پیروزی کورتز در انتخابات اتریش؛

جوان ۳۱ ساله اتریشی صدراعظم شد

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۲۱:۳۷:۱۵
کد خبر: ۶۲۵۰۹۱
جوان ۳۱ ساله اتریشی صدراعظم شد
بر اساس برآوردهای اولیه نتایج انتخابات پارلمانی اتریش ، حزب محافظه کار مردم با بیش از 31 درصد آرا در جایگاه اول قرار گرفته و دو حزب راست افراطی 'آزادی' و سوسیال دموکراتها رقابت نزدیکی برای جایگاه دومی دارند و حزب 'سبزها' نیز از راهیابی به پارلمان باز ماند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،  شبکه تلویزیونی 'او . آر .اف' اتریش اعلام کرد بر اساس تازه ترین برآوردها حزب محافظه کار 'مردم' اتریش با 31.6 درصد از آراء پیشتاز است و دستکم 62 کرسی در پارلمان خواهد داشت. پس از آن حزب سوسیال دموکرات با 26.8 آرا قرار دارد و 53 کرسی به دست می آورد و حزب راست افراطی 'آزادی' نیز با 26 درصد آرا و 51 کرسی در جایگاه سوم قرار دارد. 

حزب لیبرال 'نئوس' (NEOS) با 5.1 درصد و حزب 'پیلز' نیز با 4.3 درصد در رده های بعدی هستند اما حزب سبزها بازنده بزرگ این انتخابات است و با کسب 3.9 درصد و نرسیدن به حدنصاب 4 درصدی از راهیابی به پارلمان باز می ماند. 

در انتخابات قبلی در سال 2013 حزب سوسیال دموکرات اتریش با 26.9 درصد آرا در رده اول قرار گرفته بود و حزب سبزها نیز حدود 12.5 درصد رای کسب کرده بودند. 

به این ترتیب و بر اساس نتایج اولیه چنانکه انتظار می رود تشکیل دولت ائتلافی حزب محافظه کار مردم با حزب راست افراطی آزادی محتمل ترین گزینه برای تشکیل دولت آینده اتریش است و 'سباستین کورتز' 31 ساله رهبر حزب مردم به مقام صدر اعظمی خواهد رسید و جوان ترین رهبر سیاسی اروپا خواهد شد. 

درصورت تشکیل ائتلافی با مشارکت دو حزب مردم و آزادی، 'هانس کریستین اشتراخه' رهبر حزب آزادی به مقام معاون صدر اعظمی خواهد رسید. 17 سال پیش 'یورگ هایدر' رهبر حزب آزادی در سال 2000 با ورود به دولت واکنش های زیادی در سطح اروپا برانگیخت هر چند کارشناسان سیاسی می گویند مورد سال 2000 یک حالت استثنایی بود و این بار ورود راست افراطی به دولت اتریش به علت تغییر فضای سیاسی در اروپا چنان واکنش هایی در پی نخواهد داشت. 

به گفته ناظران و تحلیلگران سیاسی ، یکی از دلایل افزایش آرای حزب مردم که به عنوان حزب راست میانه شناخته می شود، این بود که این حزب تحت رهبری کورتز شعارها و برنامه های حزب راست افراطی را با بیانی ملایم تر بیان کرده و موفق شده تا حدی آرای حزب راست افراطی را به سمت خود جلب کند. در واقع برخی کارشناسان بر این باورند که کورتز به عنوان یک سیاستمدار جوان و خوشفکر با درک مقتضیات زمانه و خواسته های جامعه با به دست گرفتن رهبری حزب مردم، به سرعت این حزب را با خواسته های جامعه تطبیق داد و توانست بخشی از اقشار ناراضی را که جذب حزب راست افراطی شده بودند، به سمت خود جلب کند. 

اما روی دیگر این مساله نیز این است که حزب راست افراطی برنامه ها و دیدگاههای خود را بر سپهر سیاسی اتریش دیکته کرده و مباحثی مانند مهاجرت، اصلاحات در اتحادیه اروپا و نقش اسلام در جامعه در کنار مسائل داخلی و اقتصادی از جمله مباحث اصلی مطرح در مبارزات انتخاباتی بوده است. اینها از جمله مباحث روز مطرح در سطح اتحادیه اروپا است و به همین علت انتخابات روز یکشنبه اتریش در سطح اروپا با حساسیت خاصی دنبال می شود. 

ائتلاف دو حزب 'مردم' و 'سوسیال دموکرات' که بیشترین کرسی ها در مجلس کنونی را دارند و هم اکنون در قالب 'ائتلاف بزرگ' حکومت می کنند، در 42 سال از مدت 72 سال پس از جنگ جهانی دوم قدرت را در این کشور در دست داشته است. این ائتلاف طی یک دهه گذشته بطور فزاینده ای شکننده و آسیب پذیر شده و اختلافات موجود در زمینه مستمری و رفاه عمومی، مالیات و سیاست های امنیتی موجب اختلال در کار دولت شده و به علت اختلافات بر سر اجرای اصلاحات و همچنین مسائل داخلی حزب مردم، ماهها دچار مناقشه بود تا اینکه سران احزاب در ماه مه (اردیبهشت) امسال با برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام در تاریخ 15 اکتبر (یکشنبه 23 مهر) به توافق رسیدند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز