سخنگوی دولت:

لایحه بودجه ۹۷ آذرماه تقدیم مجلس می‌شود/ واگذاری ۱۴۱۸ پروژه نیمه تمام در سال جاری/ بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۳۱ پروژه را واگذار کردیم

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۸:۳۵:۳۶
کد خبر: ۶۲۱۸۴۲
لایحه بودجه ۹۷ آذرماه تقدیم مجلس می‌شود/ واگذاری ۱۴۱۸ پروژه نیمه تمام در سال جاری/ بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۳۱ پروژه را واگذار کردیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: لایحه بودجه ۹۷ قبل از ۱۵ آذر تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پیش از ورود به ارائه گزارش عملکرد واگذاری پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای گفت: ابتدا باید تشکر کنم از عنایت و همراهی مستمر نمایندگان محترم با دولت، سال گذشته در چنین روزی شما نمایندگان اقدام اثربخشی در ارتباط با اصلاح قانون بودجه 95 انجام داده‌اید.

وی ادامه داد: این اقدام باعث شد دولت نسبت به تکمیل طرح‌های عمرانی و پرداخت بدهی‌ها و همچنین تسریع در فعالیت اقتصادی کشور حمایت شود. در سال گذشته بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان از 58 هزار میلیارد تومان طرح‌های تملک سرمایه‌ای پرداخت شده است، این نخستین بار است که 73 درصد از اعتبارات عمرانی پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه گزارش خود گفت: تخصیص اعتبارات عمرانی در حوزه ملی79 درصد، برای عمرانی- استانی 104 درصد، متفرقه 47درصد صورت گرفت. همچنین برای برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی شاهد تخصیص 114 درصدی بوده‌ایم.

نوبخت با اشاره به برخی پروژه‌های حمل و نقل ریلی بیان داشت: علت اینکه توانستیم ریل‌گذاری راه‌آهن همدان را به اتمام برسانیم تخصیص 194 درصدی اعتبار در این رابطه رخ داد، همچنین در ارتباط با کرمانشاه که تست گرم آن انجام شد و ریل‌گذاری آن ظرف روز‌های آینده باید به پایان برسد و افتتاحیه اولی آن را داشته باشیم 140 درصد تخصیص اعتبارات با کمک مجلس انجام شد.برای راه آهن قزوین به رشت 134 درصد ، برای مراغه - ارومیه که ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده انجام می‌شود 218 درصد تخصیص اعتبار رخ داد، همچنین راه آهن میانه- تبریز 122درصد تخصیص اعتبار داشتیم که این اقدامات نتیجه مساعدت مجلس با دولت بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به ارائه گزارش واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به مردم ورود کرد و گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی 2 طرح برای سازمان برنامه و بودجه تعریف شده و مجلس هم تکلیفی به سازمان در خصوص واگذاری طرح‌های عمرانی داشت، سازمان در یک اقدام با بررسی متوجه شد که 6 هزار و 49 پروژه ناتمام و 65 هزار و 478 پروژه استانی نیمه تمام در دست داریم و از مجوزی که مجلس داد استفاده کردیم و برای اتمام این پروژه‌ها اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه طبق روال گذشته اتمام این پروژه‌ها 12 سال زمان و 400 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داشتیم، ادامه داد: برای شناسایی وضع 65 هزار طرح یا پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی اقداماتی انجام دادیم؛ بر اساس ابلاغیه مجلس باید نسبت به واگذاری این پروژه‌ها اقدام می کردیم اما همه این طرح‌ها از توجیه اقتصادی از منظر خصوصی و پیمانکاری برخوردار نبودند به این نحو که پیمانکاری حاضر به خرید پروژه راه روستایی که قرار بود در اختیار مردم عام قرار گیرد، نمی‌شد.

نوبخت با بیان اینکه ساز و کار نوین در جهان برای انجام پروژه‌ها به سبک عمومی- خصوصی وجود دارد، عنوان کرد: تصمیم گرفتیم از این روش نوین استفاده کنیم و آموزش‌های لازم را ارائه کردیم، همچنین سایتی طراحی کردیم تا بر اساس آن وضعیت 65 هزار پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی را بررسی کنیم تا پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری و مشارکت به بخش خصوصی را دارد، احصاء و در سایت طراحی شده ارائه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به این منظور آیین‌نامه هایی تدوین شد، ادامه داد: اما دستگاه‌های خصوصی به دلیل ریسک‌های زیادی که در واگذاری یا فروش پروژه‌ها وجود داشت راغب به خرید پروژه‌ها نبودند اما در نهایت در سامانه چنین فضایی ایجاد شد و پروژه‌ها را به 3 گروه نیمه تمام استانی، تمام ملی و پروژه‌های نیمه تمام استانی در بخش دولتی تقسیم کردیم و پروژه‌ها را یا به بخش غیردولتی واگذار کردیم یا قرارداد مشارکتی عمومی خصوصی منعقد کردیم.

وی ادامه داد: همچنین179 پروژه جدید ملی و 75 پروژه جدید استانی را که دولت در آن هنوز هزینه نکرده بود را به بخش‌های خصوصی واگذار کردیم. همچنین برآورد شد بعد از آن که پروژه‌ها به اتمام برسد نگهداری آنها هزینه سالانه می‌طلبد بنابراین دو هزار و 781پروژه تکمیل شده را نیز به بخش خصوصی واگذار کردیم.

نوبخت با اشاره به کل واگذاری‌ها از نیمه سال 95 تا خرداد 98 تأکید کرد: بالغ بر 44 هزار و 131 پروژه را واگذار کردیم که سرمایه‌گذاری بالغ بر 45 هزار و 400 میلیارد تومان در این باره صورت گرفت و در واقع دولت سالانه 4 هزار و 400 میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده است و این کل صرفه‌جویی در دوران بهره‌برداری 69 هزار و 600 میلیارد تومان بود بنابراین توانستیم 6 درصد از طرح‌های جدید، 27 درصد از طرح‌های نیمه تمام و 67 درصد از پروژه‌هایی که سابقه دریافت اعتبار از بودجه عمومی را داشتند واگذار کنیم.

وی تأکید  کرد: واگذاری  4 هزار و 131 پروژه در چنین شرایطی با این فضای کسب و کار از نظر ما گام اول و درستی بود، لازم بود اما کافی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه گزارش مکتوبی از نحوه واگذاری پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به مردم به نمایندگان مجلس ارائه می‌شود، گفت: این حق نمایندگان است بدانند چه مقدار پول وارد خزانه شده است و این پول چه میزان از منابع نفتی و غیرنفتی بوده است.  سازمان برای تدوین بودجه سال 1397 اقداماتی را در دست دارد که قبل از 15 آذر لایحه بودجه سال97 روی میز نمایندگان خواهد بود.

نوبخت با بیان اینکه بودجه سال 97 به شکل متفاوتی تدوین می‌شود، عنوان کرد: نمایندگان انتظار دارند که بودجه سال آینده مطابق برنامه ششم توسعه ارائه شود به همین جهت یکشنبه دو هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه بودجه‌ریزی برای بودجه سال 97 ارائه خواهیم کرد.

واگذاری 1418 پروژه نیمه تمام در سال جاری

نوبخت با اشاره به اینکه برای واگذاری پروژه ها از ظرفیت قانونی که مجلس شورای اسلامی در اختیار دولت قرار داده استفاده شده است، گفت: برای برگزاری برخی دیگر از پروژه ها نیاز به کسب مجوز از سوی نمایندگان است که امیدواریم این مهم به صورت قوانین مستقل یا در بودجه 97 تصویب شود.

وی با بیان اینکه برای واگذاری 175 پروژه از ماده الحاق 2 قانون استفاده شده است، تصریح کرد: در  این بین 779 پروژه ملی و استانی نیز از سایر ظرفیت های قانونی برای واگذاری آن ها استفاده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تاکنون 4 هزار و 131 پروژه نیمه تمام عمرانی به مردم واگذار شده است، گفت: برای اتمام طرح های عمرانی دو راه وجود دارد یا باید به سمت برون سپاری حرکت کرد که واگذاری بیش از 4 هزار پروژه نمادی از این راه تلقی می شود یا اینکه مبلغ محدود بودجه های عمرانی را به طرح های نیمه تمام اختصاص دهیم که آن هم کافی نیست.

نوبخت تصریح کرد: هزینه های جاری در بودجه کشور افزایش یافته و این مهم سبب می شود اعتبار لازم برای طرح های عمرانی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه ها به فروش رسیده و مبلغ آن مستقیما به خزانه واریز شده است، گفت: در این بین بخشی دیگر از پروژه های ناتمام نیز با مشارکت بخش خصوصی به اتمام رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تاکنون حدود 30 هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح های عمرانی تخصیص یافته است، افزود: در این میان 6 هزار و 800 میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه باید از اعتبارات دولتی به صورت اهرم برای اتمام پروژه های نیمه تمام استفاده شود، اظهار کرد: براین اساس 25 درصد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ها از سوی دولت پرداخت شده، 20 درصد از سوی پیمانکار و 55 درصد مابقی طبق قانون از طریق سرمایه گذاری یا ارائه تسهیلات بانک ها تامین می شود.

وی با اشاره به بند الف تبصره 19 گفت: براساس قانون مذکور دولت باید در خصوص 55 درصد اعتبار موردنیاز ضمانت ارائه کند که پیش نویس آئین نامه مربوط به این مهم نیز توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در اختیار مجلس شورای اسلامی نیز قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه 65 هزار پروژه نیمه تمام استانی و 6 هزار پروژه نیمه تمام ملی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: براین اساس 1418 پروژه نیمه تمام به منظور واگذاری در سال جاری تعیین شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز