معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح طرح توسعه فاز ۳ بندر کانتینری و ایجاد اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۱۴:۰۱:۲۹
کد خبر: ۶۲۳۴۸۷
تشریح طرح توسعه فاز ۳ بندر کانتینری و ایجاد اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در نشست مشترک اعضای هیات عامل سازمان با فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی عملکرد سازمان و اقدامات انجام شده را تشریح کرد و از اجرای طرح توسعه فاز ۳ بندر کانتینری شهیدرجایی با اعتبار ۸۶۰ میلیاردتومان، ایجاد اسکله‌های نفتی در آن بندر و همچنین تکمیل فاز اول توسعه بندر چابهار با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست مشترک اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با هیات رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی که در سال جاری در ساختمان آموزش سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، ضمن اظهار خرسندی از تعامل مجموعه سازمان بنادر با فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی، گفت: در صدد ارتقای عملکرد سازمان هستیم و به همین منظور، برنامه‌ریزی‌های جدیدی را در دست مطالعه و اجرا داریم. پروژه‌های متعددی هم برای توسعه فیزیکی و هم توسعه غیرفیزیکی بنادر کشور تعریف و برنامه‌ریزی شده است.

راستاد ادامه داد: در حال حاضر مهمترین بندر تجاری ما بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است که نخستین طرح توسعه این بندر، فاز ۳ بندر کانتینری با اعتباری حدود ۸۶۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن شروع می‌شود. پیش بینی می‌شود که این طرح به مدت ۳ سال زیرساخت‌هایش تکمیل شود و بر اساس برنامه ریزی که انجام شده برای تاسیس روبنایی آن سرمایه‌گذار مشترک داخلی و خارجی بخش خصوصی جذب خواهد شد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از اولویت‌های مهم دیگر ما در بندرعباس تعیین تکلیف و واگذاری پایانه‌های ۱ و ۲ ترمنیال کانتینری است که کارهای نهایی برای تدقیق قرارداد و انجام فرآیند واگذاری در حال انجام است. همچنین، یک پروژه بالغ بر ۱۶۰ میلیاردتومان اعتبار برای ایجاد اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی در حال انجام است.

انجام مراسم افتتاح بندر چابهار با حضور سران کشورهای هند و افغانستان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای چابهار ما خوشبختانه توانستیم در راستای سیاست‌های کلان کشور و توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توسعه سواحل مکران فاز اول توسعه بندر چابهار را با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن تکمیل کنیم و ان شاء الله به بهره‌برداری می‌رسد. تجهیزات این بندر در حال ورود است که بخشی وارد شده و بخشی نیز در حال ورود است. برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است تا بتوانیم یک مراسم افتتاح با حضور سران کشورهای منطقه انجام شود. به لحاظ اهمیتی که این بندر در توسعه محور شرق و تبادل تجاری بین کشورهای جنوب شرقی و شمال و شمال شرقی کشور دارد برقرار شود.

این مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: خوشبختانه افتتاح عملیات ترانزیت کالا از کشور هند به افغانستان از طریق بندر چابهار با یک محموله ۱۰۰ هزار تنی گندم عنقریب انجام می‌شود و ما در ملاقاتی که اخیرا با سفیر هند داشتیم بنا شد که به لحاظ اهمیت آغاز این فعالیت در بندر چابهار، مراسم ورود اولین کشتی را با حضور سفرای کشور هند و افغانستان و یکی از مقامات ارشد کشور هند در بندر چابهار برگزار کنیم. نشانه ای از عزم و اراده ای است که کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت از طریق بندر چابهار دارند.

وی تصریح کرد: از حمایتی که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تصویب توافقنامه دالان ترانزیتی بین کشور ایران (چابهار)، هند و افغانستان داشتند تشکر میکنم. دالان ترانزیتی فردا نیز جزو دستور کارهای مجلس برای طرح در صحن علنی مجلس است که امیدواریم در آنجا نیز به تصویب برسد. مطمئنا یک مشوقی برای کشورهای منطقه برای توجه بیشتر به بندر چابهار است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار گندمی که قرار است از کشور هند به افغانستان از طریق بندر چابهار ترانزیت شود پارت نخست از یک محموله یک میلیون تنی که به صورت کانتینریزه قرار است که بین هند و افغانستان حمل شود که یک نقطه عطف و شرایط بسیار مساعدی برای توسعه محور شرق خواهد بود و امیدوارم که بتوانیم این فعالیت جدید را به خوبی مدیریت کنیم.

راستاد ادامه داد: در سایر استان های ساحلی کشور ما شاهد تعریف پروژه های قابل توجهی هستیم در بندر بوشهر به واسطه محدودیتی که در اماکن فعلی بندر وجود داشته و محصور بودن در محدوده شهری، سازمان بنادر در تلاش است تا توسعه را در بندر نگین انجام دهد که بخشی از آن در حال انجام است. با تکمیل توسعه و سرمایه گذاری در بندر نگین ما شاهد رسیدن ظرفیت بندر کانتینری در بندر بوشهر به حدود بالغ بر ۱۶۰۰ تریو خواهیم بود.

تکمیل جزیره مدین تا دو ماه آینده

وی ادامه داد: اخیرا در جلسه‌ای که با مدیرکل بندر بوشهر داشتم خوشبختانه روند احداث اسکله‌ ترمینال کانتینری بسیار خوب پیشرفته است و انتظار داریم طی دو ماه آینده اولین اسکله جزیره مدین تکمیل شود و دسترسی مستقیم پسکرانه‌ای مزیت مهم توسعه بندر بوشهر در جزیره مدین است که آینده خوبی را برای این بندر پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر ادامه داد: ما در بندر امام طرح‌های توسعه متعددی را اجرا کردیم. در حال حاضر تمرکز ما روی شهر لجستیکی و توسعه پسکرانه‌های بندر امام است. آنچه که برای ما اولویت است این نکته است که بتوانیم حتی‌المقدور فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای و صنعتی را در پسکرانه‌های بندر امام جذب کنیم و به اشتغال پایدار و توسعه همه جانبه بندر امام کمک کنیم.

تلاش برای افتتاح دفتر هماهنگی مشترک (‍CBC)/ لایروبی اروندرود انجام می‌شود

راستاد افزود: در رابطه با بندر خرمشهر و احیای فعایت‌های تجاری در آنم بندر در مقیاسی بالاتر از آن چیزی که هم‌اکنون وجود دارد مذاکرات با کشور عراق در حال انجام است تا بتوانیم براساس معاهده‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر شاهد افتتاح مجدد دفتر هماهنگی مشترک و CBC باشیم که متعاقبا لایروبی اروندرود انجام شود و شاهد استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسل‌های بندر خرمشهر باشیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در بنادر شمالی کشور توانستیم ظرفیت‌های بسیار خوبی را در بندر امیرآباد ایجاد کنیم. در حال حاضر بندر امیرآباد بهترین بندر ساحلی دریای خزر و ۵ کشور پیرامونی این دریاست.

وی ادامه داد: بندر امیرآباد از معدود بنادری است که توانسته پسکرانه صنعتی خود را تثبیت کند و ما شاهد شکل‌گیری صنایع تولیدی در پسکرانه بندر و مجاور اسکله‌های بندر هستیم که به عنوان مزیت رقابتی بسیار خوب محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بندر انزلی هم تقریبا طرح‌های توسعه‌ای تکمیل شده‌اند و این بندر موقعیت مناسبی دارد که امیدواریم در آینده شاهد رشد هر چه بیشتر ترافیک و فعالیت در آن بندر باشیم.

راستاد ادامه داد: بندر نوشهر نیز از بنادر شمالی ما در شرایط بسیار خوبی از نظر امکانات و زیرساخت‌ها قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای بنادر شمالی باید با بازاریابی گسترده و فعالیت‌های اقتصادی که در کشورها انجام می‌شود و مزیت‌های رقابتی بتوانیم با افزایش سهم ایران از صادرات به کشورهای حوزه دریای خزر بهره‌برداری از زیرساخت‌های دریایی را در آن منطقه افزایش دهیم.

این مقام مسئول گفت: ما به دنبال توسعه بهره‌برداری از سواحل کشور برای فعالیت‌های گردشگری هستیم به همین منظور مطالعاتی را برای تامین نیازهای گردشگری دریایی در دستور کار داریم و همچنین توسعه، بهبود و رونق ناوگان گردشگری دریایی ایجاد شرایطی به هموطنان که بتوانند تا رفاه و آسایش و ایمنی از ظرفیت‌های گردشگری دریایی در سواحل دریای شمال و جنوب کشور استفاده کنند.

تلاش برای ایجاد شبکه حمل ونقلی بین بنادر اصلی و فرعی کشور

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: بنا به اهمیتی که مقام عالی وزارت جناب آقای آخوندی قائل هستند برای آنکه بنادر کوچک‌تر از گردونه فعالیت‌های حمل ونقل دریایی کشور کنار گذاشته نشود و باری آن‌ها سهمی قائل شویم به دنبال چهارچوب و راهکاری هستیم تا یک شبکه حمل ونقلی بین بنادر اصلی و فرعی در کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: طبعا پیش‌نیاز ایجاد شبکه حمل و نقلی بین بنادر اصلی و. فرعی کشور این است که ما محدودیت زیرساختی در این بنادر نداشته باشیم و حداقل ظرفیت‌های لازم را بتوانیم ایجاد کنیم.

راستاد افزود: یکی از نیازهای ضروری ما این است که ناوگان حمل ونقل منطقه‌ای را در خلیج فارس از حالت سنتی به مدرن ارتقا دهیم. الگوهای شماور مناسب به فعالان این حوزه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی معرفی می‌شود و مکانیزم‌های حمایتی برقرار خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ناوگان سنتی پاسخگوی نیازهای امروزی نیست. ما به همین دلیل باید ناوگان مدرن و با قابلیت‌های بالاتر در سواحل کشور استقرار پیدا کنند تا هم کیفیت صادرات و هم واردات افزایش یابد و به این ترتیب بتوانیم اشتغال پایدار را به ویژه در سواحل جنوبی کشور ایجاد نماییم.

وی همچنین از دیگر برنامه‌های سازمان بنادر را بحث توسعه آموزش و ارتقای کیفیت دریانوردان عنوان کرد که دستور کار مستمر سازمان قرار دارد.

راستاد ادامه داد: ارتقای کیفیت ناوگان منطقه‌ای و ناوگان اقیانوس‌پیما در دستور کار است و در صدد هستیم با کنترل‌های فنی و ایمنی ناوگان منطقه‌ای و همچنین ناوگان اقیانوس‌پیما را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا در سطح بین‌المللی وضعیت  خوبی را از نظر کیفیت و استاندارد ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر ناوگان تحت مالکیت در جایگاه بالای جهانی و جزو ۲۰ کشور برتر جهان است. در همین راستا ما خوشبختانه توانستیم در مجامع بین‌المللی دریایی و به ویژه سازمان بین‌المللی دریانوردی جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهیم.

وی در پایان افزود: امیدوارم با حمایت‌های نمایندگان محترم و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم شاهد ارتقای همه جانبه در حوزه دریایی و بندری باشیم و بتوانیم نقش، سهم و جایگاهی را که شایسته آن هستیم برای کشور به دست آوریم.

گفتنی است در نشست فوق احمدی لاشکی، ولی‌اله نانوا کناری، علی گل‌مرادی ، سید حمایت میرزاده، محمد بیرانوندی، عبدالرضا بزرگ‌نژاد، محمدرضا خبازی و حاج عبدالحمید خدری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

 

نظر شما