دبیرخانه فراکسیون امید منتشر کرد؛

گزارش عملکرد فراکسیون امید در فرایند معرفی و رای اعتماد وزرا

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۱۴:۵۷:۱۱
کد خبر: ۶۰۴۰۰۷
گزارش عملکرد فراکسیون امید در فرایند معرفی و رای اعتماد وزرا
جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم، پس از پنج روز کار فشرده نمایندگان به پایان رسید و در نهایت ۱۶نفر از۱۷ وزیر معرفی شده توانستند با گرفتن رای اعتماد از مجلس راهی وزارتخانه‌های محل خدمت خود شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دبیرخانه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برای پاسخ دادن به این سوالات، اقدامات انجام شده از سوی فراکسیون را در دو بخش اقدامات قبل از معرفی کابینه و اقدامات پس از معرفی اعضای کابینه به شرح زیر به اطلاع رسانده است:

اقدامات پیش از معرفی کابینه:

فراکسیون امید بنا بر تصمیم گیری به عمل آمده در هیات رئیسه و شورای مرکزی، در نخستین گام اقدام به تهیه شاخص های ارزیابی وزرای دولت یازدهم نمود و با تشکیل کمیته ارزیابی، نظر همه اعضای فراکسیون درباره عملکرد تک تک وزرا به لحاظ شاخص هایی که تعیین شده بود، جمع آوری شد. پس از جمع بندی این نظرسنجی و تجمیع امتیازات شاخصهای مختلف در کمیته ارزیابی، گزارشی محرمانه از نتایج، جهت ارائه به ریاست محترم جمهوری مهیا شد.

همچنین کمیته ای نیز جهت تعامل با دولت برای تعیین مولفه های تاثیرگذاردر گزینش و انتخاب وزرای پیشنهادی تشکیل شد که اعضای این کمیته طی جلسات مختلف و دیدار با جناب آقای دکتر جهانگیری و انتقال دغدغه ها و اولویت‌های مورد نظر اصلاح طلبان و تشریح برنامه ها و نحوه عملکرد فراکسیون، در نهایت طی جلسه ای با جناب آقای دکتر روحانی، ضمن ارائه گزارش محرمانه ارزیابی وزرای دولت یازدهم و اقدامات انجام شده توسط نمایندگان عضو فراکسیون در ایام تبلیغات انتخاباتی، انتظارات، دغدغه ها و اولویت‌های مورد انتظار از دولت دوازدهم را نیز تشریح کرد.

اقدامات پس از معرفی کابینه:

بعد از آنکه لیست کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس اعلام شد، با توجه به مخالفت‌ها و انتقاداتی که در بین بدنه اجتماعی اصلاح طلبان نسبت به بخشی از کابینه وجود داشت، فراکسیون امید مجلس اعلام کرد که هرگونه اظهار نظر درباره گزینه‌های پیشنهادی به بعد از بررسی تک تک وزرای پیشنهادی در فراکسیون موکول می‌شود. فراکسیون امید با تشکیل ۱۲ کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف، بررسی برنامه‌ها و سوابق هریک از وزرا را به کمیته تخصصی مربوط به آن حوزه سپرد. همزمان با بررسی برنامه های وزرا در کمیته های تخصصی و استماع سخنان آنها، در فرصت کوتاه موجود بین معرفی وزرا تا آغاز جلسات رای اعتماد، برگزاری جلسه با همه وزرای پیشنهادی در دستور کار فراکسیون قرار گرفت.

بر این اساس روز شنبه ۲۱ مرداد ماه، جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید از ساعت ۷ بامداد تا ساعت ۲۰ جهت دیدار و گفت و گو با ۱۰ نفر از وزرای پیشنهادی برگزار شد. در این جلسات به ترتیب آقایان دکتر آخوندی، آوایی، مهندس زنگنه، دکتر ظریف، دکتر علوی، دکتر قاضی زاده هاشمی، مهندس حجتی، مهندس آذری جهرمی، دکتر رحمانی فضلی و سلطانی فر با حضور در جلسه مجمع عمومی فراکسیون، پاسخگوی سوالات، نقدها و مطالبات مطرح شده از سوی اعضای فراکسیون بودند. در این جلسات به طور متوسط در هر جلسه ۱۲ نفر از اعضای فراکسیون امید ضمن بیان نقطه نظرات خود در مورد عملکرد و برنامه وزیر پیشنهادی حاضر در جلسه، سوالاتی را نیز مطرح کردند.

همچنین روز یکشنبه ۲۲ مرداد هم فراکسیون امید در جلسه صبح خود میزبان امیر سرتیپ حاتمی بود و در جلسه بعد از ظهر هم آقایان شریعتمداری و دکتر صالحی با حضور در جلسه فراکسیون امید به نقدها و سوالات اعضای فراکسیون پاسخ دادند. روز دوشنبه نیز جلسه صبح با حضور آقای دکتر کرباسیان و جلسات بعد از ظهر با حضور آقایان بی طرف و ربیعی برگزار شد. در نهایت روز سه شنبه هم آخرین وزیر پیشنهادی یعنی آقای بطحایی با حضور در جلسه صبح مجمع عمومی فراکسیون، به سوالات و نقدها پاسخ داد.

در این دیدارها درخواست مشخص اعضای فراکسیون امید در پیگیری تحقق مطالبات مردم و تلاش رییس جمهور محترم و اعضای کابینه جهت توسعه و تعالی کشور و به طور خاص به کارگیری زنان، اقوام و جوانان در سمت‌های مختلف مدیریتی به منظور ارتقای منافع ملی و تحرک بیشتر در دولت به وزرای پیشنهادی ابلاغ و در این باره از آنها وعده گرفته شد، همچنین در دیدارهای جداگانه ای که اکثر وزرای پیشنهادی به صورت اختصاصی با جناب آقای دکتر عارف رئیس فراکسیون داشتند، این موارد به صورت جدی مورد مطالبه قرار گرفت.

در ادامه مسیر و همزمان با آغاز جلسات بررسی صلاحیت وزرا، جلسات مجمع عمومی فراکسیون برای تصمیم گیری درباره وزرای پیشنهادی نیز برگزار شد که نهایتا در جلسه روز شنبه و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس ، رای گیری محرمانه از همه اعضای فراکسیون درباره تک تک وزرای پیشنهادی به عمل آمد.

پس از جمع آوری آرا و تجمیع و نهایی شدن نتایج رای گیری، جلسه مشترک روسای کمیته های دوازده گانه فراکسیون با هیات رئیسه فراکسیون برگزار شد و بر اساس گزارش کمیته ها و لحاظ نمودن نتیجه رای گیری محرمانه در فراکسیون، نهایتا تنها یک نفر از وزرای پیشنهادی، نتوانست رای لازم برای حمایت فراکسیون را به دست بیاورد و ۱۶ نفر از وزرای پیشنهادی مورد حمایت فراکسیون امید قرار گرفتند . بنابراین تصمیم فراکسیون حمایت از اکثریت قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی بود و این موضوع روز یکشنبه توسط کمیته مدیریت صحن که پیش از این در جلسه هیات رییسه فراکسیون انتخاب و اعضای آن معرفی شده بودند، به اطلاع اعضا رسید و اعضای فراکسیون امید بر اساس تعهد اخلاقی خود به این فراکسیون در فرآیند رای گیری مشارکت نمودند که بررسی تعداد آرای موافق و مخالف تمامی وزرای پیشنهادی موید همین موضوع است .

در نهایت و با پایان یافتن مرحله رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، فراکسیون امید مجلس ضمن آرزوی توفیق برای دولت دوازدهم، بار دیگر بر عملیاتی شدن وعده های وزرا در جلسات مختلف با فراکسیون امید و در صحن علنی مجلس و برنامه های ارائه شده و مطالباتی که از سوی نمایندگان و از زبان مردم مطرح شده بود، تاکید می کند. بدیهی است فراکسیون امید نحوه و میزان عمل وزرا به این وعده ها را رصد خواهد کرد و در راستای حمایت از دولت و وزرا بر عملکرد آنهاو  بخشهای مختلف دولت نظارت خواهد نمود تا ان‌شاءالله مطالبات مردم محقق و پیشرفت و توسعه و تعالی کشور رقم بخورد.

و من الله التوفیق و علیه التکلان
دبیرخانه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی
مرداد ۱۳۹۶

نظر شما