عیسی کلانتری در حاشیه جلسه هیات دولت:

وزارت نیرو موظف به تامین حقابه است

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۱۲:۰۵:۲۱
کد خبر: ۶۰۶۹۹۹
وزارت نیرو موظف به تامین حقابه است
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاچه ها و تالاب ها با سیلاب زنده اند؛ زمانی که سدی در بالادست احداث شود مانع ورود سیلاب به این حوضه های آبی می شود بنابراین تامین حقابه باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، عیسی کلانتری در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره علت خشک شدن دریاچه عباس آباد در بهشهر اظهار کرد: اکنون در مورد دلیل خشک شدن این دریاچه حضور ذهن ندارم اما اصولا تمام دریاچه ها و تالاب های کشور با سیلاب زنده اند؛ وقتی سدی ساخته می شود سیلاب مهار می شود که در این صورت دیگر آبی به دریاچه نمی رسد و اگر در این میان حقابه را هم ندهند، دریاچه خشک می شود.

وی ادامه داد: تمام دریاچه ها و تالاب های داخلی که در بالادست آنها سد ساخته شده و حقابه را دریافت نکرده اند، خشک شدند.

کلانتری درباره تاثیر تغییر اقلیم هم گفت: تغییر اقلیم تاثیر کمی بر خشک شدن دریاچه ها دارد حتی در دریاچه ارومیه، طبق بررسی هایی که صورت گرفت، مشخص شد تغییر اقلیم 18 درصد عامل خشک شدن بوده است، باید حقابه را می دادند اما سازمان محیط زیست حقابه را دریافت نکرد.

وی تاکید کرد: آبی که مهار می شود، به سایر مصارف به ویژه کشاورزی می رسد، همین الان هم رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی متاثر از احداث سد است، حتی اگر همین آب را رها کنند تا به گاوخونی برسد بر سر راه در مناطقی مانند اژه و هرند آن را برداشت می کنند و اجازه نمی دهند به تالاب برسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: حقابه محیط زیست باید داده شود اگر هم در آن مسیر رودخانه ای در جریان نباشد، باید با لوله به مقصد برسد، مثلا می گویند آب را از سد رها می کنیم تا به گاوخونی برسد در حالی که در این مسیر کشاورزان و یا دیگر نهادها آن را برداشت می کنند در حالی که وزارت نیرو باید موظف به تامین حقابه باشد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: هر سدی که احداث می شود باید حقابه تالاب، دریاچه یا رودخانه پایین دست آن تامین شود، مثلا باید 60 متر بر ثانیه آب به کارون برسد، وقتی سازمانی ضعیف باشد همه از آن سوء استفاده می کنند.

*** اگر محصولات تراریخته سراطانزا است، اجازه ورود ندهید

کلانتری درباره محصولات ترایخته هم گفت: اکنون 70 درصد مواد غذایی ما از محصولات تراریخته است، 70 درصد خوراک دامی که وارد کشور می شود و روغن نباتی که مصرف می شود تراریخته است، در دنیا 180 میلیون هکتار محصول تراریخته کشت می شود.

وی افزود: بخش عمده تراریخته کمک به محیط زیست است، عمده تراریخته ها برای صرفه جویی در مصرف سم، مبارزه با آفات و بیماری ها است و عمده آلوده کننده های محیط زیست ما به خصوص در مناطق محدود و بسته مانند شمال کشور مصرف سموم و کودهای شیمیایی است، تراریخته ها با سموم مبارزه می کنند یعنی دیگر لازم نیست مثلا برای کرم ساقه خوار در هر هکتار 15 کیلو سم مصرف شود، دوم این که در هیچ جایی از نظر علمی ثابت نشده که تراریخته سرطانزا است.

کلانتری ادامه داد: فقط حرف هایی زده می شود و دیگران آن را بزرگ می کنند اگر تراریخته سرطانزا است چرا خورده می شود و چرا اجازه واردات داده می شود ؟ اگر بد است پس اجازه ورود ندهید. چرا زمانی که قرار است داخل کشور تحقیق شود می گویید تراریخته بد است؟

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سیاسی کردن مقوله تراریخته گفت: اینکه گفته می شود سرطانزا است حداقل علمی نیست. خانم ابتکار اگر ثابت کند سرطان زا است ما تصمیم می گیریم.

معاون رییس جمهوری گفت: محیط زیست به هیچ وجه با توسعه متوازن در تضاد نیست، هر جا که می توانند با رعایت ضوابط محیط زیست توسعه دهند، مشکلی وجود ندارد، اما مساله ما با افرادی است که می خواهند توسعه را بدون رعایت ضوابط محیط زیستی انجام دهند، اما اگر شرایط محیط زیست را قبول نکنند، قطعا مانع فعالیت می شویم .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز