تا پایان شهریور ماه ۹۶ انجام شد ؛

بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رونق تولید پرداخت شد

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۳:۲۹:۲۹
کد خبر: ۶۲۲۴۹۹
بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رونق تولید پرداخت شد
بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در سال جاری به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت شد و هم چنین از ابتدای اجرای طرح رونق تولید تا کنون ۸۶ هزار و ۵۶۶ واحد ثبت نام کردند که به ۲۵ هزار و ۹۹۸ واحد آن ۱۸ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و هشت هزار و ۴۱۶ واحد دیگر نیز به بانک معرفی شدند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از شاتا، براساس آخرین گزارش‌ها و آمار طرح رونق تولید تعداد متقاضیان معوقه سال ۹۵  و آن دسته از واحدهایی  که در شش ماهه نخست سال ۹۶ در طرح رونق تولید ثبت نام کردند،۲۷هزار و ۵۶۶ واحد بود که از این تعداد هشت هزار و ۴۱۶ واحد آن به مبلغ حدود شش هزار و ۴۳۱ هزار میلیارد تومان به بانک معرفی و به یک هزار و ۳۹۸ واحد دیگر نیز، یک هزار و ۲۷۷میلیارد تومان تسهیلات ارایه شد.

ثبت نام حدود ۵۹ هزار بنگاه تولیدی در سامانه بهین یاب در سال ۹۵ 

همچنین در سال ۹۵ نیز حدود ۵۹ هزار بنگاه تولیدی در سامانه بهین یاب  ثبت نام کردند، که از این تعداد بیش از ۳۱ هزار بنگاه، جهت دریافت بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات  به بانک‌های عامل معرفی شده‌ و بانک‌های عامل، ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۴ هزار و۶۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کردند. 

گفتنی است که از مبالغ پرداختی بانک‌ها، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به ۱۱هزار و ۷۵۰ بنگاه در بخش صنعت و معدن و چهارهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن به ۱۲ هزار و ۸۵۰  بنگاه در بخش کشاورزی بوده است. 

شایان ذکر است که مبلغ ۱۴ هزار و۴۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی مذکوردر سال ۹۵، در قالب سرمایه در گردش، به  ۲۱ هزار بنگاه تولیدی، اختصاص یافت. همچنین بیش از دو هزار و۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت برای تکمیل سه هزار و ۶۰۰ طرح نیمه تمام بالای ۶۰ درصد تخصیص پیدا کرد.

گفتنی است تعداد کل ثبت نام شدگان این طرح از ابتدای پیدایش آن در سال ۹۵ تا مهر ماه امسال ۸۶هزار و ۵۶۶ واحد بوده که به ۲۵ هزار و ۹۹۸ واحد آن ۱۸هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت که از این تعداد هشت هزار و ۴۱۶ واحد از آن به مبلغ حدود شش هزار و ۴۳۱هزار میلیارد تومان به بانک معرفی شده است.

پیش‌بینی پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق تولید در سال ۹۶

پس از ابلاغیه سیاست‌گذار پولی کشور برای پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال ۹۶، از طریق سایت بهین‌یاب سه نوع وام برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰ هزار بنگاه‌ اقتصادی، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی ارایه شد. 

این تسهیلات که در راستای فعال سازی دوباره بنگاه های تعطیل و نیمه تعطیل کوچک و متوسط تولیدی بود ، اقدامی بود که دولت تدبیر و امید با توجه به برنامه ششم توسعه که یکی از پارامترهای اصلی آن توجه به صنایع کوچک است و درجهت حمایت از تولید ،جلوگیری از وابستگی به صادرات نفتی ، محیا سازی زمینه برای صادرات غیرنفتی و همچنین بکارگیری نیروی تحصیلکرده و آماده به کار داخلی ، بنای آن را نهاد.

تداوم  طرح رونق تولید در سال ۹۶

در زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقتصاد با شرایط سخت وبحرانی مواجه بود. اعمال تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان از یک سو و نبود رونق در تولید داخل از سوی دیگر، پیچ و مهره تولید و اقتصاد را از هم جدا ساخته و رکود سختی بر وضعیت اقتصادی جامعه حاکم کرده که نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق و قوی ای بود .

صنایع کوچک و متوسط که امروز به عنوان عامل عمده رشد ساختارصنعتی بسیاری از کشورها با محوریت تولید صادرات‌گرا و ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند، از بزرگترین آسیب دیدگان آن زمان به شمار می رفتند و به دلیل امکانات مالی محدود بسیاری از آنها تعطیل و یا با ظرفیت‌های بسیار کم در حال فعالیت بودند. 

طرح رونق تولید از جمله اقداماتی بود که بر اساس تاکید های مقام معظم رهبری و برنامه ابلاغی معاون اول رییس جمهور و در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی کلید خورد ، و به  موجب آن نوسازی و بازسازی واحدها و تکمیل کردن واحدهای نیمه تمام صنعتی یا معدنی وتولیدی در دستور کار قرار گرفت.

این طرح برای اولین بار در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۵ کلید خورد تا در ابتدا پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به ۷ هزار و۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط در دستور کار قرار گیرد، طرحی که یکی از پروژه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آمد و از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کنار شش برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده بود، اما به دلیل استقبال زیاد از آن، به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حدود ۲۵ هزار واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی تخصیص یافت . در سال ۱۳۹۶ نیز مجددا در دستور کار قرار گرفت تا اگر واحدی درخواست وام کرده و موفق به دریافت آن نشده است، ارقام مربوط به آن تعلق گیرد.

همچنین تعداد واحد های تولیدی در بخش کشاورزی ، صنایع تبدیلی و واحدهای صنعتی و معدنی مشمول دریافت تسهیلات درسال گذشته ۲۵ هزار واحد بوده است که از این تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ طرح پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد داشتند.

میانگین تسهیلات پرداختی نظام بانکی در واحدهای صنعتی و معدنی نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی ۳۰۰ میلیون تومان و متوسط کل پرداختی در طرح رونق تولید ۷۰۱ میلیون تومان بوده است.

تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی

این طرح در دولت دوازدهم نیزچنان با جدیت دنبال شد که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی به منظور نوسازی خطوط تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت تحول در تکنولوژی تولید تاکید کرده  و ازرییس کل بانک مرکزی خواست تا طرح حمایت از رونق اقتصادی را همانند سال گذشته مدنظر قرار دهد تا عملکرد مثبت‌تری در طول شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه ابتدایی به ثبت برسد.

 همچنین وی میزان منابع اعطا شده توسط نظام بانکی به بخش های صنایع ،معادن و بازرگانی در سال گذشته را بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده وضمن ابراز امیدواری برای تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی جهت نوسازی خطوط تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت تحول در تکنولوژی تولید ،بر سرعت بخشیدن تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به منظور رونق تولید تاکید کرده است.

به گردش درآمدن چرخ اشتغال با اهرم طرح رونق تولید

گفتنی است این طرح علاوه بر رونق اقتصادی وگردش دوباره چرخ واحدهای تولیدی ، افزایش ۱۰ درصدی اشتغال را نیز به دنبال دارد چنانکه رضا رحمانی با اشاره به آن می‌گوید: با رونق تولید در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ،پیش‌بینی ما ایجاد ۵۰ هزار شغل جدید است که با تکمیل پروژه‌های دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد ، انتظار ایجاد ۱۲۰ هزار شغل جدید و برای صنوف به‌ویژه صنوف تولیدی ، ایجاد ۲۵۰ هزار شغل جدید دور از ذهن نیست.

علاوه بر این کارگروه‌هایی برای عملیاتی شدن برنامه‌ها در این راستا تشکیل شده و در خصوص طرح‌های رونق تولید هم طبق برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده ۴۶ برنامه اولویت‌دار در دستور کار است.

مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش هستند نرخ سود تسهیلات بانکی برای صنایع و واحدهای تولیدی کاهش یابد تا علاوه بر این بتواند بهره‌برداری ۶۰۰۰ واحد تولیدی دیگر را که در سال جاری پیش‌بینی شده به سرانجام برساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز