در اولین نشست هم‌اندیشی زنان کارگزاران مطرح شد؛

باور به توانایی زنان درحزب کارگزاران، الگوی دیگر احزاب

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۵:۰۵:۵۱
کد خبر: ۶۲۴۵۱۹
باور به توانایی زنان درحزب کارگزاران، الگوی دیگر احزاب
اولین جلسه هم‌اندیشی زنان کارگزاران روز جمعه، 21مهرماه با میزبانی «فائزه هاشمی» عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در اولین نشست هم‌اندیشی زنان کارگزاران، زنان عضو و غیرعضو کارگزاران حاضر شدند تا از مشکلات نیمی از جامعه در استان‌های مختلف صحبت کنند.

فاطمه سعیدی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، پروانه مافی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، طاهره میرساردو، استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب و همچنین غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، از دیگر مدعوین این جلسه بودند.

محور صحبت‌ها و گفته‌های زنان در این جلسه در مورد ارتقای شغلی زنان و هم‌سطح بودن آنها با مردان در اداره ارگان‌های مختلف بود که هر یک از نمایندگان استان‌ها در این مورد صحبت کردند.

پروانه مافی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران و نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سال گذشته معین استان البرز بوده و شاهد توانایی‌های خانم رمضان‌زاده، یکی از زنان کارگزاران، در این استان بودم که با تمام فشارهایی که برای او وجود داشت اما ایستاد تا به جایگاه و هدفی که در نظر دارد برسد.

مافی تأکید کرد: شاید این مؤثر بودن و توانمند بودن زنان باعث می‌شود تا از سوی مردان جامعه مورد بی‌مهری قرار گیرند و پذیرفته نشوند.

این نماینده مجلس در صحبت‌های خود اشاره کرد که بیشتر مسائل و آسیب‌های پیش‌آمده در جامعه و کشور، از سوی مردان ایجاد شده است.

او تأکید کرد که زنان حاضر در این جلسه که عضو حزب هستند و فعالیت‌های حزبی و اجتماعی دارند، به بلوغ سیاسی رسیده‌اند که بسیاری از مسائل را درک کنند و حتی قدرتمندتر از مردان بتوانند مشکلات را برطرف سازند. اما با توجه به شرایط حال حاضر جامعه، نباید نگاه ایده‌آلیستی داشت بلکه باید واقع‌بینانه مسائل را دید و آن را برطرف کرد.

پروانه مافی گفت: اگر زنی لباس سیاست و لباس حزب بر تن می‌کند، باید با صبر مسائل را پشت سر بگذارد. او همچنین تأکید کرد که نباید در گروه‌ها و جمع‌های زنانه از مشکلات گلایه کنیم بلکه باید در این جمع‌ها راه حلی برای برطرف کردن مشکلات ارائه دهیم.

فاطمه سعیدی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و همچنین نماینده مردم تهران در مجلس در نشست هم‌اندیشی زنان گفت که با همفکری و همکاری با خانم فائزه هاشمی سعی می‌کنند تا با شناسایی زنان قدرتمند و توانا، پست‌های مدیریتی که در تخصص آن زنان است به آنها سپرده شود تا توانمندی زنان برای همه جامعه هم خود زنان و هم مردان باورپذیر شود.

او تأکید کرد: ما زن‌ها شایستگی داریم و باید مطالبه‌گر حق خود باشیم.

سعیدی در صحبت‌های خود به تعیین وزیر زن در دولت دوزادهم اشاره کرد و گفت: 157 امضای مردانه برای انجام این امر جمع‌آوری شد که اصولگرا، اصلاح‌طلب و میانه‌رو این نامه را امضا کردند.

به گفته او، یکی از نمایندگان اصولگرا و تندرو به فاطمه سعیدی اعتراف کرد که زنان توانایی حضور در سمت یک وزیر را دارا هستند.

او همچنین به برخی از برنامه‌های فراکسیون زنان در مجلس اشاره کرد و در این مورد توضیح داد: یکی از مواردی که برای برطرف‌سازی آن در مجلس در حال تلاش هستیم، بالا بردن حداقل قانونی سن ازدواج دختران است و امیدواریم بتوانیم حداقل این سن را به 15 تا 18 سال برسانیم. خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر و بسیاری از مسائل زنان از جمله دغدغه‌های فراکسیون زنان مجلس است که در حال پی‌گیری و به سرانجام رساندن آن هستیم. ایرادهایی در قانون اساسی برای زنان است که باید برطرف شوند.

سعیدی گفت: حضور 17 زن در مجلس شورای اسلامی از هر جبهه و عقیده سیاسی نشان‌دهنده توانایی زنان و همچنین حل دغدغه‌های زنان جامعه است.

فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازنندگی ایران گفت که باید تلاش و وقاومت کرد تا مردان خودشان به توانای زنان باور داشته باشند و این مورد به وقت و صبر نیازدارد.

او همچنین به نگاه حزب کارگزاران به زنان اشاره کرد که این حزب تنها حزبی بود که از ابتدا با درایت غلامحسین کرباسچی و حسین مرعشی، از حضور فعال زنان در حزب استقبال شد و برنامه‌ای برای زنان در نظر گرفتند.

به گفته فائزه هاشمی حزب کارگزاران الگوی دیگر احزاب بود تا به زنان توجه شود و آنها هم در احزاب دیگر حضور داشته باشند.

در ادامه این جلسه اشاره شد به استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها استانی که از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده می‌شود و  از استاندار آن برای به کارگیری زنان در سمت‌های مدیریتی قدردانی شد. این در حالی است که استان‌هایی مانند گیلان، مازندران و برخی دیگر از استان‌ها بسیار از این امر گله‌مند بودند که اجازه ارتقای شغلی به آنها داده نمی‌شود.

سمانه بخشنده، نماینده استان مازنداران و همچنین عضو شورای این استان حزب کارگزاران در مورد وضعیت شغلی زنان گفت: در استان مازنداران هیچ زنی فرماندار نیست و از سوی برخی علما این امر نامتعارف خوانده شده و اعتراض‌های سختی در این مورد داشته‌اند.

نرجس محمددوست، عضو شورای استان گیلان کارگزاران و همچنین عضو شورای شهر آستانه اشرفیه گفت: من تنها زن عضو شورای شهر هستم و زمانی که وارد حزب کارگزاران استان شدم به سمت دبیر اول شهرستان حزب منصوب شدم که ظاهرا تنها زن دبیر اول  در سطح کشور بودم. این بسیار سخت بود اما تلاش کردم تا جایگاه خود را برای مردان تثبیت کنم. من فکر می‌کنم که بزرگ‌ترین مسئله و دغدغه، داشتن سمت‌های مدیریتی نیست؛ ما باید با حفظ اعتماد به نفس منزلت اجتماعی خود را خود را دغدغه بدانیم و از آن دفاع کنیم.

او اشاره کرد: یکی از ضعف‌های زنان این است که اطلاعاتی خارج از چارچوب سازمانی که در آن مشغول به کار هستند در دست ندارند و در بحث لابی‌گری خیلی موفق نیستند. در صورتی که این امر می‌تواند برای دست‌یابی آنچه که هدف ماست مؤثر باشد. این در حالی است که مردان در لابی‌گری بسیار قدرتمندتر از زنان عمل می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، نگاه جنسیتی به زنان بود. همچنین در این جلسه تأکید شد که بحث سهم‌خواهی از مردان نیست. باور کردن زنان اهمیت دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز