمن اعتماد روزافزون مردم ـ که در رأی سیاسی و عمل اقتصادی آنان تجلی یافته است ـ می‌تواند این سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل نماید.

 رییس جمهور با بیان اینکه هنوز راه درازی تا رسیدن به زندگی شایسته برای این مردم سربلند و دستیابی به جایگاه بایسته در خانواده جهانی باقی مانده که برای طی آن نیاز به گام‌هایی بلندتر و یارانی همراه‌تر داریم، گفت: دولت تدبیر و امید، عزم آن دارد که در فرصت چهارساله دوم، بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار، به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است.

دکتر روحانی افزود: دولت دوازدهم برای هماهنگی هرچه بیشتر سیاست‌ها و مدیریت‌های اقتصادی، به فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اقدام و نظارت، سامانی نو خواهد داد و با چابک‌سازی و شفافیت دستگاه‌های دولتی، زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت.

رییس جمهور در ادامه سخنانش در تشریح برخی اصول مورد نظر دولت دوازدهم اظهار داشت: هفته قبل، مجموعه‌ای تحت عنوان برنامه و خط ‌مشی دولت دوازدهم به همراه معرفی وزرا و برنامه‌هایشان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. آن‌چه در برنامه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده، برگرفته ازهمان برنامه ارایه ‌شده در ایام انتخابات به پیشگاه ملت است که مورد تأیید مردم قرار گرفت.

دکتر روحانی درباره بند اول این اصول تصریح کرد: دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام حکمت و رحمت و سیاست‌گذاری و عمل به مشی اعتدالی تشکیل می‌شود. تصمیم‌ بر مبنای خرد جمعی، بنیان نظام تصمیم‌گیری ما خواهد بود و بر همین اساس جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلفِ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اصول عمل دولت است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بر اساس اصل دوم، دولت دوازدهم بر مبنای واقع‌بینی و لحاظ کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و کاستی‌ها و نقاط ضعف عمل خواهد کرد. دولت، شجاعانه ولی با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت. دوراندیشی در هر تصمیمی از محیط‌ زیست و عرصه اجتماعی تا سیاست خارجی، شرط عقل است. واقع‌بینی و تدبیر هدفمند، تصمیم‌گرفتن بر مبنای دانش و تجربه بشری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته، بنیان عمل دولت خواهد بود.

دکتر روحانی رعایت کامل حقوق شهروندی را سومین اصل مورد نظر دولت معرفی و خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم، منشور حقوق شهروندی را به عنوان نقشه راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تدوین نمودیم و در دولت دوازدهم بر رعایت کامل آن پای ‌خواهیم فشرد. دولت بر مدار استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهروندی، سرلوحه عملِ دولت در عرصه سیاست داخلی، خواهد بود.

رییس جمهور گفت: هدف همه اقدامات دولت، معطوف به تأمین منافع ملی همه ایرانیان و ارتقای کیفیت زندگی آنان است و اصل چهارم مورد نظر این است که دولت دوازدهم خواستار «آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور است.»

دکتر روحانی پنجمین اصل مورد نظر دولت را مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد برشمرد و اضافه کرد: دولت دوازدهم مقابله ریشه‌ای و همه جانبه با فساد را لازمۀ قطعی تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی می‌داند. همه دستگاه‌ها مکلفند برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد و بالاخص کاهش احتمال بروز فساد در روندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا داشته باشند که البته نیازمند شفاف‌سازی و ارتقای رویه‌های سلامت اداری در همه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضائیه است.

رییس جمهور در بخش بعدی سخنانش با بیان اینکه در اینجا چند نکته صریح در زمینه برنامه اقتصادی دولت خدمت نمایندگان و ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم، اظهار داشت: کشور ما امروز با مشکلاتی در حوزه‌هایی نظیر نظام بانکی، بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی و آب و محیط زیست مواجه است. عدم توجه کافی به عمق این مسایل در مقطع کنونی می‌تواند دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های گوناگون با آسیب مواجه کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: اولین ویژگی مشترک مشکلات ذکر شده به‌رغم تنوع زیاد آنها این است که همگی به تدریج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پیدا کرده‌اند. به عبارت دیگر، وقوع همه آنها قابل پیش‌بینی بوده است. ویژگی دوم این است که یک یک آنها، نه از خارج نظام تصمیم‌گیری، بلکه از دل تصمیمات و سیاستهای اتخاذ شده بیرون آمده‌اند. انباشت مشکلات ذکر شده، ما را به این جمع‌بندی رسانده که تغییر در شیوه‌ی اداره‌ی اقتصاد کشور، یک الزام است و البته، برای انتخاب مسیر درست اصلاحات اقتصادی، ضروری است به چرایی پایداری مشکلات اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اولین نکته آن است که علی‌رغم تمامی اقدامات خوبی که توسط دولت‌های پیشین انجام شده، رفع مشکلات ساختاری، از سوی دولت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و شکاف بزرگ میان سطح رفاه مورد انتظار مردم و مشکلات ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده است. همین باعث شده است که نتوانیم ضعف‌های بعضاً بزرگ سیاست‌گذاری‌مان را مشاهده کرده و از آنها به خوبی درس بگیریم.

دکتر روحانی ادامه داد: ما اینک با این واقعیت مواجهیم که درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال‌های نیمه دوم دهه 80،  فعلاً تا چند سال دیگر، در دسترس نخواهد بود. پس اولین نکته مهم آن است که فضای جامعه و همچنین توقعات جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از 50 میلیارد دلاری نفت، باز تنظیم کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم سرنوشت مردم را در حوزه‌های مهمی مانند امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی که باید بیش از هر چیز دیگر از ثبات و بهبود مستمر برخوردار باشند، به بازار پرتلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن، گره بزنیم، اظهارداشت: هیچ کشوری نتوانسته است با مصرفِ بدون جایگزینی دارایی‌های طبیعی و مالی خود ،رفاه پایدار را برای مردمش به ارمغان بیاورد. نکته اصلی و مشترک در میان مشکلات متنوع ما در همین واقعیت تلخ نهفته است که دارایی‌هایمان را به جای آنکه حفظ کنیم و بر آنها بیفزاییم، مصرف کرده‌ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی‌ها در مرز هشدار قرار گرفته‌اند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل، چاره‌ای ندارد جز آنکه تغییرات بنیادی در شیوه اداره منابع کشور را به عنوان مهمترین اولویت، در دستور کار خود قرار دهد، گفت: اولین مسأله؛ میزان دارایی‌های طبیعی و مالی کشور امکان اداره مسرفانه به شیوه گذشته را نمی‌دهد و دوم اینکه منبع به ظاهر شفابخش همیشگی، یعنی درآمدهای نفتی، حداقل تا چند سال پیشِ رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مُسکّن قبلی خود را ایفا کند .

"نکته دوم آن که، باید توجه داشت اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم است. گاهی ابعاد مسائل اقتصادی و بیم دولت‌ها از واکنش‌های اجتماعی سبب می‌شود تا دولت‌ها در انجام اصلاحات اقتصادی تعلل کرده و با به تعویق انداختن اصلاحات، هزینه‌های بیشتری را به نسل آینده تحمیل کند".

رییس جمهورخاطرنشان کرد: تجربه‌ نظام جمهوری اسلامی نشان داده است که مردم عزیز ما اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها، صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها ،در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، علی‌رغم سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود،مردم، مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می‌دهند این را مردم در انتخابات با زبان رأی به خوبی اعلام کردند و مردم که حرکت به سمت قله پیشرفت، صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌ است.

دکتر روحانی افزود:اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است، مردم از ما انتظار دارند درمان درد کنیم، نه کتمان بیماری.مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می‌طلبند. ما دو گزینه بیشتر، پیش‌رو نداریم: یا از سر اختیار و با تدبّر و تأمل، اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآوریم، یا با تشدید مشکلات و پس از پرداخت هزینه‌های فراوان، به صورت منفعلانه به مهار دشواری‌ها و بحران‌های ناشی از نپرداختن درست به مسایل، تن دهیم.

رییس جمهور اضافه کرد: دولت یازدهم در راستای گزینه نخست، با سختکوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان توانسته است، زمینه را برای پرداختن به مسایل اساسی و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران فراهم نماید.

دکتر روحانی گفت: برنامه اقتصادی دولت دوازدهم، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یعنی دستیابی به یک اقتصاد درونزا و برونگراست. سیاست‌های دولت در جهت ارتقای درونزایی و برونگرایی اقتصاد، در برنامه دولت دوازدهم تشریح شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه دستیابی به اقتصادی درونزا و برونگرا، نیازمند غلبه بر چالش‌های مهمی است که در شرایط کنونی، کشور با آن، مواجه است، اظهارداشت: یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی،عدم تعادل در بودجه دولت است.طی دهه‌های گذشته، اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و نوسان زیاد این درآمدها، همواره سبب عدم تعادل در بودجه دولت ‌شده است. داستان تکراری در اقتصاد ما آن است که هرگاه قیمت نفت افزایش پیدا کرد، مخارج دولت هم افزایش پیدا کرد، اما وقتی قیمت نفت با کاهش مواجه می‌شود دولت نمی‌تواند مخارج خود را به همان میزان کم کند و همین باعث کسری بودجه و تورم در کشور شده است. اینک پس از افت شدید قیمت نفت در سال 93، توجه به این مساله اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: عدم تعادل در بودجه دولت در کنار عرضه گستره‌ای از خدمات عمومی از سوی دولت، در صورتی که استمرار داشته باشد، سبب خواهد شد تا از یک سو، کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش یابد که مسلماً قابل تداوم نخواهد بود. برای رفع این عدم تعادل، باید اتکای درآمدهای دولت به منابع پایدار افزایش یابد، و از این رو ما در پی انجام اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم.

رییس جمهور تصریح کرد: در دولت دوازدهم ما به سمت یک نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت خواهیم کرد و تمرکز سیاست‌های مالیاتی به جای افزایش در نرخ مالیات، بر افزایش پوشش مالیاتی قرار خواهد گرفت. کاهش در معافیت‌های مالیاتی در کنار افزایش پوشش مالیاتی می‌تواند علاوه بر ایجاد کارایی، عدالت در مالیات‌ستانی را نیز به همراه داشته باشد.

"علاوه بر آن، دولت نیازمند آن است تا نه تنها از رشد هزینه‌های خود بکاهد، بلکه بتواند منابع خود را به صورت کارا تخصیص دهد. به همین منظور، نظام ارائه خدمات عمومی به خصوص در حوزه‌های درمان و آموزش، تغییر خواهد کرد و بخشی از خدمات دولتی توسط بخش خصوصی و به عنوان خرید خدمت ارائه خواهد گردید."

رییس جمهور خاطرنشان کرد: حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن در ارائه خدمات عمومی، مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام قیمت‌گذاری، انگیزه‌های اقتصادی لازم را برای حضور این بخش، ایجاد کنیم که نیازمند حمایت و پشتیبانی شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.به علاوه اجرای بخـشی از طرح‌های عمـرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و از طریق اهرمی‌سازیِ منابع عمومی صورت خواهد گرفت؛ امری که در برنامه ششم توسعه و در قانون بودجه امسال بدان اشاره شده است.

رییس جمهور گفت: البته مردم عزیزمان، به حق انتظار دارند که در گام اول، دولت و بلکه کل حاکمیت، بر خود سخت بگیرد و از هزینه‌های زاید مجموعه سازمان‌های بخش عمومی بکاهد. انجام اصلاحات محدود به بودجه دولت نمی‌شود، بلکه ترازنامه‌ بانک‌های کشور نیز نیازمند چنین اصلاحاتی است.

دکتر روحانی افزود: ضعف در نظارت‌ بانکی، گسترش مؤسسات مالی و پولی غیرمجاز، سیاستگذاری نادرست پولی، تأمین مالی دولت از طریق نظام بانکی، رونق کاذب در بخش مسکن و انتقال بخشی از دارایی‌های شبکه بانکی به این حوزه و هم‌چنین بنگاه‌داری بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی در دهه‌های گذشته، سبب شده است تا امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشد. تجمیع این مشکلات در طول سال‌ها، امروز خود را به صورت نرخ‌های سود بالا و کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها، بروز داده است.

رییس جمهور با بیان اینکه نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی به عنوان محل تأمین منابع برای اجرای طرح‌های دولت و حاکمیت باید تغییر کند، اظهار داشت: برنامه دولت آن است که بودجه خود را تراز کند، اما علاوه بر آن، سیاستگذاری در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای حاکمیتی نیز باید به گونه‌‌ای باشد که بار تأمین مالیِ کسری بودجه دولت، شهرداری‌ها و سایر نهادها بر عهده بانک‌ها نیافتد.

دکتر روحانی تصریح کرد: در دولت دوازدهم برنامه اصلاحات نظام بانکی با جدیت هر چه تمام‌تر ادامه خواهد یافت. دولت و بانک مرکزی به دنبال آن هستند تا از طریق ایجاد نظام رتبه‌بندی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی در کشور، برنامه تجدید ساختار بانک‌ها را به اجرا درآورند و در این ارتباط، برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی، عملیاتی خواهد شد.

رییس جمهور ادامه داد: همچنین از آنجا که بخش مهمی از ایجاد شغل در بنگاه‌های کوچک صورت می‌گیرد و با توجه به اولویت موضوع اشتغال در افق میان‌مدت، بر اساس سیاست‌های دولت دوازدهم، تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده‌تری برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اصلاحات اساسی در بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی، نظام بانکی، فضای کسب و کار و نظام بنگاه‌داری، از جمله محورهای اصلی برنامه اصلاحات ساختاری دولت است و انتظار می‌رود که با انجام آن، کشور در مسیر پیشرفت پایدار قرار گیرد.

رییس جمهور گفت: در زمینه مسأله فقر و توزیع درآمد، هر چند مجموعه موارد توضیح داده شده می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در چهره فقر و توزیع درآمد در کشور شود، اما علاوه بر اقدامات فوق، ما برای دستیابی به اهداف عدالت اجتماعی، نیازمند تغییر در شیوه حمایتهای اجتماعی نیز هستیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: دولت دوازدهم، حمایت‌های اجتماعی را از یک پوشش گسترده و بدون هدف‌گیری دقیق که به اتلاف منابع کشور انجامیده، به تمرکز بر پوشش گروه‌های نیازمند تغییر خواهد داد. از سوی دیگر، حمایت‌های اجتماعی نامشروط را به صورت حمایت‌های مشروط و زمان‌دار اصلاح می‌کند.

رییس جمهور اظهار داشت: انتظار می‌رود با انجام این اقدامات که در برنامه تشریح شده است، وضعیت معیشتی حدود ۱۰ میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر تا سال ۱۳۹۹، بهبود ۵ برابری داشته باشد و ان‌شاء الله فقر مطلق ریشه‌کن شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: در زمینه اشتغال نیز به دلیل شرایط ویژه بازار کار، دولت دوازدهم، علاوه بر تلاش در جهت افزایش رشد اقتصادی، که مهمترین مسیر ایجاد شغل پایدار و درآمدزاست، سیاست‌های فعال بازار کار را به اجرا در خواهد آورد. از این رو با اولویت‌گذاری نسبت به استان‌های محروم و استان‌های با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط، طرح کارورزی را به اجرا می‌گذارد تا با کاهش هزینه‌های آموزش نیروی کار، انگیزه بنگاه‌ها را برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش دهد.

رییس جمهور افزود: دولت هم‌چنین به منظور کاهش هزینه‌های بنگا‌ه‌های اقتصادی در بکارگیری نیروی کار جوان، طرح معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما را برای شغل اولی‌هایِ  طرح کارورزی، اجرایی خواهد کرد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه سیاست داخلی، ایران جامعه‌ای گسترده، دارای تنوع‌های زبانی، قومیتی، دینی، مذهبی و اجتماعی است. احترام نهادن به همه این تنوع‌ها، از اولویتهای‌ دولت دوازدهم خواهد بود. وزرای دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی مختلف را مدنظر داشته باشند. استفاده از زنان و جوانان در سمت‌های معاونت و مدیرکلی وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد شد.

رییس جمهور گفت: دولت دوازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل‌های مردم نهاد کشور تأکید داشته و حق شهروندان را در انجام فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد.

دکتر روحانی اضافه کرد: دولت یازدهم با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی برداشته و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه‌های جدی‌تری مدنظر خواهد بود. همچنان که سایر قوا را نیز به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به اولویت‌های سیاست خارجی دولت، گفت: سیاست خارجی دولت یازدهم، تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان بوده است. در این مسیر؛ پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور، با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت‌های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه‌ای از تعاملات و همکاری‌ها با جهان گشوده شد. قطعنامه‌های تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران وضع شده بود، یک جا لغو گردید. سپس مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با جهان شتاب تازه‌ای گرفت و در حوزه‌های انرژی و فناوری و تجارت گام‌های بلندی برداشته شد و آنها که با فشارهای سیاسی و قطعنامه‌های تحریمی در انتظار بی‌ثباتی و ناامنی در ایران بودند، ناکام ماندند.

دکتر روحانی با بیان اینکه اکنون فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شده ،اظهارداشت: ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت‌ها؛ بلکه توافقی برد - برد و متوازن می داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی را با جهان، گشوده است.

رییس جمهور تاکید کرد: علت بهانه‌جویی‌ها و عهدشکنی‌های دولت جدید آمریکا، توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود، و شکست آمریکا، در زیاده‌خواهی‌هاست. ایران به تعهدات خود پای‌بند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد داد. آنها که تلاش می‌کنند مجدداً به زبان تحریم و تهدید باز گردند، زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن‌تراشی و هراس‌افکنی تنها خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.

دکتر روحانی گفت : کسانی که در ماه‌های اخیر از پاره کردن برجام سخن ‌می‌گفتند، اخیراً به توصیه برخی مشاورین خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند. این در حالی است که 7 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده است.

رییس جمهور اضافه کرد: جهانیان در ماه‌های اخیر به وضوح دیده‌اند که این ایالات متحده آمریکا و به ویژه در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ است  که توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و علاوه بر بدعهدی مستمر و مکرر در برجام، از توافق پاریس تا توافق با کوبا و از نفتا تا توافق مشارکت با ماوراء اقیانوس آرام را زیرپا گذاشته و به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است، و نه طرف مذاکره ای قابل اعتماد. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ پرافتخار خود به تمامی تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و خواهد بود؛ ولی با پشتوانه حمایت و استقامت مردم بزرگ ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌نماید.

رییس جمهور خطاب به دولتمردان جدید آمریکا تصریح کرد: باید بدانند که تجربه شکست خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه‌ها برگردند، یقیناً ایران در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات باز خواهد گشت. برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی برجنگ و یک جانبه گرایی است و اگرچه این، ترجیح جمهوری اسلامی ایران است ولی تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: منطقه پرتنش غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی‌گری و خشونت در وضعیت بسیار خطرناکی بسر می برد. ایران خواستار منطقه‌ای امن، قدرتمند، باثبات و پیشرفته است و همکاری منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را تنها راه دستیابی به اهداف مشترک و مقابله با نابسامانی‌های درونی و تحمیلی بر منطقه می‌داند.

 رییس جمهور گفت: بی‌ثباتی در منطقه دو نتیجه بیشتر نخواهد داشت؛ گسترش افراطی‌گری و تشدید وابستگی. ایران خشونت گروه‌های تکفیری و تلاش برای کسب امنیت از طریق وابستگی به قدرت‌های خارجی را چالش اصلی امنیت منطقه می‌داند و با حسن نیت و عزم قاطع به دنبال ثبات و صلح در منطقه است. مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه‌ای دارد و ایران به عنوان لنگرگاه ثبات، دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می‌کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است.

دکتر روحانی با بیان اینکه بر همین اساس، اولویت بنیادین سیاست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه منطقه‌ای است، افزود: اولویت اصلی دیگر سیاست خارجی تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. دولت دوازدهم با هدف دستیابی به حضور مؤثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فناوری و گردشگر، تقویت بازارهای صادرات کالای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌‌سازی برای حضور مؤثر و هدفمند بخش خصوصی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و نیز شناسایی فرصت و مزیت‌های نسبی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.

رییس جمهور در تشریح اولویت‌های سیاست فرهنگی دولت دوازدهم اظهار داشت: اخلاقی زیستن، زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و بسط آزادی‌های قانونی و مخصوصاً دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای که امروز معضل اصلی ما در بخش اجتماع و فرهنگ است، از اهم رئوس سیاست فرهنگی دولت است. موضوع بعد ، کیفیت‌گرایی در مدارس و دانشگاه‌هاست که به عنوان مهم‌ترین اقدام فرهنگی دولت خواهد بود و همچنین کارآمدی دانشجویان و دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند در جامعه شغل و فعالیت را برعهده بگیرند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در زمینه محیط زیست برنامه دولت اصلاح مدیریت منابع آب است که یکی از عوامل مشکلات زیست محیطی است. مقابله با فرسایش خاک بویژه در مسأله احیاء جنگل‌ها و مراتع، مقابله با آلودگی هوا مخصوصاً در کلان‌شهرها و بویژه مقابله با ریزگردها که در این زمینه با معاونت سازمان محیط زیست به طور مفصل صحبت کردم که اولویت‌های ما در این 4 سال در زمینه محیط زیست چه خواهد بود و چه اقداماتی را باید انجام دهیم. همچنین حفظ جنگل‌ها و مراتع، مدیریت پسماندها و مدیریت فاضلاب از دیگر رئوس برنامه های دولت در این حوزه است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در مساله اولویت‌های اجتماعی، اولین مسأله بهداشت و درمان است. طرح تحول سلامت نشان دهنده این مسأله است که دولت یازدهم برای این مقوله اهمیت فراوانی قایل بود و دولت دوازدهم نیز این مسأله را در اولویت کاری خودش خواهد داشت. اما نظام سلامت کشور، نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول این اصلاحات در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم تشریح شده است.

دکتر روحانی ادامه داد: ما به این اصلاحات نیاز داریم تا بتوانیم بر منابع پایدار متکی باشیم و همچنین مثل همه بخش‌های دولتی ما نیازمند اتکاء به مردم و کاهش تصدی‌گری هستیم.

رییس جمهور گفت: مسأله بعد بهبود سطح پوشش و کیفیت ارایه خدمات بیمه‌ها است. موضوع بعدی که بسیار مهم است و در این برنامه به شکل مفصل آمده، مسأله آسیب‌های اجتماعی است که دولت به جد این مسأله را دنبال می‌کند و بسیار خوشحالیم که در این سال‌های اخیر آسیب‌های اجتماعی مقداری کاهش پیدا کرده و این راه را ادامه می‌دهیم و نکته آخر اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه این خلاصه‌ای از برنامه دولت است که تفصیل این برنامه در خدمت نمایندگان محترم هست و تفصیل بیشتر آن در کتاب برنامه آمده است، افزود: برنامه‌ای که خدمت نمایندگان داده شده، حدود 77 صفحه است و کتاب برنامه دولت دوازدهم 232 صفحه است که اینها را نمایندگان محترم مطالعه کرده و آگاه هستند.

دکتر روحانی در قسمت دوم سخنان خود اظهار داشت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بنده برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده، پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و در نظر داشتن ملاک‌های کارآمدی و هماهنگی در مسیر اعتدال، 17 نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود انتخاب و برای تصدی مسئولیت وزارت به مجلس معرفی کردم.

رییس جمهور تصریح کرد: به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم توانمندی‌های خود را برای توسعه کشور، خدمت به مردم، تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی بکار خواهند گرفت.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه این روزها بسیار در فضای حقیقی و در فضای مجازی شایع است که بنده در معرفی وزرا تحت فشار بوده ام، خاطرنشان کرد: در معرفی این 17 وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبودم. همه جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها، پیشنهاداتی به بنده داشتند، اما هیچ فشاری بر رییس جمهور در این زمینه نبوده و شایعاتی مثل اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده، شایعه درستی نبوده است.

رییس جمهور گفت: بنده در دولت دوازدهم عیناً همانگونه که در دولت یازدهم عمل کردم، کار را پیش بردم. با رهبری معظم انقلاب به عنوان رهبر، به عنوان بزرگ و به عنوان کسی که بنده 50 سال است با او رفاقت دارم و به او ارادت می‌ورزم، معمولاً همه مسایل مهم را با ایشان به مشورت می‌گذارم و ایشان هم با کمال محبت، آنچه که مصلحت کشور است، تذکر می‌دهند. بنابراین معرفی وزرا کاملاً در چارچوب قانون اساسی است.

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز رییس جمهور 17 وزیر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی می کند و ان شاء‌الله در فرصت آینده یک وزیر باقیمانده هم معرفی می شود. بنده خیلی دلم می‌خواست که با همه این 17 وزیر، او را هم معرفی کنم، اما به دلایلی به تأخیر افتاد. از جمله اینکه با یک فردی که با هم صحبت کرده بودیم و قرار بود این مسئولیت را بر عهده بگیرد، در ساعات آخر که لیست آماده تقدیم به مجلس بود، ایشان اعلام انصراف کرد و دیگر در آن ساعات باقیمانده فرصت نبود که با فرد جدیدی صحبت کنیم و هماهنگی‌های لازم انجام بگیرد.

رییس جمهور اظهار داشت: به هر حال بعد از انتخاب وزرا برای این وزارتخانه سرپرست منصوب و در فرصت قانونی وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهم کرد.

 

نظر شما