بن سلمان سعودی در مسیر صعودی

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۰:۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۲۲۳۵۶
بن سلمان سعودی در مسیر صعودی
بن سلمان اما در اولین اقدام خود بیش از 35 مفتی سرشناس وهابی را که احتمال می‌داد با تصمیمات جدید و انقلابی او مخالف باشند دربند کرد. سپس اجازه رانندگی زنان را صادر کرد. هرچند این تصمیم خیلی ساده و پیش پا افتاده ترین حق زنان عربستانی بود امامی‌توان از این تصمیم به عنوان یک رنسانس در جامعه عربستان نام برد. تصمیمات بعدی بن سلمان به مراتب جالب تر از تصمیم اولیه او بود. حضور زنان در استادیوم های ورزشی، اجازه حضور «ام کلثوم» خواننده زن سرشناس عربستانی در تلویزیون ملی این کشور و برگزاری مراسم رقص بالرین های روسی نشان می‌دهد بن سلمان رویه‌ای بر خلاف حکام پیشین آل سعود انتخاب کرده است.

چندی پیش که محمد بن سلمان به ولایت عهدی عربستان رسید، برخی تحلیلگران به دلیل مواضع تند بن سلمان پیش بینی کردند که عربستان به زودی منزوی ترین کشور منطقه خواهد شد. نا رضایتی مردم عربستان از حکام آل سعود بیم آغاز بهار عربی در شبه جزیره عربستان را برای سران این کشور به صدا درآورده بود. اما بن سلمان جوان با قدرت نفوذی که بر پدر خود دارد همه این معادلات را برهم زد. این ولیعهد جوان از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرد و با چند تصمیم پیش پا افتاده که حق طبیعی افراد هر جامعه ای است، توانست مسکن قوی به جامعه عربستان تزریق کند. مسکنی که زمینه حکومت بن سلمان را فراهم کرده و تا حدودی بهارعربی عربستان را به تعویق انداخته است.

بن سلمان اما در اولین اقدام خود بیش از 35 مفتی سرشناس وهابی را که احتمال می‌داد با تصمیمات جدید و انقلابی او مخالف باشند دربند و سپس اجازه رانندگی زنان را صادر کرد. هرچند این تصمیم خیلی ساده و پیش پا افتاده ترین حق زنان عربستانی بود اما می‌توان از این تصمیم به عنوان یک رنسانس در جامعه عربستان نام برد. تصمیمات بعدی بن سلمان به مراتب جالب تر از تصمیم اولیه او بود. حضور زنان در استادیوم های ورزشی، اجازه حضور «ام کلثوم» خواننده زن سرشناس عربستانی در تلویزیون ملی این کشور و برگزاری مراسم رقص بالرین های روسی نشان می‌دهد بن سلمان رویه‌ای بر خلاف حکام پیشین آل سعود انتخاب کرده است.

اما بن سلمان در سیاست خارجی نیز رویه ای متفاوت در پیش گرفته است. روابط ایران و عربستان سال ها است با تنش و چالش پیگیری می‌شود. تنها زمانی که عربستان و ایران مناسبات سیاسی خوبی با یکدیگر داشتند در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. ایشان همواره تلاش داشتند تا روابط میان ایران و عربستان را به عنوان دو قطب مهم و تاثیرگذار منطقه بهبود بخشند اما پس از رحلت ایشان این روابط بیش از پیش رو به تاریکی رفت. اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان در تهران مانند کاتالیزگری سبب شد تا روابط ایران و عربستان به صورت کامل قطع شود. اما موسم حج فرصت مناسبی برای از سرگیری روابط میان و عربستان بود. عربستان در موسم حج به تمامی تعهدات خود در برابر زائرین ایرانی عمل کرد تا نخستین گام از سوی عربستان برای از سرگیری روابط برداشته شود.

گام بعدی مصافحه عادل الجبیر و محمد جواد ظریف بود. بسیاری بر این عقیده بودند که عربستان راه چاره ای جز آشتی با ایران برای برگشت به موقعیت قبلی خود در منطقه ندارد. شکست سیاست های اشتباه عربستان در منطقه و شکست در حمله به یمن سبب شد عربستان به کشوری منزوی در منطقه تبدیل شود که تنها حامی این سیاست های اشتباه رییس جمهور معلوم الحال آمریکا بود. بن سلمان جوان متوجه شد عرصه سیاست عرصه خامی و ناپختگی نیست و باید بسیار هوشمندانه در آن عمل کرد از این رو تصمیم به اصلاح سیاست های حکام آل سعود از طریق پدر خود گرفت. سیاست هایی که بر همگان واضح است تصمیمات این ولیعهد جوان است و تلاش دارد با این اقدامات، زمینه را برای انتقال قدرت آرام در عربستان فراهم کند.

بن سلمان جوان اگر همینقدر سیاست مدارانه عمل کند، می‌تواند جامعه سنتی عربستان را با خود همراه کند و به دلیل سن کمی که دارد، سودای ریاست دهه های آینده عربستان را برای خود، به آرزویی دست یافتنی تبدیل کند. ولیعهد جوان عربستان صدای بهار عربی در عربستان را به موقع شنید. حال باید منتظر ماند و به نظاره نشست که آیا این مسکن های تزریقی او تا کی می‌تواند جامعه عربستان را راضی و مسکوت نگه دارد و در ادامه واکنش مفتی های تندرو و سنتی عربستان به این اصلاحات چه خواهد بود.

نظر شما