همه پرسی به نام کردستان به کام داعش؛

حل بحران عراق به دست مرجعیت عراق و ایران

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۶:۲۰:۱۷
کد خبر: ۶۱۷۱۸۱
حل بحران عراق به دست مرجعیت عراق و ایران
یاسر صادقی- سردبیر

امروز قرار است همه پرسی کردستان عراق برگزار شود و این اتفاق می تواند نمکی بر زخم های عراق باشد. اتفاقی که در بدترین زمان ممکن در حال رخ دادن است. زمانی که عراق هنوز به ثبات نرسیده و نیروهای پیشمرگه، بسیج مردمی و ارتش عراق با هم در حال جنگیدن با داعش تا دندان مسلح هستند.

استقلال کردستان عراق جزو برنامه هایی بود که همیشه از سوی رهبران گروه های کرد عراق پیگیری می شد که با ظلم های صدام کردها برای رسیدن به هدف خود جدی تر شدند تا اینکه صدام سرنگون شد و کردها به کمک شیعیان و اهل سنت توانستند پس از سال ها دولتی با مشارکت مردم و بدون حضور دیکتاتوری خونخوار تشکیل دهند. مجلس و دولت ائتلافی تشکیل و قانون اساسی به تصویب رسید اما اختلاف سر کرکوک و نفت این منطقه از ابتدا وجود داشت اما در بدترین زمان ممکن این اختلاف به اوج خود رسیده است.

اختلاف دولت مرکزی و کردستان عراق از زمان نخست وزیری نوری المالکی به اوج رسید که متاسفانه با لجبازی نوری المالکی و مسعود بارزانی کار به جایی رسید که داعش فضای تنفس پیدا کرد و بخشی از عراق را به راحتی به تصرف خود درآورد. داعش هر روز در عراق پیشرفت می کرد و نوری المالکی تمرکز خود را بر دعواهای لفظی با بارزانی گذاشته بود. نیروهای پیشمرگه هم خود را نه برای مبارزه با داعش بلکه برای مبارزه با دولت مرکزی آماده می کردند.

خوشبختانه در اوج پیشرفت داعش و دعواهای نوری المالکی و بارزانی مرجعیت شیعه عراق همچنین حکومت ایران وارد عمل شدند تا بتوانند دعواهای داخلی را به پایان برسانند و توجه همه گروه ها را به مبارزه با داعش جلب کنند و اتفاقا موفق هم بودند. پس از صحبت های ایران و شخص آیت الله سیستانی گروه ها با وجود اختلاف زیاد صف های واحد تشکیل دادند تا بتوانند داعش که از سوی برخی کشورهای منطقه، آمریکا و اسراییل تغذیه می شد را از عراق بیرون کنند. نوری المالکی هم جای خود را به حیدرالعبادی داد تا این صفوف واحد با همدلی بیشتری کار کنند. 

داعش با همدلی مردم عراق و رشادت های بسیج مردمی، گردان فاطمیون، پیشمرگه های کرد، ارتش عراق و حمایت های ایران در عراق به سمت نابودی رفت و سرزمینی که روزی پایتخت حکومت تروریستی تکفیری داعش بود اکنون به مدفن آنها تبدیل شده است و با ادامه تلاش های نیروهای مختلف تا چند روز دیگر آخرین منطقه ها هم از دست این گروه تروریستی خارج و مردم عراق می توانند نفس راحتی بکشند. اما در این زمان طلایی که همه تلاش ها در حال ثمره دادن است مسعود بارزانی مساله همه پرسی در منطقه کردستان عراق را در بدترین زمان ممکن مطرح کرد. زمانی که همه باید تمرکزشان بر نابودی داعش باشد، این اتفاق می تواند منجر به فروپاشی صف های متحد عراقی و قدرت گرفتن مجدد داعش شود و از همه بدتر احتمال وقوع جنگ های داخلی را افزایش می دهد. در این چند روز مذاکرات زیادی برای راضی کردن مسعود بارزانی برای انجام ندادن همه پرسی انجام شد اما او صراحتا اعلام کرد امروز همه پرسی را برگزار می کند. او اعلام کرده است دولت مرکزی نمی خواهد به حقوق کردستان عراق احترام بگذارد و اراده ای نیز در دولت مرکزی برای پرداخت حقوق و بودجه کردستان وجود ندارد.

این گره کور نه با دندان بلکه با گفت و گو می تواند باز شود. به نظر می رسد مرجعیت شیعه عراق باز هم باید به کمک ایران برای حل این بحران وارد عمل شوند. با صحبت های آیت الله سیستانی و ایران در چند سال گذشته صف های واحد مبارزه با داعش و همدلی در عراق تشکیل شد و اکنون نیز آنها باید به میدان بیایند تا مسعود بارزانی را از این کار خطرناک که ثمره ای جز برافروختن آتش اختلاف داخلی که دودش به چشم مردم عراق و کردستان می رود و به نام کردستان به کام داعش می شود، بازدارند. همچنین دولت مرکزی را راضی کنند با کردستان با تعامل بیشتری رفتار کنند تا خدای ناکرده عراق دوباره جولانگاه داعش و حامیان منطقه ای و غربی اش نشود. حتی اگر مسعود بارزانی امروز همه پرسی را برگزار کند باز هم دلسوزان عراق نباید ناامید شوند و گفت و گو با او و دولت عراق را ادامه دهند تا آرامش به عراق و منطقه بازگردد.

جمله پایانی اینکه "کورده خوشه‌ویسته‌کان ده‌بی ئاگادار ببنه وه ئامانجی سه ره کی شه‌ر ده‌گه‌ل داعش و مه‌فح کردنی وانه که گشتی ناوچه و جیهانی توشی قه‌یران کردووه نه سه‌ربه‌خویی؛ سه‌ربه‌خویی‌ک که له ئه‌نجام دا ده‌بی‌ته هوی له ئاراچونی هیمنایه‌تی و سامانی ناوچه و ته‌نانه‌ت کوردستانیشببی بی که‌ل‌که."

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز