سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

نسل آینده باید با معیار عاشورا در مدارس تربیت شود

۱۳۹۶/۰۷/۰۷ - ۱۳:۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۱۸۹۷۳
نسل آینده باید با معیار عاشورا در مدارس تربیت شود
عضو هیات علمی فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مدرسه مهمترین نهاد اجتماعی فرهنگی است و باید نسل آینده بر اساس معیار و چارچوب فکری مکتب عاشورا در مدارس تربیت شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام علی ذوعلم روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در دانشگاه تهران با اشاره به روزهای نخستین آغاز مدارس و نزدیک شدن به روز عاشورا تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) تراز فرهنگ عاشورایی است که مربیان و مدیران باید آن را به بیش از 13 میلیون دانش آموز سراسر کشور آموزش دهند و از این مکتب برای ارتقاء و توانمندسازی مدارس بهره برداری کنند.

وی افزود: اثرگذارترین نهاد برای گسترش ارزش های انقلابی و مبانی ناب اسلامی مدارس هستند که در سراسر کشور 12 سال تربیت جوانان را بر عهده دارند و آینده جامعه را می سازند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ عمومی مدیریت مدارس بر عهده یک وزارتخانه با ساختار اداری تعریف شده است، تاکیدکرد: برای عملیاتی شدن موضوع هدایت نسل آینده از مدارس به عنوان مرکز فرهنگی - اجتماعی، باید از تمامی ظرفیت های جامعه استفاده کرد.

وی اظهارکرد: بهترین راهبرد برای رسیدن به یک مدرسه کارآمد اسلامی، فراگیری مکتب عاشورا است که با استخراج مولفه ها و برنامه ریزی می توان رفتن مفاهیم، اندیشه، انگیره و رفتار را نهادینه کرد تا در زوایای مختلف جامعه تاثیرگذار باشد.رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با بیان اینکه مدرسه مهمترین نهاد اجتماعی و فرهنگی جامعه است، گفت: باید نسل آینده را بر اساس این معیارها و چارچوب فکری تربیت کرد تا فرزندان ما از استحکام فکری برای دفاع از حق و مبارزه با باطل برخوردار شوند.وی با اشاره به هفت شاخصه برای آموزش دانش آموزان و پیشبرد جامعه بر اساس فرهنگ عاشورا، تصریح کرد: نخستین مولفه دفاع از حق و ایستادگی در مقابل باطل است که در جوامع غربی به آن توجهی نمی شود اما ما به عنوان جامعه اسلامی باید در حفظ و گسترش آن کوشا باشیم.

ذوعلم دومین مولفه را مجاهدت و ایثار دانست و افزود: فرهنگ عاشورا به ما می آموزد که برای دفاع از حق حتی با جمعی اندک در مقابل سپاهی عظیم نهراسیم، دین را بر رفاه خود ترجیح دهیم و از ولایت، بدون در نظر گرفتن گرایشات دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه سومین شاخصه برای تربیت عاشورایی اصلاح گری است، تاکیدکرد: هیچ جریان اصلاح گرایانه حقیقی در سطح عاشورا نیست اما در هر واقعه ای که از اسلام منحرف شدیم فساد به وجود آمد که برای اصلاح آن باید گام برداشت.

او با بیان اینکه عزت طلبی به عنوان نیاز بزرگ جامعه امروز چهارمین مولفه محسوب می شود، اظهارکرد: با وجدان و روح اسلامی نباید زیر بار فشار تحریم ناعادلانه رفت و با شعار «هیهات من الذله» در سیاست، نظام، فرهنگ، اقتصاد و خانواده تبیین کنیم.

وی پنجمین شاخصه را صبر و ایستادگی برشمرد و گفت: امروزه صبر، تحمل و مقاومت به اندازه لازم وجود ندارد به همین دلیل حضرت زینب (س) به عنوان نماد ایستادگی باید برای ما الهام بخش و انگیزه دهنده باشد و در فرآیند تربیتی فرزندان به جای رفاه زدگی قرار گیرد زیرا از مهمترین مولفه های تربیتی محسوب می شود.

ذوعلم با بیان اینکه ششمین مولفه آزادگی است و امام حسین (ع) برترین الگوی آزادگی و رها شدن از بندگی نفس در جهان به شمار می رود، افزود: امروز حرف ما به جهان این است به پیمان ها و سخنان خود پایبند بمانید.

عضو هیات علمی گروه فرهنگی پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اخلاص، اعتماد به خداوند و توحید را آخرین و مهمترین مولفه مکتب عاشورایی دانست و گفت: زمانی به آرمان ها جامعه دست می یابیم که فرهنگ عاشورایی را محقق کنیم و با فرهنگیان توانمند و انقلابی، مکتب امام حسین (ع) را آموزش دهیم.وی اظهار امیدواری کرد که خداوند به وزیر آموزش و پرورش و دولت توفیق دهد تا فراتر از مرزبندی جناحی، به مدارس به عنوان کانون های اساسی تربیت نسلی اندیشه ورز، مجاهد، کارآمد و خلاق خدمت کنند.ذوعلم همچنین با بیان اینکه جامعه ما از سال هایی که اسلام را پذیرفت از ذخیره عاشورایی بهره برداری کرده است، تاکید کرد: در تاریخ تحولات ایران از جمله در موضوع نهضت تنباکو، مشروطیت پیش از انحراف، 15 خرداد سال 42، انقلاب اسلامی سال 57، هشت سال دفاع مقدس، مقابله با فتنه سال 88، داشتن امنیت، عزت، شرف و حضور در جبهه مقاومت، الهام گرفته از فرهنگ عاشورا است و باید ادامه یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز