کارشناس روابط بین الملل:

ممنوعیت فروش هواپیما به ایران جنبه تبلیغاتی دارد/ طرح جدید شامل قرارداد با بوئینگ نمی‌شود/ دست بسته آمریکا مقابل برجام

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۹:۲۲:۲۳
کد خبر: ۶۱۳۱۴۷
ممنوعیت فروش هواپیما به ایران جنبه تبلیغاتی دارد/ طرح جدید شامل قرارداد با بوئینگ نمی‌شود/ دست بسته آمریکا مقابل برجام
«علی خرم» کارشناس روابط بین الملل معتقد است، متمم منع فروش هواپیما به ایران جنبه تبلیغاتی دارد و به منظور فشار بر ایران مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با متمم پیشنهادی یک قانونگذار جمهوری خواه برای منع فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران موافقت کرد. تصویب این متمم به رغم هشدارهای برخی از نمایندگان درباره مغایر بودن این اقدام با توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 صورت گرفت. این متمم ها به طور خاص، استفاده از منابع مالی برای مجاز کردن مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیما را ممنوع می کند و اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا را از صدور مجوز جهت فروش هواپیما به ایران منع می کند.

در حالی «پیتر روسکام» نماینده جمهوری خواه آمریکایی پیشنهاد اضافه شدن دو متمم پیشنهادی به طرح بودجه دفاعی سال 2018 آمریکا را مطرح کرد که سال گذشته هم روسکا متمم های مشابهی را پیشنهاد داده بود و به تصویب رسید اما تبدیل به قانون نشد. برهمین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که متمم جدید کنگره آمریکا که توسط جناح تندرو آمریکا طرح شده به منظور افزایش فشار بر ایران است و جنبه تبلیغاتی دارد.

در این مورد «علی خرم» کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بحث متممی مبنی بر اینکه آمریکا به ایران هواپیما نفروشد دنباله رو سیاست­های مقابله با ایران و تلاشی برای تضعیف برجام است.

خرم با بیان اینکه این اقدامات توسط جناح تندرو آمریکا دنبال می شود، افزود: کنگره به تازگی این طرح را ارایه کرده است، بنابراین مشخص نیست این متمم به قانون تبدیل شود. ولی با توجه به جنبه مالی که این طرح دارد می توان پیش بینی کرد که این طرح در ادامه مسیر خود حذف شود.

وی در پاسخ به اینکه این متمم آیا شامل هواپیماهایی که ایران بعد از اجرای برجام خریداری کرد می‌شود یا خیر، گفت: این متمم شامل هواپیماهایی که ایران در دوره آقای اوباما با بوئینگ بسته نمی شود؛ چرا که هر قانون جدید در مجلس متناظر به آینده است. بنابراین این طرح جنبه تبلیغاتی دارد و به منظور فشار بر ایران مطرح شده است.

به رغم آنکه روز چهارشنبه کنگره آمریکا متمم منع فروش هواپیما به ایران را مورد قبول قرار داد اما وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تعلیق تحریم ها علیه ایران را در چارچوب موافقتنامه هسته ای سال 2015 تمدید کرد. بنابراین برای سومین بار آمریکایی ها بر سند پایبندی ایران به توافق هسته ای مهر تایید زدند. این موضوع در شرایطی است که دونالد ترامپ تمایلی به حفظ برجام ندارد و برهمین اساس به دنبال راهی برای تضعیف ایران است.

این کارشناس روابط بین الملل  با اشاره به اینکه دولت کنونی امریکا هنوز به تصمیم جامع و قطعی در مورد برخورد یا تعامل با ایران نرسیده است، گفت: دولت امریکا در حال آزمایش کردن راه‌های گوناگون برای به بن‌بست رساندن برجام بوده اما تاکنون موفق نشده است.

علی خرم تاکید کرد: در کنار ترامپ متاسفانه کشورهایی هم در منطقه مانند اسراییل، عربستان و بعضا ترکیه و مصر هستند که مایلند نتیجه برجام به یک ناکامی برای مذاکرات چندجانبه ١+٥ و ایران بدل شود. اما خوشبختانه هم اتحادیه اروپا، چین و روسیه با زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها موافق نیستند و از خانم مرکل گرفته تا خانم موگرینی و دیگران مستقیما به امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که با روند کنار گذاشتن برجام همراهی نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه ایران بدون توجه به بهانه‌جوی ها و سنگ‌اندازی امریکا در مقابل برجام، باید به عنوان یک طرف برجام تعهدات و مسوولیت‌های خود را بر اساس این توافق بین‌المللی انجام دهد، عنوان کرد: اعتبار حقوقی و بین‌المللی برجام در گرو اجرای آن از سوی طرف‌هاست و مادامی که این توافق به لحاظ حقوقی معتبر باشد، دست امریکا در برابر آن بسته‌ خواهد ماند و قدرت‌های بین‌المللی حاضر به همراهی با امریکا در نقض این توافق نخواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز