دور هفتم مذاکرات آستانه آبان ماه برگزار می شود

۱۳۹۶/۰۶/۲۴ - ۱۳:۴۵:۴۳
کد خبر: ۶۱۲۹۷۵
دور هفتم مذاکرات آستانه آبان ماه برگزار می شود
در نشست عالی هیات های مذاکره کننده ایران، روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان، دهه اول آبان ماه زمان برگزاری دور هفتم این اجلاس اعلام شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، این نشست امروز (جمعه) پیش از آغاز اجلاسیه عمومی کنفرانس بین المللی آستانه و در چارچوب هماهنگی تهران، مسکو و آنکارا بانیان این مذاکرات در هتل ریکسوس شهر آستانه برگزار شد.

در این نشست سه ساعته حسین جابری انصاری، الکساندر لاورنتیف و سدات اونال مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه بانیان روند آستانه، ضمن بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و نهایی کردن توافقات کارشناسی به عمل آمده پیرامون اسناد چهارگانه ششمین کنفرانس بین المللی آستانه، در زمینه متن نهایی بیانیه پایانی نشست امروز بحث و تبادل نظر کردند.

جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه در کانال تلگرامی خود نوشت: همچنین توافق شد هفتمین کنفرانس آستانه اواخر اکتبر 2017 (دهه اول آبان 96) برگزار شود.

دیروز نیز جابری انصاری با هیات های روسی، ترکیه ای و سوری در آستانه دیدار و مذاکره کرد.

ایجاد منطقه چهارم امن در ادلب سوریه از موضوع های اصلی دور ششم نشست سوری آستانه است.

افزون بر هیات های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان این مذاکرات، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، قزاقستان به عنوان میزبان، هیات سازمان ملل و کشورهای ناظر در مذاکرات سوری آستانه شرکت دارند.

هیات دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل در مذاکرات آستانه شرکت دارد و 24 نماینده معارضان سوری پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر نیز برای شرکت در این گفت وگوها در پایتخت قزاقستان بسر می برند.

هیات ترکیه نیز به سرپرستی سدات اونال معاون وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات آستانه شرکت می کند.

استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست آستانه شرکت دارد.

از آمریکا هم دیوید ساترفیلد نماینده وزارت خارجه این کشور در امور خاورمیانه به عنوان ناظر در مذاکرات حضور دارد و نائف آسفی تل رئیس بخش سیاسی وزارت خارجه اردن نیز به همین عنوان بر گفت وگوها نظارت می کند.

مذاکرات آستانه که راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه کشور را برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.

توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.

این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.

 

نظر شما