لجبازی بارزانی دردسر ساز شد؛

تحلیل‌های اشتباه بارزانی قتلگاه اهالی کردستان

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۳:۲۹:۵۵
کد خبر: ۶۲۵۳۷۰
تحلیل‌های اشتباه بارزانی قتلگاه اهالی کردستان
حال که بیش از 20 روز از اعلام نتیجه همه پرسی استقلال کردستان می گذرد مسئولان اقلیم کردستان با بالا بردن توقعات خود در این مدت راه مذاکره با دولت مرکزی عراق را بستند و همین باعث شد تا نیروهای عراقی خود را آماده پس گیری شهر کرکوک از راه نظامی کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بررسی شرایط فعلی کردستان عراق شباهت بسیاری به ایالت منچوری در شمال شرق چین دارد. در دهه 30 میلادی این ایالت محل مناقشه میان دولت های چین و شوروی بود. با این حال هیچ یک از طرفین حاضر نبودند بر سر منچوری با یکدیگر وارد نزاع و جنگ شوند. ژاپنی ها در آن سال ها فکر می کردند منچوری بی صاحب است و با حسن زرنگی حمله نظامی گسترده ای را به منچوری آغاز کردند و در حالی که انتظارش را نداشتند با دو کشور متحد چین و شوروی مواجه شدند. تحلیل اشتباه ژاپن از ژئوپلیتیک منطقه و حساسیت های قدرت های منطقه ای، مشابه تحلیل نادرست مسعود بارزانی از اقلیم کردستان است.

او فراموش کرد که استفاده از اهرم استقلال جهت فشار وارد کردن به دولت مرکزی عراق بیش از پیش حساسیت کشورهای همسایه را برمی انگیزد. جغرافیای کردستان تنها محدود به عراق نمی شود و ایران، ترکیه و سوریه را نیز دربر می گیرد. او فراموش کرده بود که تک تک این کشورها از سال های بسیار دور حساسیت ویژه ای نسبت به جنبش های جدایی طلبانه کردی دارند و با خشونت های ناشی از آن مقابله کرده اند.

فارغ از شرایط پر مناقشه سیاسی ایران و ترکیه در سطوح منطقه ای و بین المللی بلافاصله پس از انتشار اخبار برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق، این دو کشور با حداکثر پتانسیل به مقابله با این همه پرسی پرداختند. در اهمیت این موضوع همین بس که در کمترین زمان ممکن شکاف های عمیق بعضا یک دهه ای ایران و ترکیه در مورد موارد دیگر منطقه ای بلافاصله بسته شد.

فرمانده نیروی نظامی ترکیه میزبان فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران و برعکس شدند و روسای جمهوری دو کشور بلافاصله با یکدیگر دیدار کردند، کار گروهی تشکیل دادند و اقدامات مشترک طراحی شد.

تحلیل مقامات منطقه ای کردستان این بود که با توجه به شرایط منطقه ای اروپا و آمریکا نه تنها متمایل به تشکیل کردستان مستقل هستند که با توجه به حضور نظامی از آن در مقابل عراق، ایران و ترکیه حمایت نیز خواهند کرد منتهی در تحلیل شدت این حمایت و سطح آن و ماهیت تقابل دچار یک خطای بزرگ شد به طوری که نه اروپا، نه آمریکا و نه سازمان ملل متحد نتیجه همه پرسی آنها را به رسمیت نشناختند.

حال که بیش از 20 روز از اعلام نتیجه همه پرسی استقلال کردستان می گذرد مسئولان اقلیم کردستان با بالا بردن توقعات خود در این مدت راه مذاکره با دولت مرکزی عراق را بستند و همین باعث شد تا نیروهای عراقی خود را آماده پس گیری شهر کرکوک از راه نظامی کنند.

حسن هانی زاده کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص بی نتیجه ماندن مذاکرات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق گفت: ظرف چند سال گذشته دولت مرکزی عراق فشارهای زیادی به اقلیم کردستان وارد کرد و اقتصاد این منطقه را در تنگنا قرار داد و این هم باعث افزایش تنش و تحریک مسئولان این منطقه شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: مذاکرات میان مسعود بارزانی و فواد معصوم در هفته های اخیر بی نتیجه ماند. بارزانی بیشتر به دنبال بالا بردن مطالبات کردها بود و همین مذاکرات را به شکست کشاند. برخی از این مطالبات شامل الحاق کرکوک به کردستان عراق، اختصاص 30 درصد از بودجه کل عراق و تمامی نفت کرکوک به کردستان عراق است.

وی ادامه داد: بارزانی در حالی چنین مطالباتی را اعلام کرده که حدود 70 درصد از جمعیت شهر کرکوک اعراب هستند.

هانی زاده ضمن اشاره به درگیری های صورت گرفته از شب گذشته در اطراف کرکوک گفت: به نظر می رسد تا این لحظه ورود به داخل شهر کرکوک در زمره اهداف نیروهای عراقی نیست و عراقی ها و نیروهای الحشد شعبی بیشتر به دنبال تحت اختیار گرفتن مکان های حساس همچون نیروگاه، شهرک صنعتی، چاه های نفت، فرودگاه و... هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد پس از تصرف این مناطق توسط حشد الشعبی، بارزانی از مواضع خود کوتاه بیاید اما اگر مسئولان اقلیم کردستان بخواهند با لجبازی راه حل مسالمت آمیز را از بین ببرند در آینده کرکوک کانون درگیری میان نیروهای عراق و کردها خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز