گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم؛

رسیدن به رشد مثبت ۶.۵ درصدی صنعت در سال ۹۵

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۱۳:۴۸:۴۸
کد خبر: ۶۰۵۵۳۰
رسیدن به رشد مثبت ۶.۵ درصدی صنعت در سال ۹۵
وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم توانست روند منفی رشد صنعت را متوقف کند و در پایان سال ۱۳۹۵ به رقم مثبت ۶.۵ درصد برساند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش های اقتصادی در سال‌های اخیر باتوجه به تأثیر پذیری بسیار از عوامل بیرونی همچون تحریم‌های بین المللی با روندی متفاوت از سال‌های پیشین مواجه بوده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ رشد تا تیرماه ۱۳۹۶ بر مبنای سال پایه ۱۳۷۶ منتشر می‌شد، که در مردادماه سال ۱۳۹۶ سال پایه از ۱۳۷۶ به ۱۳۹۰ تغییر پیدا کرد.

بررسی سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی نشانگر میزان تاثیرگذاری این بخش بر اقتصاد کشور بوده و روند تغییرات آن در سال‌های اخیر می تواند گویای تأثیر پذیری این بخش از رویدادها و عوامل داخلی و بین‌المللی مؤثر بر تولید و تجارت محسوب شود.

بر اساس این آمار، نرخ رشد صنعت به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ در سال ۱۳۹۱ نزدیک به منفی ۱۰.۵ درصد بود و در پایان سال ۱۳۹۵ به رقم مثبت ۶.۵ درصد رسید.

این در حالی است که نرخ رشد فصلی بخش صنعت از فصل چهارم سال ۱۳۹۴ روند مثبت و رو به رشدی را آغاز کرد به نحوی که در فصل چهارم سال ۱۳۹۵ این نرخ به ۱۲.۱ رسید. با توجه به برآوردهای صورت گرفته پیش بینی می‌شود در فصل اول سال ۱۳۹۶ نیز این روند رو به رشد کماکان ادامه یابد.

همچنین نرخ رشد صنعت به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۱ نزدیک به منفی ۴.۵ درصد بود که در پایان سال ۱۳۹۵ به مثبت ۶.۵ درصد بهبود یافت.

با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران بخش صنعت کشور در سال ۱۳۹۲ با رشد منفی ۹ درصد یکی از پایین ترین رشدهای خود را در سال‌های اخیر بر اساس قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ تجربه کرده است. تاثیر رشد منفی سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به گونه ای بود که پس از گذشت ۴ سال از وقوع آنها و با رشدهای نسبتا مناسبی که در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ به ترتیب با ۱۳.۳ درصد و ۶.۵ درصد در بخش صنعت رخ داد، این بخش توانست اندازه بازار خود را در انتهای سال ۱۳۹۵ مجددا به سطح سال ۱۳۹۰ بازگرداند.

شایان ذکر است که رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت های اقتصادی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ برای بخش صنعت در سال ۱۳۹۱ منفی ۴.۱ بود که در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۶.۹ درصد افزایش یافت.

همچنین سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی به تفکیک بخش به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ که در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۱۸.۹ درصد بود در سال ۱۳۹۵ به ۱۹.۵ درصد رسید.

نظر شما