هیاهوی تاجر امریکایی

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۲:۴۴:۲۱
کد خبر: ۶۲۴۴۲۰
هیاهوی تاجر امریکایی
نیما کشوری ( یادداشت)

دونالدترامپ پس از رجزخوانی های ضد و‌ نقیض رسما تصمیم خود را که معتقد است بر اساس نظرات کارشناسی شده صورت گرفته اعلام کرد! هر چند که این اعلام رسمی نیز کاملا ضد و نقیض به نظر میرسد!

آنچه که کاملا مشخص است این است که ترامپ و مشاورانش نمی خواهند در ابتدا ناقض برجام باشند و از طرفی دیگر برجام را مخالف تامین امنیت ملی امریکا می دانند و در صدد پاره کردن آن ولی نه به هر قیمتی هستند، آنها به خوبی می دانند که هر حرکت اشتباهی میتواند برای آنها غیرقابل جبران باشد پس برای همین است که ترامپ به جای آنکه تعهد حقوقی برجام را نقض کند به دنبال نقض تعهد سیاسی(روح) برجام رفت تا هیچ گونه بار حقوقی برای او نداشته باشد و شاید با این رفتار میخواست ایران را مجبور به خروج از برجام نماید. وی بر اساس وعده های انتخاباتیش باید تاکنون برجام را پاره میکرد ولی از آنجایی که بنا به گفته موگرینی که می گوید: «رئیس جمهور امریکا قدرتمند است ولی قدرت نقض برجام را ندارد» قدرت این کار را نداشت و راهی را جز انداختن توپ به زمین کنگره نمی دید! کنگره ای که اکثریت آن از جمله افراد تاثیر گذار مانند، کویین مک کارتی نفر دوم حزب دموکرات، سناتور‌ بن کاریدین و ‌نانسی پلوسی معتقدند که حداقل به خاطر حفظ اعتبار و عدم انزوای امریکا تصمیمی برای خروج از برجام ندارند.

اما هدف ترامپ از به راه اندازی این‌شوی رسانه ای چه بود؟

 ترامپ تا حدودی به هدف خود که ایجاد بی اعتمادی مقطعی در ورود سرمایه گذاران به ایران است دست یافت و حداقل چند ماه شرکت های بین المللی را در یک سردرگمی و انتظار برای تصمیم کنگره و نقض احتمالی برجام توسط ترامپ فرو می برد!

در هدفی دیگر ترامپ با هماهنگی مخالفان نظام سعی در جلب توجه اصلاح طلبان با عناوینی از جمله «درکنارمردم ایران هستیم» را دارد، گویا او‌ نمی داند که اصلاح طلبان مدافع سرسخت برجام در ایران هستند و اصلاح‌طلبی در ایران مخالف هرگونه انقلاب و regime change است! ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی امریکا با افشای این هدف می گوید که: «اظهارات ترامپ نشان‌دهنده سیاست آمریکا برای تغییر نظام در ایران است.»

ترامپ در هدفی دیگر با استفاده از موضوعاتی از قبیل: حمایت از جنبش سبز ، نارضایتی از فعالیت ها و مداخلات سیاسی ارگان نظامی سپاه در داخل و خارج( عمدتا خاورمیانه) و اعلام تحریم آنها سعی در جلب توجه این قشر نسبت به تفکرات خود را دارد تا اینکه با تحریم ارگان سپاه و انداختن تقصیر نقض برجام به گردن این نهاد وجهه آن را در میان مردم تضعیف نماید و هزینه خروج از برجام را فعالیت های سپاه بداند! وی در ادامه در گاف هایی لفظی با عناوین «ملت تروریست» و «خلیج ع.ر.ب.ی» در این پروژه ناکام می ماند! و نمی تواند نظر مردم را جلب نماید و همین گاف ها باعث می شوند مردم در فضاهای مجازی نسبت به او جوابیه هایی منتشر نمایند و حتی با هشتگ های #خلیج_فارس و #persian_gulf به صفحات مجازی ترامپ و خانواده اش حمله کنند، به عبارتی این نوع گفتمان باعث همبستگی و اتحادی بیشتر بین مسئولان و مردم ایران شد ، گفتمانی که در اسناد رسمی منتشر شده کاخ سفید اصلاح‌میشود و نام خلیج کذایی به نام اصلی خود یعنی «خلیج فارس» اطلاح می شود. اشتباه دیگر ترامپ این است که با ویژگی های ایرانی آشنایی ندارد و نمی داند که مردم ایران متحدا در مورد فعالیت های نظامی سپاه در دفاع از جان، خاک و ناموس توافق دارند و به هیچ دولتمردی اجازه نمی دهند بر سر آن مذاکره نماید. همچنین دولتمردان ایرانی نیز بخوبی می دانند که در دهه های اخیر هر گونه اشغالگری و حمله آمریکا به کشوری دیگر  پس از خلع سلاح آن کشور بوده است، خلع سلاحی که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به خوبی با آن آشنایی دارد و به این خلع سلاح تن نمی دهد.

پس قاعدتا مردم ایران نیز هر گونه تحریم نظامی کشورهای دیگر علیه نیروهای نظامی و قانونی خود را مصداق تهدید و خطر می دانند.

در هدفی دیگر ترامپ سعی می کند با آوردن بهانه هایی واهی و تاریخ مصرف گذشته ،توجیهی برای اقدامات ناشیانه خود ارائه دهد تا شاید با ارائه این توجیهات مخالفان ۱۹ درصدی برجام در امریکا را که بر اساس نظرسنجی یوگا منتشر شده است، افزایش دهد و نظر مساعد سناتورها را برای خروج از برجام کسب نماید از جمله این دلایل می توان به ؛ سردادن شعار مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل به عنوان شعار محبوب ایرانیان، پناه دادن به فرزند اسامه بن لادن (بنیان گذار و رهبر القاعده) در خاک ایران، تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، حمله های سایبری به زیرساخت های امریکا توسط جمهوری اسلامی ایران،نگهداری بیش از ۱۳۰ مترمکعب آب سنگین در خاک ایران بر خلاف متن برجام، همکاری ایران با کره شمالی، بمب گذاری در سه سفارت امریکا در افریقا و... اشاره کرد.

او در گفتن این اتهامات وارده اکثراً از مفاهیم انتزاعی استفاده می کند و نمی تواند ‌مستنداتی را ارائه دهد! ولی هدف اصلی او در گفتن چنین مواردی بیشتر جهت دهی منفی به افکار عمومی است که معتقدند برجام برای امریکا مفید بوده است و وی سعی میکند با انتصاب چنین اتهاماتی نشان دهد که ایران به روح برجام پای بند نبوده است و غیر قابل اعتماد است تا جایی که در قسمتی اظهار می دارد که: « تمام امتیازات برجام برای ایران بوده است»

در پاسخ به این گفته ها سریعا اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام میکند که: «اتحادیه اروپا عدم تایید توافق هسته‌ای ایران توسط دونالد ترامپ را محکوم میکند» و سپس کشورهای آلمان ،فرانسه ، بریتانیا و روسیه به عنوان اعضای دائم و دارای حق وتو شورای امنیت سازمان ملل متحد قاطعانه می گویند: « کاملا به برجام متعهد می مانیم» و آژانس انرژی اتمی نیز در بیانیه خود مشخص می کند که:« ایران به تعهدات خود پایبند بوده است» تا جایی که فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام میدارد: « نظر کارشناسان سازمان انرژی اتمی در مورد پایبندی ایران به توافق هسته ای برجام ۸ بار مورد تایید قرار گرفته است»

همچنین در پاسخ به اظهارات تند ترامپ حسن روحانی هوشمندانه پاسخ می دهد و پس از دعوت به خواندن درس های تاریخ و جغرافیا برای رفع نواقص علمی ترامپ در خلیج فارس نخواندن این خلیج ، برنامه ریزی امریکا برای کودتا علیه مصدق و حمله عراق به ایران توسط صدام حسین را مثال می زند و احترام به برجام را از طرف کشور جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند و برخلاف توهین های ترامپ به ملت ایران اعلام می دارد که : «ما با مردم امریکا مشکلی نداریم»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای اعلام می کند که : «ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولی در صورتی که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به تمامی تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد.» با کمی توجه به این بیانیه میبینیم که ایران تاکید می کند اگر از برجام خارج شود باز به دنبال فعالیت صلح آمیز هسته ای خواهد رفت و با پاسخ ها ترامپ  از رسیدن به هدف خود باز می ماند. هدفی که می خواست ایران را برای آغاز کردن نقض برجام تحریک کند و در مسیر تنش قرار دهد!

حال باید ببینیم در ابتدا تصمیم کنگره در مورد برجام چیست و آیا امریکا اعتبارش را  فدای خواست اسرائیل ، عربستان و دیکتاتوری ترامپ میکند یا خیر؟

و در صورتی که اگر کنگره یا ترامپ خروج امریکا از برجام را تصویب نماید آیا کشورهای اروپایی حجم تبادلات خود با امریکا را فدای معاهده ی برجام می کنند یا خیر؟

 در پاسخ باید گفت در صورت نقض برجام از سوی امریکا ( چه توسط کنگره و یا چه ترامپ) به احتمال قوی اروپا حجم تبادلات خود را فدای برجام و ایران نمی کند!

 شاید هنوز تنها راه پیش روی اروپا متقاعد کردن ترامپ و امریکا برای ماندن در برجام است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز