دکتر روحانی هنگام دریافت پیام کتبی نخست وزیر ژاپن:

تاکید بر تسهیل روابط بانکی ایران و ژاپن/ از توسعه روابط و همکاری‌های تهران - توکیو استقبال می‌کنیم

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۴:۰۱:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۱۲۹
تاکید بر تسهیل روابط بانکی ایران و ژاپن/ از توسعه روابط و همکاری‌های تهران - توکیو استقبال می‌کنیم
رییس جمهوری در دیدار فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن از توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران و توکیو استقبال کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حسن روحانی روز چهارشنبه در این دیدار با اشاره به اینکه دو کشور در طول 90 سال گذشته همواره مناسبات و همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند، گفت: توسعه بنادر جنوبی نقش مهم و مؤثری در گسترش روابط ایران و ژاپن و کل منطقه خواهد داشت و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ژاپن نیز می‌توانند در توسعه بنادر و شبکه ریلی، سرمایه‌گذاری کنند.

رییس جمهوری افزود: تسهیل در روابط بانکی ایران و ژاپن موجب ارتقاء سطح مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران – توکیو خواهد شد.

 روحانی برجام را یک توافق مهم بین‌المللی دانست و با اشاره به نقش‌آفرینی مثبت ژاپن در جریان مذاکرات ایران با 1+5، اظهار داشت: امروز پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات و عملیاتی شدن برجام نباید اجازه دهیم که این توافق مهم خدشه‌دار شده و طرفین این توافق بخواهند تعهدشان را زیرپا بگذارند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران براساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر تعهدات خود پایبند بوده و به آنها عمل کرده است، گفت: دولت آمریکا به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده است.

 روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با برخی حرف‌ها و تصویب مقررات و قوانین فضای همکاری بین المللی را تخریب می‌کنند، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر نقض توافق نخواهد بود، اما در برابر عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات و نقض آنها، عکس‌العمل لازم را نشان خواهد داد.

رییس جمهوری ثبات و امنیت در منطقه و شرق آسیا را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار امیدواری کرد گسترش همکاری‌های ایران و ژاپن منجر به توسعه ثبات و امنیت در شرق و غرب قاره آسیا شود.

 روحانی با اشاره به ضرورت تلاش برای برقراری آرامش در منطقه شرق آسیا، گفت: باید همه مسایل از طریق مذاکره حل و فصل شود و از سوی هیچ کشوری تهدیدی علیه دیگران وجود نداشته باشد.

رییس جمهوری تشویق به مذاکره و پایان دادن به مسابقه تسلیحاتی در منطقه را حائز اهمیت برشمرد و خاطر نشان کرد: ما با تحریم کشورها مخالفیم و معتقدیم سیاست تحقیر و تهدیدی که آمریکا در مواجهه با دیگر کشورها در پیش گرفته، هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در راستای توسعه ثبات و امنیت در منطقه دریغ نخواهد کرد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت کمک به مردم برخی از کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن که دچار درگیری و تروریسم شده‌اند، ‌گفت: ایران آماده همکاری در جهت انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه ژاپن به مردم این کشورها است.

ماساهیکو کوموزا فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن نیز در این دیدار با تقدیم پیام کتبی نخست وزیر ژاپن به دکتر روحانی که در آن ضمن تبریک شروع بکار دولت دوازدهم بر توسعه هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های تهران – توکیو تأکید شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف افزایش یابد.

فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن پایبندی ایران بر تعهدات خود بویژه در برجام را مایه اطمینان کشورهای منطقه دانست و گفت: ایران همواره در راستای صلح و امنیت منطقه نقش سازنده‌ای ایفا کرده است و معتقدیم همه کشورهای مذاکره کننده باید نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند باشند.

کوموزا با اشاره به افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، گفت: جامعه بین‌المللی باید از توسعه خشونت و جنگ‌طلبی کشورها علیه یکدیگر جلوگیری کرده و ایران به عنوان کشوری مهم در جهان می‌تواند در این راستا تأثیرگذار باشد.

نظر شما