وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه گذاری ارمنستان در دیدار با محمد شریعتمداری:

زمینه صادرات تولیدات ایران به اوراسیا و اروپا را فراهم می‌کنیم

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۱۳:۰۲:۱۹
کد خبر: ۶۲۲۹۶۹
زمینه صادرات تولیدات ایران به اوراسیا و اروپا را فراهم می‌کنیم
وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه گذاری ارمنستان با اعلام اینکه ارمنستان می‌تواند زمینه صادرات تولیدات ایران را به بازار اوراسیا و اتحادیه اروپا فراهم کند، گفت: باید حجم مبادلات دو کشور به دو برابر یا بیشتر افزایش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سورن کارایان در دیدار با محمد شریعتمداری با اشاره به شناخت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی میان دو کشور ایران و ارمنستان، افزود:  با شناخت خوبی که دو طرف از هم دارند، روابط اقتصادی نیز باید توسعه بیشتری یابد اما موضوع مشترک مهم ما این است که حجم تبادلات اقتصادی دو طرف کافی نیست و نمی توانیم از ظرفیت های تجاری حداکثر استفاده را ببریم.

وی با اشاره به سخنان دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار معاون اول رییس جمهور با نخست وزیر ارمنستان، تصریح کرد:  با محورهای ارایه شده از سوی آقای شریعتمداری در جلسه دیروز موافق هستم و هوانس عزیزیان که معاون وزارت توسعه اقتصاد و سرمایه گذاری ارمنستان است به عنوان نماینده ما برای پیگیری موارد مشترک معرفی می شود.

کارایان تشکیل گروه‌های مشترک کاری میان دو وزارت خانه با مسئولیت معاونان دو وزیر را برای پیشبرد اهداف راهگشا توصیف کرد و افزود: این مهم سبب تسهیل روابط و حرکت به سمت افزایش مبادلات خواهد شد. همچنین مذاکرات حول روابط ایران و اوراسیا، تأسیس یک نهاد مشترک برای صادرات و واردات کالا، توسعه همکاری‌های صنعتی و همکاری در مناطق آزاد چهار محور پیشنهادی ما در مذاکرات هستند.

وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه گذاری ارمنستان محدودیت‌های اقتصادی برای ورود کالا به بازارهای هر دو کشور را مهمترین دلیل پایین بودن حجم مبادلات طرفین دانست و گفت:  عوارض گمرکی برای ورود کالا به ارمنستان بالا است و به همین خاطر تشکیل یک سازمان مشترک برای رفع موانع و محدودیت‌های جریان ورود کالا ضروری است و از تشکیل آن به صورت جدی حمایت می‌کنیم که مکانیزم آن می تواند از بدنه دولت یا از بخش خصوصی تحقق یابد.

کارایان با اعلام اینکه باید حجم مبادلات دو کشور به دو برابر یا بیشتر افزایش یابد، ادامه داد: باید راه بازارهای بزرگ را برای همدیگر هموار کنیم و ما می توانیم زمینه صادرات تولیدات ایران را از حوزه ارمنستان به بازار اوراسیا و اتحادیه اروپا فراهم کنیم.

وی در پایان تولید مشترک کالاهای ایرانی در ارمنستان و صادرات آنها به بازارهای اروپا و اوراسیا را یک زمینه همکاری مهم مشترک میان دو کشور دانست و گفت: صدور مجوزهای متقابل می تواند به افزایش حجم مبادلات دو کشور کمک کند. همچنین از تاسیس دفاتر حلال در ارمنستان استقبال می کنیم و در صورت تاسیس منطقه آزاد در ارمنستان اولین دفتر حلال را در آن راه اندازی خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز